قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بیماری گوارشی کولیت زخمی چیست؟

بیماری گوارشی کولیت زخمی چیست؟

بیماری گوارشی کولیت زخمی، یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که می‌تواند به طور غیرمنتظره به ویژه در شرایط استرس‌زا شعله‌ور شود: کولیت اولسراتیو.

به گزارش نیویورک تایمز این بیماری باعث تحریک، التهاب و زخم لایه داخلی روده بزرگ و راست‌روده می‌شود. علائم می‌تواند شامل اسهال کنترل‌نشده، خونریزی مقعدی، کاهش وزن، تب، سطح انرژی پایین، حالت تهوع، کاهش اشتها، درد شکم و نیاز مکرر به استفاده از سرویس بهداشتی باشد.

این بیماری ممکن است در سنین جوانی ایجاد و به مرور زمان بدتر شود. این بیماری میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده به طوری که از سال ۱۹۷۰ میلادی، رشد آن در قاره آسیا به طور چشمگیری افزایش یافته است. به گفته متخصصان، علت این رشد تا حدودی به تغییر عادات غذایی به ویژه دور شدن از رژیم‌های غذایی غنی از فیبر در آسیا، بر می‌گردد.

برای کولیت اولسراتیو هیچ درمان یا راه پیشگیری قطعی وجود ندارد و بیماران فقط باید علائم آن را مدیریت کنند. از آنجا که برخی غذاها می‌توانند عارضه‌ها را بدتر کنند، می‌توان به بیماران توصیه کرد از مصرف برخی غذاها مانند ادویه‌جات، غذاهای چرب و نوشیدنی‌های حاوی قند و گاز، نمک و الکل خودداری کنند. به مبتلایان توصیه می‌شود جوی دو سر، لوبیا، آجیل و غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ را در رژیم روزانه خود بگنجانند.

یک سوم بیماران مبتلا ممکن است به داروها پاسخ ندهند و به آنها توصیه می‌شود برای برداشتن روده بزرگ، عمل جراحی انجام دهند. پزشکان برای تشخیص زودهنگام این عارضه از معاینات فیزیکی، آزمایش خون و آزمایش مدفوع استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید