قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > ارتباط مصرف نمک با افزایش سطح استرس

ارتباط مصرف نمک با افزایش سطح استرس

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده که مصرف بیش از حد نمک، می‌تواند دلیلی برای افزایش سطح استرس باشد. به‌ نوشته نشریه Medical News Today در حالی که اثرات فیزیکی مصرف بیش از حد نمک از جمله ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی به‌خوبی ثابت شده است، دانشمندان هنوز متوجه نشده‌اند که مصرف زیاد نمک چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.

با‌این‌حال مطالعه اخیر محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند نشان داد که رژیم غذایی سرشار از نمک می‌تواند با افزایش تولید هورمون استرس و فشار بر مغز، اوج پاسخ استرس را در موش‌ها دو برابر کند. نمک مزه بسیاری از غذاها را بهبود می‌بخشد و ممکن است مصرف‌کنندگان را وسوسه کند تا محصولات فرآوری‌شده و پرنمک بیشتری بخرند.

این مطالعه مصرف مقادیر زیادی از نمک را با فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)، یعنی سیستم پاسخ بدن به استرس مرتبط دانست. محققان همچنین متوجه شدند که رژیم غذایی پرنمک به‌طور طبیعی منجر به افزایش گلوکوکورتیکوئیدها می‌شود؛ هورمون‌هایی که به تنظیم پاسخ استرس و عملکردهای قلبی‌عروقی، شناختی، ایمنی و متابولیک کمک می‌کنند.

البته این مطالعه بر روی موش‌های نر متمرکز بود که ممکن است تعمیم برخی از یافته‌ها را به انسان محدود کند.

با‌این‌حال به‌گفته محققان، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) منجر به پاسخ‌های متفاوت در هر دو جنس زن و مرد، به استرس می‌شود. در زنان، پاسخ اغلب سریع‌تر و بیشتر است، و با گذشت زمان، زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی از انواع اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس هستند. فرضیه این است که تأثیر نمک در زنان بیشتر است.

اگرچه سدیم یک عنصر ضروری است که به تنظیم حرکت مواد مغذی به داخل و خارج سلول‌ها کمک می کند، طبق دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۲۰-۲۰۲۵، افراد باید روزانه کمتر از ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که آمریکایی‌ها روزانه بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم نمک از طریق غذا می‌خورند.

نتایج این مطالعه در نشریه Cardiovascular Research منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید