قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، اواسط شهریور تا اواسط آبان را بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فصلی اعلام کرده است. اما واکسیناسیون دیرتر هم می‌تواند مفید باشد و باید حتی تا ژانویه یا بعد از آن ادامه یابد.

بنا بر اعلام این مرکز، آنفلوآنزای فصلی یک بیماری بالقوه جدی است که می‌تواند به بستری شدن در بیمارستان و گاهی مرگ بینجامد. ویروس آنفلوآنزا هر سال جهش یافته و تغییر می‌کند. با این حال واکسن آنفلوآنزای فصلی بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری و عوارض ناشی از آن است.

حدود دو هفته بعد از واکسیناسیون، آنتی‏بادی‌ها در بدن تشکیل می‌شوند و در برابر عفونت و ویروس‌ها محافظت ایجاد می‌کنند. واکسن‌های سنتی آنفلوآنزا تحت عنوان واکسن‌های سه ظرفیتی، برای محافظت در برابر سه ویروس آنفلوانزا ساخته شده‌اند: ویروس آنفلوانزای نوع A (H1N1)، ویروس آنفلوانزای نوع A (H3N2) و ویروس آنفلوانزای نوع B. همچنین واکسن‌های آنفلوانزا برای محافظت در برابر چهار ویروس آنفلوانزا تحت عنوان واکسن‌های چهارگانه ساخته شده است. نوع چهار ظرفیتی یک گونه ویروس آنفلوآنزا را بیشتر از نوع سه ظرفیتی پوشش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تاکید می‌کند که همه افراد شش ماه به بالا می‌توانند واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. این توصیه از ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۰ عملی شده است. با این حال افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار (در هر سه ماهه بارداری)، بیماران صعب ‌العلاج و مزمن، بیماران قلبی یا ریوی، افرادی که نارسایی کلیه دارند یا پیوند کلیه شده‌اند، افرادی که برونشیت مزمن دارند، بیماران مبتلا به سرطان و کسانی ‌که شیمی درمانی می‌شوند و بیماران اچ آی وی مثبت، در اولویت تزریق هستند.

اگر تا به حال به این واکسن واکنش آلرژیک داشته‌اید، نباید آن را دریافت کنید. البته این اتفاق بسیار نادر است. با این حال اگر به تخم مرغ نیز حساسیت دارید، باید در تزریق این واکسن احتیاط کنید.

واکسن‌های آنفلوآنزا در بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها ارایه می‌شود.

تکرار تزریق واکسن آنفلوآنزا به‌صورت سالانه به دو دلیل اهمیت زیادی دارد. اول، پاسخ ایمنی بدن پس از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می‌یابد. دوم، از آنجا که ویروس‌های آنفلوآنزا دائماً در حال تغییر هستند، فرمول واکسن آنفلوانزا و بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هر ساله مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم به‏روز می‌شود.

خطر ابتلا به آنفلوآنزا، حتی با وجود تزریق واکسن آن، همچنان وجود دارد اما این نوع واکسیناسیون می‌تواند شدت بیماری را تا حد چشمگیری کاهش دهد و از عوارض آن از قبیل بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ بکاهد. در طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، واکسیناسیون، از۵.۳ میلیون مورد بیماری آنفلوآنزا، ۲.۶ میلیون ویزیت پزشکی مرتبط با آنفلوآنزا و ۸۵ هزار بستری مرتبط با این بیماری جلوگیری کرده است.

منبع:DW

دیدگاهتان را بنویسید