قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بهترین و بدترین مکمل‌ها برای سلامت قلب

بهترین و بدترین مکمل‌ها برای سلامت قلب

یک متاآنالیز جدید که در مجله کالج آمریکایی قلب ‌و ‌عروق منتشر شده، بهترین و بدترین مکمل‌ها برای سلامت قلب را معرفی کرده است.

به‌گزارش نشریه پزشکی Everyday Health و با استفاده از داده‌های ۸۸۴ مطالعه و از بیش از ۸۸ هزار بیمار، محققان دانشگاه براون در آمریکا به‌طور سیستماتیک تمام شواهد موجود در مورد ریزمغذی‌های مصرف‌‌شده به‌عنوان مکمل‌های غذایی را بررسی کردند. پس از ارزیابی ۲۷ نوع مختلف از این مکمل‌ها، آنها چندین نوع را شناسایی کردند که خطر ابتلا به مشکلات قلبی‌عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهند. در این مطالعه همچنین موارد دیگری که تاثیر منفی بر سلامت قلب داشتند، شناسایی شدند.

بهترین و بدترین مکمل‌ها برای سلامت قلب
بهترین و بدترین مکمل‌ها برای سلامت قلب

بر اساس نتایج این مطالعه، بهترین مکمل‌ها برای سلامت قلب از این قرارند: اسیدهای چرب امگا ۳ (روغن ماهی) که مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد؛ اسید فولیک که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد؛ و کوآنزیم Q10.

مکمل‌های دیگری که شواهدی مبنی بر کاهش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی‌عروقی را نشان می‌دهند، عبارتند از: اسید چرب امگا ۶، ال‌آرژنین، ال‌سیترولین، ویتامین D، منیزیم، زینک، آلفا لیپوئیک اسید، ملاتونین، کاتچین، کورکومین، فلاوانول، جنیستئین و کوئرستین.

این تحقیق نشان داد که ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم هیچ تاثیری بر سلامت قلب‌و‌عروق  ندارند.
یکی از یافته‌های به‌ویژه نگران‌کننده این بود که مکمل‌های بتاکاروتن با افزایش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها مرتبط بودند. بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان و رنگدانه گیاهی است که به سبزیجات و میوه‌ها رنگ قرمز، نارنجی و زرد می‌دهد.

به‌گفته دانشمندان، عوامل متعددی می‌تواند اثرات بتاکاروتن را بر افزایش خطر مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی توضیح دهد؛ یکی از عوامل این است که شاید افراد کمبود این آنتی‌اکسیدان را نداشته باشند و مصرف بیش‌از‌حد بتاکاروتن برایشان مضر باشد. بتاکاروتن زمانی که از طریق مواد غذایی مصرف شود، می‌تواند مفید باشد. اما مصرف مکمل‌های بتاکاروتن ممکن است حتی خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ‌و‌میر در افراد سیگاری را افزایش ‌دهد. زیرا تحت شرایط خاصی، آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به پرو اکسیدان (گونه‌های واکنش‌پذیر نیتروژن و اکسیژن) یا رادیکال‌های آزاد تبدیل شوند و اثر معکوس و مضر ایجاد کنند.

علاوه‌بر‌این، محققان توضیح دادند که مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی معادل غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان نیستند. تصور می‌شود مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی در سلامت قلب نقش دارند، زیرا این مواد مغذی در کاهش ”استرس اکسیداتیو” که عامل شناخته‌شده بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی‌عروقی است، نقش دارد. اما مواد مغذی موجود در این مکمل‌ها دقیقاً مشابه مواد غذایی نیستند.

نویسندگان این مطالعه خواستار آزمایش‌های مداخله‌ای با کیفیت بالا برای بررسی اثرات بلندمدت برخی ریزمغذی‌ها شدند. آنها تاکید می‌کنند که قبل از مصرف هرگونه مکمل‌، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید