قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی (SAD) که معمولا باعث افسردگی و کاهش انرژی می‌شود به ندرت توسط مردم و حتی برخی پزشکان تشخیص داده می‌شود و طبق نتیجه مطالعات روانپزشکان آمریکایی و کانادایی، بیش از ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به این اختلال به‌رغم داشتن علائم این افسردگی قبلا درمان نمی‌شدند.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟
اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

به گزارش «دیلی‌میل»، این اختلال معمولا در پاییز شروع می‌شود و تا بهار بهبود پیدا می‌کند، اما در تابستان نیز برای برخی افراد ممکن است رخ دهد.

عدم تشخیص دقیق این اختلال ممکن است به این دلیل باشد که برخلاف روان‌پزشکان، پزشکان عمومی با این بیماری آشنایی چندانی ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حداکثر ۳ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال عاطفی فصلی می‌شوند و به نظر می‌رسد این بیماری در بین زنان شایع‌تر است که دلیل آن هنوز مشخص نیست.

در مورد علت این اختلال، نظریه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود تغییرات ساعات روز بر ریتم طبیعی بدن ما تاثیر می‌گذارد و واکنش بدن در یک چرخه ۲۴ ساعته در پاسخ به نور و تاریکی متفاوت است.

این امر بر تولید هورمون‌هایی مانند ملاتونین که بر خواب و سروتونین که بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد، نقش دارد.

این بیماری همچنین ممکن است ژنتیکی باشد، در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند با عملکرد غیرطبیعی سلول‌های عصبی در مغز و تاثیر بر آزادسازی هورمون‌ها نیز مرتبط باشد.

برخی از علائم اختلال عاطفی فصلی بی‌خوابی، اشتهای ضعیف، کاهش وزن، اضطراب، بی‌حالی، کم شدن میل نسبت به فعالیت‌های روزانه است.

پزشکان گاهی علاوه بر دوره‌های درمانی مشاوره برای مقابله با این شرایط، داروهای بازجذب سروتونین و ضد افسرگی برای افراد تجویز می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد علاوه بر تجویز‌های دارویی، تغییر در شیوه زندگی مانند قرار گرفتن بیش از ۱۳ ساعت در معرض نور (به صورت طبیعی یا مصنوعی) در هر روز، برای افزایش ملاتونین و خنک ماندن در شب (کاهش دما باعث خواب می‌شود) می‌تواند مفید باشد.

ورزش منظم، مدیریت استرس و داشتن یک رژیم غدایی سالم و متعادل می‌تواند به افراد مبتلا به این اختلال تا حد زیادی کمک کند.

همچنین صحبت کردن با خانواده و دوستان در مورد اختلال عاطفی فصلی بسیار مفید است.

آن‌ها با اطلاع‌رسانی درک خواهند کرد که چگونه روحیه یک فرد در حین این اختلال تغییر می‌کند و آگاهی اطرافیان از شرایط می‌تواند از لحاظ روانی برای افراد مبتلا روحیه بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید