قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > برای بالا بردن تمرکز چه کار کنم ؟

برای بالا بردن تمرکز چه کار کنم ؟

دلایل عدم تمرکز در بزرگسالان متفاوت بوده و یکی از دلایل آن اختلال ADHD است. اگر این اختلال در کودکی تشخیص داده نشود و درمان نشود  ، علایم آن ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد شود.

بزرگسالانی که از عدم تمرکز رنج می‌برند ، اکثرا دچار بی قراری ذهنی هستند. این افراد از فعالیت هایی که برایشان لذت بخش نباشد ، زود خسته می شوند و برای انجام آنها تمرکز لازم را ندارند. هم چنین برای آنان انجام کارهایی که نیاز به فعالیت ذهنی دارد و طولانی مدت است بسیار مشکل است. فردی که تمرکز ندارد مدام از این شاخه به آن شاخه میپرد وهیچ کاری را به سرانجام نمی رساند ؛ البته لازم به ذکر است که اختلال در بزرگسالی شروع نمی شود و علایم آن در دوران کودکی بروز می‌کند.

عوامل دیگری مانند خستگی مفرط و … نیز میتوانند موجب کاهش تمرکز شوند.در واقع افرادی که به اندازه کافی استراحت نمی کنند ، ممکن است در طول روز برای انجام فعالیت های خود تمرکز نداشته باشند. همچنین استرس و افسردگی هم می توانند تمرکز را بر هم بزنند که البته این کاهش تمرکز ممکن است ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی یا داروهای خاص دیگری باشد و نیز از دلایل عدم تمرکز می توان به کمبود علاقه افراد در انجام کار اشاره کرد ، درحالی که بخواهد کار مورد علاقه اش را انجام دهد ، ممکن است ساعتها بدون اینکه تمرکزش را از دست بدهد وقتش را صرف آن کند.

البته از عوامل دیگر عدم تمرکز انجام چندین فعالیت به طور همزمان با هم و یا اشتغال ذهنی است که فرد نمی تواند هیچ یک از فعالیتهای. خود را به طور کامل انجام بدهد.

راه های متعددی برای افزایش تمرکز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. برای خود یک حافظه کمکی در نظر بگیرید ؛ یعنی کارهای مهم را در طول روز یادداشت کنید و نوشته تان را همراه داشته باشید یا می توانید برای یادآوری کارهای مهم علامتی برای خود بگذارید. یا از یادآورها  استفاده کنید ؛ مثلا برای یادآوری ساعت انجام کارهای خاص خود از زنگ موبایل یا ساعت کمک بگیرید.
  2. به اندازه کافی استراحت کنید تا انرژی لازم را برای تمرکز بر فعالیتهای روزانه داشته باشید.
  3. در هنگام انجام فعالیت های مهم، محرک های اضافی را حذف کنید ؛ مثلا از تلفن همراه استفاده نکنید ، صدای تلویزیون را کم کرده ومحل کار و زندگی را خلوت کنید. قرار گرفتن در محل هایی که محرک های جدید و متنوع به میزان زیادی وجود دارد باعث می شود تمرکز افراد کاهش یابد.
  4. تمرینات ذهنی خود را افزایش دهید. انجام تمرینات ذهنی مانند حل جدول ، مطالعه کتاب و انجام بازی های فکری باعث افزایش تمرکزو توجه می شود.
  5. برای انجام فعالیت های خود زمان خاصی را در نظر بگیرید و آغاز و پایان فعالیت های خود را مشخص کنید. چرا که تعیین زمان خاص برای انجام فعالیت ها باعث می‌شود میزان حواس پرتی کمتر شود ؛ البته به شرط اینکه حجم فعالیت با زمان اختصاص یافته به آن متناسب باشد. همچنین در اوایل کار سعی کنید زمان های کوتاهی را برای انجام فعالیت هایتان در نظر بگیرید و به مرور زمان حجم کارهای خود را افزایش دهید.

منابع :

مجله موفقیت

گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید