قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > بهترین میوه های خون ساز

بهترین میوه های خون ساز

کم‌خونی یکی از شایع‌ترین اختلالات خونی است. کم‌خونی یعنی کم بودن تعداد گلبول قرمز خون و پایین بودن تراکم هموگلوبین خون. اما آیا می دانید که بهترین میوه های خون ساز کدام هستند؟

هموگلوبین پروتئینی است که درسلول های خون موجود است و کمک می‌کند اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن منتقل شود. علل زیادی مانند کمبود ویتامین C و B12، شیردهی، کاهش تولید گلبول قرمز، بعضی از بیماری‌ها مثل ایدز، ورم مفاصل و … در بروز کم خونی نقش دارد.

اگر چهره رنگ پریده و زرد دارید احتمالا مبتلا به کم خونی هستید که با تشخیص زود هنگام می توانید آن را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید، علاوه برغذاها در این بخش از سلامت  میوه هایی را به شما معرفی می کنیم که به بهبود کم خونی کمک می کند:

آلو

آلو و آب آن از منابع غنی آهن است و جزو بهترین میوه ها برای درمان کم خونی به حساب می آید. برای پیشگیری از کم خونی آلو را به  وعده صبحانه خود اضافه کنید.

آلو خشک سرشار از ویتامین ث و آهن است و در افزایش هموگلوبین نقش مهمی دارد به غیر از آن، آلو ها منبع غنی از منیزیم هستند که منجر به افزایش قابل توجه تحریک گلبول های قرمز می شود و منیزیم به مدیریت انتقال اکسیژن در بدن نیز کمک می کند.

سیب

این میوه حاوی ویتامین C است که به بدن در جذب آهن «غیر هِم» کمک می کند. برای مقابله با کم خونی روزی یک عدد سیب  بخورید.

سیب یک منبع غنی آهن با ترکیبات مختلف سلامتی است که برای تحریک هموگلوبین مورد نیاز است. روزانه حداقل یک سیب را با پوست بخورید.

زردآلو

برای تأمین آهن موردنیاز بدن روزانه زردآلو همراه با صبحانه بخورید یا این که این میوه را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

گریپ فروت

این میوه و آب آن سرشار از ویتامین C است که در جذب آهن بدن نقش مهمی دارد و درنتیجه باکم خونی مقابله می کند.

موز

اسیدفولیک برای حفظ سلول های جدید در بدن ضروری است. علاوه بر آن در درمان کم خونی به ویژه در دوران بارداری مؤثر است. این میوه سرشار از اسید فولیک باعث افزایش تعداد سلول های خونی نیز می شود.

پرتقال

مرکبات ازجمله پرتقال سرشار از ویتامین C است که در جذب آهن بدن نقش مهمی دارد و درنتیجه باکم خونی مقابله می کند.

آهن نمی تواند کاملا توسط بدن بدون کمک ویتامین ث جذب شود و پرتقال ها منبع غنی این ویتامین ها هستند

انبه

این میوه سرشار از آهن است.انبه به دلیل داشتن مواد مغذی ، آهن و و یتامین ث میوه خوبی برای خون سازی است به همین دلیل مصرف آن برای زنان در دوران عادت ماهیانه و بارداری توصیه می شود علاوه براین ایمنی بدن را در برابر بیماری وبا ، سل و دیسانتری بالا می برد.

کیوی

میوه ای سرشار از ویتامین C است.در صورت کم خونی و مصرف قرص آهن برای جذب آهن کیوی مصرف کنید.

انار

میوه ای سرشار از ویتامین C و آهن است. این میوه جریان خون در بدن را افزایش می دهد، از طرفی عوارض بیماری کم خونی مانند سرگیجه، خستگی، ضعف و … را برطرف می کند.

انار به دلیل داشتن اسید آسکوربیک و منبع غنی آهن، ویتامین آ، ث و ایی یکی از بهترین میوه های خون ساز است و مقدار آهن موجود در بدن را افزایش می دهد و پلاکت های خون را تنظیم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید