قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > تاثیر سلامت پدر در سقط جنین

تاثیر سلامت پدر در سقط جنین

یک پژوهش علمی نشان می‌دهد تاثیر سلامت پدر در سقط جنین بسیار مهم است و سقط‌‌ جنین یا وضع حمل نوزادی که پیش از زایمان در رحم مرده است اغلب به مشکلات سلامتی برمی‌گردد که به چاقی مفرط در پدر مربوط است.

این گزارش که در نشریه «هیومن ریپروُداکشِن» (تولیدمثل بشر) منتشر شده است، می‌گوید که از هر چهار لقاح با اسپرم مردی که سه مشکل سلامتی چاقی مفرط، دیابت، فشارخون یا کلسترول بالا دارد، یک لقاح  یا در خارج از رحم رشد می‌کند (باروری اِکتاپیک) یا به مرگ جنین در رحم می‌انجامد یا جنین حاصل از این لقاح سقط می‌شود.

تاثیر سلامت پدر در سقط جنین
تاثیر سلامت پدر در سقط جنین

پژوهشگران که در سال‌های میان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ روی بیش از یک میلیون مورد باروری را در آمریکا مطالعه کرده‌اند، کشف کردند که اگر پدر جنین دچار سندروم متالبولیک باشد (مجموعه‌ای از بیماری‌های فیزیولوژیک و بیولوژیک که با امراض قلبی و دیابت نوع دو مرتبط است)، مادر، بیشتر در معرض از دست دادن جنین خود است.

سندروم متابولیک هنگامی به وجود می‌آید که فرد دست‌کم به سه مورد از پنج بیماری فشارخون بالا، قند خون بالا، اضافه‌وزن در اطراف شکم، بالا بودن تری‌گلیسرید و کلسترول مبتلا است. خطر بیماری و ایست قلبی و دیابت نوع دو با وجود این عوارض بیشتر می‌شود.

به‌رغم این‌که همه‌روزه در بریتانیا حدود ۱۴ جنین یا در رحم  می‌میرند یا در حین زایمان یا کمی پس از تولد جان می سپارند، این معضل همچنان به‌صورت یک تابو باقی مانده است.

مرده زایی (جنینی که مرده به دنیا می‌آید) اصلاحی است که درباره نوزادی به کار می‌رود که پس از هفته ۲۴ بارداری در رحم مادر می‌میرد. از هر ۲۵۰ بارداری در بریتانیا، یک بارداری (به‌عبارت‌دیگر روزانه هشت جنین) به این صورت خاتمه می‌یابد.

پژوهشگران دریافته‌اند که خطر سقط‌‌ جنین به میزان ۱۰، ۱۵ و ۱۹ درصد به ترتیب در پدرانی که دچار یک، دو یا سه بیماری از بیماری‌های یادشده هستند، افزایش می‌یابد. این درصد در پدرانی که به هیچ‌یک از سندروم‌های متابولیک مبتلا نیستند، وجود ندارد.

مایکل آیزنبرگ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد که بر این پژوهش نظارت داشته می‌گوید: «مدت‌ها است که ثابت شده است سلامت مادر بر رشد جنین در رحم و وضع حمل تاثیر می‌گذارد. این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد بارداری‌های حاصل از لقاح با مردانی که دچار تعدد بیماری هستند، بیشتر در معرض خطر سقط‌ جنین، حاملگی خارج از رحم و مرگ جنین قرار دارد.

 در گروه مردانی که روی آن‌ها مطالعه کردیم، در زوج‌هایی که مرد هیچ‌یک از امراض سندروم متابولیک را نداشت ۱۷ درصد، زوج‌هایی که پدر جنین دچار یکی از امراض سندروم متابولیک بود، ۲۱ درصد، زوج‌هایی که پدر دو بیماری سندروم متابولیک داشت ۲۳ درصد و با سه سندروم متابولیک ۲۷ درصد احتمال از میان رفتن جنین وجود داشت.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که هرچند مطالعاتشان نمی‌تواند ثابت کند وضع سلامت پدر در از بین رفتن جنین دخیل است اما نشان می‌دهد این دو با یکدیگر ارتباط دارند.

دکتر آیزنبرگ می‌افزاید: «پیامدهای بالینی این کشف این است که مشاوره‌های پیش از بارداری نباید عامل پدر را نادیده بگیرد زیرا ممکن است سلامت او تاثیر مهمی در بارداری زن داشته باشد. ما فرض را بر این قرار می‌دهیم که سلامت جسمی و نحوه زندگی مرد می‌تواند تاثیری منفی بر ساختار ژنتیکی و عملکرد اسپرم داشته باشد که کار پلاسنتا (جفت جنین) را مختل می‌کند.»  

او گفت که عدم کارکرد درست پلاسنتا، می‌تواند به سقط‌ جنین بیانجامد. وی افزود که هم‌اکنون ثابت شده است استعمال دخانیات و رژیم غذایی می‌تواند بر کیفیت اسپرم اثر بگذارد.

پروفسور آیزنبرگ ضمن اشاره به این‌ که مطالعات آتی باید به سلامت هر دو والدین توجه کند، گفت که اکنون به پژوهش‌هایی نیاز است که بتواند این نکته را ثابت کند. 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که موارد سقط‌جنین در پدر و مادری که علاوه بر دیگر بیماری‌های مادر، سنشان بالا است افزایش می‌یابد.

ماه گذشته و با انتشار این گزارش که نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند عواقبی مرگبار بر نوزاد داشته باشند، به زنان باردار هشدار داده شد از مصرف این‌گونه نوشابه‌ها پرهیز کنند.

نتیجه مطالعات دیگری که در پایان ماه اکتبر منتشر شد حاکی از آن است که زنان باردار طبقات فقیر در مقایسه با همتایان خود از طبقات مرفه جامعه، بیشتر در معرض سقط‌‌ جنین قرار دارند.

پژوهش‌های گسترده توسط «تامی»، سازمان خیریه مطالعات باروری، هم نشان داده است که استرس بالا در مادر، موارد تولد نوزاد مرده را جدا از دیگر عوامل اجتماعی و پیچیدگی‌های باروری، دو برابر می‌کند. مادرانی که کار خود را از دست داده‌اند، حدود سه برابر بیش از سایر مادران باردار در معرض از دست دادن جنین هستند.

منبع ایندیپندنت

بیشتر بخوانید:

اهمیت رژیم غذایی سالم پدر در سلامت جنین

چگونه میزان باروری آقایان را بالا ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید