قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > انواع سوله و کاربردهای آن | محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله

انواع سوله و کاربردهای آن | محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله

همیشه در هنگام ساخت یک سازه عوامل بسیار مهمی وجود دارند که توجه به آن‌ها علاوه بر کیفیت بالا، موجب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. سوله نیز یکی از آن سازه‌های پر اهمیت بوده که بی‌شک آن را در سالن‌های ورزشی، انبارها، گلخانه‌ها و… مشاهده کرده‌اید. نکته مهم برای هر مهندسی، شناخت محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله است؛ زیرا تاثیر مستقیم بر سبکی وزن، مقاومت و هزینه‌ها دارد.

در ساخت سوله‌ها از انواع محصولات فولادی استفاده می‌شود
در ساخت سوله‌ها از انواع محصولات فولادی استفاده می‌شود

در ادامه قصد داریم تا  شما را با انواع این محصولات بیش‌تر آشنا کنیم؛ اما پیش از آن، به بررسی کاربردها و انواع این سازه خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید!

سوله چیست؟

پیش از هرچیز بهتر بوده تا بطور دقیق بدانیم سوله چیست و چه توضیحی می‌توان برای آن داد؛ یکی از ابداعات مهم انسان در طول تاریخ سوله‌سازی بوده است. در واقع سوله سازه فلزی با سقفی شیب‌دار بوده که معمولا از وزن پایینی برخوردار است و در سایزهای متفاوت با توجه به کارکرد آن ساخته می‌شود.

در این تصویر نمایی از سوله فلزی با سقف شیب دار را مشاهده می کنید.
در این تصویر نمایی از سوله فلزی با سقف شیب دار را مشاهده می کنید.

تاریخچه سوله

ساخت سوله اولین بار بعد از انقلاب صنعتی در اروپا رواج پیدا کرد؛ در سال ۱۳۲۵ در ایران ساخت این سازه نیز آغاز شد و طولی نکشید تا صدها سوله در سراسر ایران با کاربردهای مختلف ساخته شد.

انواع سوله‌ها

این سازه مهم در مدل‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شود که به هشت دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • قوسی
  • چند ضلعی
  • تیرورقی
  • خرپایی
  • UBM
  • تک دهانه به شکل ۸
  • دو دهانه به شکل ۸۸
  • دو یا چند دهانه با ستون مشترک به شکل ۸۸، ۸۸۸ یا ۸۸۸۸

 کاربردهای مختلف سوله

از موارد کاربرد این سازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه‌ها
  • ورزشگاه‌ها
  • گلخانه‌ها
  • سالن‌های تولیدی
  • انبارها
  • شرکت‌ها
  • مرغداری‌ها
  • فروشگاه‌ها
  • انواع کارگاه
  • تعمیرگاه‌ها
  • تالارها
  • آشیانه هواپیما

و…

محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله‌ها

استاندارد مهم‌ترین امر در ساخت سوله است؛ از ابعاد و طراحی گرفته تا مصالح مورد استفاده، همه و همه باید طبق استاندارد باشند تا از خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود. تنوع مصالح در این سازه بسیار گسترده بوده که در ادامه مهم‌ترین و اساسی‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

پروفیل زد

ویژگی‌های منحصربه‌‌فرد این محصول مانند استحکام بسیار بالا، سبکی وزن، سهولت در حمل‌ونقل، نصب راحت و… موجب شده تا از آن در سقف سوله‌ها استفاده شود. همچنین قیمت پروفیل z بسیار مقرون به‌صرفه بوده که این خود یکی دیگر از دلایل کاربرد آن است.

در این تصویر محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله را مشاهده می کنید
در این تصویر محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت سوله را مشاهده می کنید

پروفیل آبرو

از این محصول در سقف‌های شیب‌دار به منظور هدایت برف و باران به طرف پایین، استفاده می‌شود. به‌دلیل وجود آب باید جنس محصول مذکور طوری بوده که دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. به همین دلیل قیمت پروفیل آبرو با توجه به ویژگی‌های آن گران‌تر از محصولات مشابه است.

تیرآهن

برای استفاده از تیرآهن در ساخت این سازه می‌توان از تیرآهن سنگین یا سبک استفاده کرد؛ این امر تاثیرگذار بر وزن سوله بوده و باید با توجه به مکان و کاربرد آن انتخاب شود؛ مسلما قیمت آهن امروز سنگین یا هاش بیش‌تر از نوع سبک بوده است.

عرشه فولادی

ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا، نصب سریع و راحت، ظاهر زیبا و… موجب شده تا از آن در سقف انواع سازه‌ها استفاده شود. قیمت عرشه فولادی نسبت به سایر روش‌ها و محصولات بسیار اقتصادی بوده و این خود از دلایل مهم استفاده آن در سقف سوله است.

توری مرغی

در سوله‌ها برای ایجاد انواع عایق، از پشم شیشه استفاده می‌شود و برای استحکام پشم شیشه، توری مرغی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لازم به ذکر بوده که قیمت توری مرغی با توجه به سایز چشمه‌های آن متغیر است.

در ساخت سوله ها از محصولات فولادی مختلفی از جمله جمله ورق آهن، ورق گالوانیزه و توری مرغی استفاده می شود
در ساخت سوله ها از محصولات فولادی مختلفی از جمله جمله ورق آهن، ورق گالوانیزه و توری مرغی استفاده می شود

ورق سیاه

قیمت ورق آهن به دلیل استفاده گسترده آن در سوله، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ قیمت این محصول با توجه به ابعاد و ضخامت آن متغیر بوده و در نوع ورق ST52 و ST37 تولید می‌شود که در این حوزه نوع ST37 کاربرد بیش‌تری دارد.

ورق گالوانیزه

از دیگر ورق‌های مهم، ورق گالوانیزه بوده که به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی کاربرد گسترده‌ای دارد؛ این محصول در بازار به دو صورت رول و شیت عرضه می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان ضخامت این محصول دانست.

ورق رنگی

از این ورق به دلیل ظاهر زیبا، معمولا در سقف استفاده می‌شود؛ این محصول در واقع همان ورق گالوانیزه بوده که رنگ شده است. قیمت ورق رنگی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نرخ ارز و دلار است.

ورق روغنی

این ورق که به روش سرد تولید می‌شود، به دلیل ظاهر براق و کیفیت بسیار بالا کاربرد بسیاری دارد و در ضخامت‌های ۰٫۳ تا ۳ میلی‌متر عرضه می‌شود. قیمت ورق روغنی معمولا گران‌تر از سایر محصولات است.

ارزیابی قیمت سوله‌ها با توجه به چه مواردی تعیین می‌شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت این سازه تاثیرگذار خواهند بود؛ از محصولات فولادی که پیش‌تر از این گفته شد تا محل نصب، همه و همه موثر بر قیمت آن هستند. در ادامه در مورد برخی از این عوامل به صورت اجمالی گفته شده است:

وزن

از آنجایی که محاسبه هزینه‌ها بر اساس وزن سازه صورت می‌گیرد، مقدار وزن از عوامل بسیار مهم خواهد بود. مسلما هرچه وزن بالاتر، قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال در مناطق سردسیری به دلیل بارش برف و باران، وزن سازه برای تحمل آن‌ها باید سنگین باشد و در مناطق گرمسیری بالعکس.

در این تصویر، نمایی از ساخت سوله را مشاهده می کنید.
در این تصویر، نمایی از ساخت سوله را مشاهده می کنید.

محل نصب

علاوه بر آب و هوا منطقه، مقدار خاک‌برداری، میزان خاک‌ریزی و شیب زمین در ساخت سازه بسیار اهمیت دارد و این مسائل موجب تغییر قیمت در آن می‌شود.

ابعاد

از لحاظ ابعاد، هرچه ارتفاع بیش‌تر باشد، به دلایلی همچون باد و… باید سازه از استحکام بالا‌تری برخوردار باشد که همین امر باعث افزایش نرخ آن نیز می‌شود.

نوع

 از نظر نوع نیز می‌توان گفت که نوع شیب‌دار نسبت به نوع قوسی قیمت کم‌تری دارد و دلیل آن هم کاهش میزان مصرف ورق است.

همچنین از فاکتورهای دیگر می‌توان به میزان تراکم خاک، کاربرد، عرض دهانه، طول و ارتفاع، استفاده از چرثقیل، تعداد طبقات و… اشاره کرد

سخن پایانی

در نهایت، سوله از سازه‌های بسیار مهمی بوده که روز‌به‌روز در حال افزایش است و شما شاهد آن در سراسر شهرها هستید. انتخاب درست مصالح مورد استفاده در سوله بسیار مسئله با اهمیتی بوده که علاوه بر مقاومت و استاندارد آن موجب کاهش هزینه‌های نهایی پروژه نیز می‌شود. منتظر نظرات با ارزش شما هستیم!

منبع: https://ahanportal.com/blog/10116/

دیدگاهتان را بنویسید