قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بی‌اختیاری استرسی ادرار چیست؟

بی‌اختیاری استرسی ادرار چیست؟

اگر هنگام خنده، رقص، ورزش یا عطسه کمی ادرار می‌کنید، ممکن است دچار بی‌اختیاری استرسی ادرار شده باشید.اما بی‌اختیاری استرسی ادرار چیست؟ و چگونه درمان می شود.

بی‌اختیاری استرسی ادرار چیست؟
بی‌اختیاری استرسی ادرار چیست؟

بی‌اختیاری استرسی با بی‌اختیاری فوری و مثانه بیش‌فعال (OAB) متفاوت است. اگر OAB دارید، عضله مثانه شما منقبض شده و باعث می‌شود که قبل از رسیدن به دستشویی، میل ناگهانی به ادرار کردن داشته باشید. بی‌اختیاری استرسی ادرار اما زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌ها و سایر بافت‌هایی که از مجرای ادرار (عضلات کف لگن) حمایت می‌کنند و عضلات کنترل‌کننده ترشح ادرار (اسفنکتر) ضعیف شوند.

عضلات کف لگن و اسفنکتر شما ممکن است به دلایل زیر قدرت خود را از دست بدهند:

بارداری و زایمان، سیگار کشیدن و سرفه مزمن، اضافه وزن، جراحی لگن یا پروستات و آسیب‌های عصبی به ستون فقرات یا بیماری عصبی.

با ابتلا به این عارضه، ممکن است احساس خجالت کرده، خود را منزوی و یا زندگی کاری و اجتماعی خود را محدود کنید. همچنین ممکن است از فعالیت‌های فیزیکی و اوقات فراغت خودداری نمایید. در حالی که با درمان، احتمالاً می‌توانید آن را مدیریت کرده و بهزیستی کلی خود را بهبود ببخشید.

پزشک ممکن است ترکیبی از استراتژی‌ها را برای درمان توصیه کند:

تمرینات عضلات کف لگن. پزشک یا فیزیوتراپ شما می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه تمرینات کگل را برای تقویت عضلات کف لگن و اسفنکتر انجام دهید.

تکنیکی به نام بیوفیدبک را می‌توان در کنار تمرینات کگل به کار برد تا آنها را موثرتر کند. بیوفیدبک شامل استفاده از حسگرهای فشار یا تحریک الکتریکی برای تقویت انقباضات مناسب عضلات است.

همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، گازدار و الکلی خودداری کنید که ممکن است باعث تحریک عملکرد مثانه در برخی افراد شود.

ترک سیگار، کاهش وزن اضافی یا درمان سرفه مزمن خطر بی‌اختیاری استرسی ادرار را کاهش می‌دهد و علائم شما را بهبود می‌بخشد.

کاهش وزن اضافی می‌تواند به کاهش فشار کلی روی مثانه و عضلات کف لگن کمک کند.

نرم و منظم نگه داشتن حرکات روده فشار وارد شده به عضلات کف لگن را کاهش می‌دهد. سعی کنید برای تسکین و پیشگیری از یبوست، غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ و سبزیجات بخورید.

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به سرفه مزمن شدید شود که می‌تواند علائم بی‌اختیاری استرسی ادرار را تشدید کند. سیگار کشیدن عامل بسیاری از موارد سرطان مثانه نیز است.

بیشتر بخوانید:

برای نشت ادراری مثانه‌‌‏ پس از زایمان چه باید کرد؟

دلیل بی اختیاری ادرار در مردان چیست؟

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید