قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > وبلاگ > بال زدن یک پروانه در جایی باعث طوفان در آنسوی دنیا می شود

بال زدن یک پروانه در جایی باعث طوفان در آنسوی دنیا می شود

یکی از بارزترین ویژگی کشورهای ثروتمند و پیشرفته در دنیای امروز ،  بالا بودن  شاخص های سلامتی مردم آن کشورهاست.سلامتی جسم و روان هر دو به یک اندازه در کیفیت زندگی افراد موثر هستند.

در این نوشته منظور از کشورهای ثروتمند و پیشرفته لزوما” کشورهایی مثل آمریکا یا آلمان و کشورهایی از این قبیل نیستند ، کشورهایی مثل دانمارک ، فنلاند ، نروژ و هلند و … بیشتر مد نظر هستند.

برای مثال کشور فنلاند به عنوان یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین نظام آموزشی دنیا شناخته می‌شود. نظام آموزشی فنلاند سیستمی برابرطلب بدون هیچ گونه شهریه‌ای می‌باشد. در مدرسه به دانش آموزان تمام وقت نهار رایگان داده می‌شود.

فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، از وضع باثبات (AAA) برخوردار است.

همانطور که می بینید کشوری که از نظر مساحت ۶۵ مین کشور جهان و با جمعیت ۵ میلیونی خود یکی از با ثبات ترین و بهترین کشورها برای زندگی است.اما چرا؟

شاید این مثل را شنیده اید که خانه خوب ساختنی است نه یافتنی.درست است که حکومت ها نقش بسیار مهمی در رفاه و آسایش و آبادانی کشورها دارند ، ولی نقش بسیار مهم تر در این زمینه را مردم آن کشور ایفا می کنند.

شاید بتوان گفت که بزرگترین و مهمترین ویژگی مردم کشوری مثل فنلاند ، ایمان و باور آنها برای پیشرفت کشورشان است. ترجیح منافع جمعی به فردی و دوری از هرگونه منفعت طلبی که درپی آن حقوق دیگری ضایع می شود.

اما چگونه سلامتی افراد جامعه می تواند بر رشد و پیشرفت جامع تاثیر بگذارد . در این نوشته منظور از سلامت هردو وجه آن یعنی سلامت جسم و روان همزمان است.

تصور کنید در کشوری که هر گفت و گوی دو نفره درآن منجر به درگیری و بگو مگو می شود چگونه می توان انتظار داشت که ذهن انسان آنقدر آرام باشد تا فرصت اندیشه برای ایده های جدید داشته باشد.

یا کشوری که در آن به دلیل تغذیه نامناسب ، مردمش توان کار کردن درست را نداشته باشند چگونه می توان انتظار سازندگی و اختراع داشت.

بنابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران حدود ۲۵ درصد از مردم کشور از اختلالات روانی رنج می برند.خودتان قضاوت کنید با این آمار چطور می توان به سازندگی و پیشرفت امیدوار بود.

شاید بگوئید با این همه مشکلات گوناگون مثل  گرانی وبیکاری خواه ناخواه طبیعی است که مردم  رفتارهای تند و پرخاشگرانه از خود بروز دهند .

با این همه مسئولیت حل این مشکلات برعهده خودمان است ، نمی توان انتظار داشت که کسی از خارج بیاید و مشکلاتی که خودمان ایجاد کرده ایم را حل کند.

اما ما در میهنبُد اعتقاد داریم که بتوانیم با برداشتن گام کوچک در ارتقای سلامت همگانی بتوانیم تاثیری هرچند کوچک در این زمینه داشته باشیم . بقول معروف بال زدن یک پروانه در جایی باعث طوفان در آنسوی دنیا می شود.

با انتشار محتوا در زمینه سبک زندگی سالم می کوشیم تا سهمی اندک در سلامت جامعه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید