قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟

در هر زندگی مشترکی، این امکان وجود دارد که بین زوجه و زوج مشکلات و اختلافاتی به وجود آید، و هر یک از آنها و یا حتی هر دو نفر، تصمیم به جدایی و طلاق بگیرند. امروزه طلاق یکی از اموری است که افراد یا مستقیم یا غیرمستقیم با آن درگیر هستند. در برخی از مواقع نیز یکی از افراد به صورت یک طرف اقدام به طلاق می کند که این سوال برای بیشتر افراد در ایران پیش می آید که اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد برای کسب اطلاعات مفید در این زمینه باید با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید. وب سایت برترین وکیل با ارائه مطالب تخصصی در زمینه معرفی بهترین وکیل ها سعی در معرفیوکیل کرج کرده است تا این مراحل را به آسانی طی کنید.

تعریف قانونی طلاق چیست؟

طلاق واژه ای عربی می باشد که در لغت به معنای رها شدن، جدا شدن و گشودن است. اما در قانون عبارت است از الفاظی که به واسطه آن مرد اراده خود را مبنی بر خاتمه دادن به رابطه زوجیت اعلام می کند. طلاق نوعی ایقاع و از حقوق مرد می باشد، یعنی با اراده یک جانبه مرد واقع می شود و اراده زن در آن نقشی ندارد. در موارد خاصی نیز زن حق طلاق دارد، در واقع به وکالت از مرد طلاق را جاری می سازد.

با بروز مشکلات در زندگی مشترک زوجین، یا زوجین استقامت و توان مدیریت کردن آن را دارند و مشکلات را تا حدودی رفع می نمایند، یا این که متاسفانه این اختلافات عنان زندگی را از دست آنها خارج کرده و راهی برای ادامه زندگی باقی نخواهد گذاشت و در شرایط است که دیگر راهی به جز طلاق برای زن و شوهر باقی نمی ماند که این درخواست می تواند از هر طرف باشد.

طلاق باید منجز بوده و مشروط نباشد. اجرای صیغه طلاق قابل وکالت دادن بوده و طلاق مخصوص ازدواج دائم است. به دلیل نداشتن اطلاع کافی خیلی از افراد در این زمینه باید از یک وکیل متخصص در این زمینه یاری بخواهید به همین دلیل برای اقدام کردن به طلاق باید به وکیل طلاق در کرج مراجعه کنید.

حق طلاق چیست؟

در ازدواج، زمانی که صیغه عقد بین زوجین جاری می شود، با امضاء نمودن عقدنامه هر دو تعهد به رعایت شرایط و انجام وظایفی می دهند. در واقع با آن امضاء تضمین می دهند که به همه آن شرایط عمل خواهند کرد و در صورت نقص آنها، طرف مقابل اجازه شکایت از او را خواهد داشت. یکی از حقوقی که قانون حمایت از خانواده برای انسجام در زندگی در نظر گرفته شده است، توازن حق طلاق و درخواست مهریه می باشد. با توجه به قوانین جامعه مدنی کشور و احکام اسلامی، برای زن حقوقی به نام نفقه و مهریه در نظر گرفته می شود.

منظور از نفقه پرداخت تمامی هزینه های زندگی زن در طول زندگی مشترک می باشد. این هزینه ها شامل خوراک، پوشاک، هزینه های درمان بیماری ها و مسکن می باشد که مرد در صورت عدم پرداخت آنها، به زن مجوز ارائه دادخواست طلاق و شکایت را می دهد که در این نوع از مسائل که نیازمند داشتن اطلاعات کافی می باشد برای به نتیجه رسیدن هر چه زودتر این نوع از پرونده ها باید از وکیل مهریه در کرج استفاده کنند.

در صورت طلاق ندادن مرد زن چگونه می تواند طلاق بگیرد؟

با توجه به تمام مطالب گفته شده در زمینه طلاق و مطابق با قوانین مدنی کشور، اختیار جدایی با مرد می باشد، اما نمی توان گفت که زن به هیچ عنوان نمی تواند در صورت عدم رضایت مرد برای طلاق، از همسرش جدا شود. در ادامه به توضیح شرایطی که زن می تواند در صورت عدم موافقت مرد، درخواست طلاق دهد می پردازیم:

به دلیل عدم پرداخت نفقه: بر اساس ماده قانون مدنی کشور، نفقه می تواند دلیلی برای درخواست طلاق از طرف زن باشد. یعنی اگر مرد از پرداخت نفقه خودداری نماید و نیازهای زن را تامین نکند، با استناد به این مورد زن می تواند حتی در صورت عدم رضایت مرد از او جدا شود. هنگامی که زن به دلیل نپرداختن نفقه از مرد شکایت می کند، قانون مرد را محکوم به پرداخت می نماید، اما اگر بازهم پرداخت نشد، در این صورت دادگاه رضایت به طلاق زن می دهد. نقض شروط عقدنامه: روش دیگری که اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد، نقض شروط عقدنامه می باشد، شروط ۱۲ گانه ای است که در سند ازدواج به ثبت رسیده است، باید از طرف مرد در طول زندگی مشترک رعایت شود. تمامی شروط مندرج در سند ازدواج لازم الاجرا می باشد که در صورت امتناع از انجام یکی از شروط و نقض آنها، زن می تواند از همسرش شکایت کرده و درخواست خود را ارائه دهد.

حق طلاق زن: حالت دیگری نیز وجود دارد که با وجود عدم رضایت مرد برای طلاق، زن می تواند به صورت یک طرفه از همسرش جدا شود. این روش داشتن حق طلاق است. در صورتی که اختیار این امر را مرد به صورت قانونی و با وکالتنامه بلاعزل به زن داده باشد، زن می تواند به راحتی از همسرش جدا شود.

ثبت طلاق از طرف زن و مراحل آن در ایران به چه صورت است؟

برای ثبت درخواست طلاق از طرف زن باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند در ابتدای کار درخواست مطرح شده از سوی زن در این دفاتر قضایی به ثبت می رسد. زوجه میتواند در دادگاه خانواده شهری که ساکن است درخواست خود را مطرح کند و هم در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر. بعد از آن جلسات مشاوره بهزیستی زوجین برگزار خواهد شد که در آن زوجین را به سازش دعوت می‌نمایند که این مورد اگر با ما انجام شود منتفی است.

مرحله بعدی رسیدگی به پرونده طبق نظر قاضی دادگاه که اگر با مخالفت قاضی روبرو شود پرونده برای طی مراحل بعدی به دادگاه تجدید نظر و باز هم در صورت مخالفت مرد به دیوان عالی فرستاده خواهد شد. در کل پیچیدگی که پرونده طلاق از ناحیه زن و مدت زمان طولانی که دارد نیازمند صبر و مشاوره وکیل می‌باشد. زمانی که زوجه خواستار طلاق باشد باید فرم دادخواست طلاق از طرف زن را تکمیل کند و به دادگاه یا دفتر خدمات قضایی تحویل دهد.

برای شروع و ثبت مراحل طلاق زوجه بایستی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شروع کرد. در ابتدا دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می شود و سپس به دادگاه خانواده فرستاده و ارجاع می شود. البت در بعضی شهر های ایران قبل از ارجاع زوجین به شعبه دادگاه خانواده جهت سازش به شورای حل اختلاف ارجاع می شوند و در بعضی دیگر هم مشاوره بهزیستی قبل آن لازم است.

کلام آخر

از شما دوستان عزیزم ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید ما در این مقاله به بررسی اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد پرداختیم. در مطالب گفته شده درباره طلاق چیست و حق طلاق چیست، صحبت کردیم. در ادامه نیز به بررسی اگر مرد طلاق ندهد در چه صورتی زن می تواند طلاق بگیرد و همینطور مراحل طلاق در ایران برای زن به چه صورت می باشد نیز پرداختیم. امیدوارم که مطالب گفته شده برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید