قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سرگرمی > تست روانشناسی > تست روانشناسی : داستان سیندرلا

تست روانشناسی : داستان سیندرلا

داستان سیندرلا از جمله تأثیرگذارترین داستان های ادبیات جهان است که تقریباً اکثر مردم آن را می شناسندو دوستش دارند. از بین چهار قسمتی که در زیر می خوانید کدام یک بیشتر بر شما تأثیر گذاشته و در خاطرتان مانده است؟

  • سیندرلا از مادر خوانده اش کتک می خورد و این زن بدجنس و دخترانش به شدت سیندرلا را آزار می دهند.
  • سیندرلا با کمک آن فرشته مهربان به یک پرنسس زیبا و تمام عیار تبدیل می شود.
  • سیندرلا در نیمه شب با صدای زنگ ساعت متوجه می شود که فرصتش به پایان رسیده ، پس به سرعت قصر را ترک می کند، اما هنگام خروج از قصر کفش کریستالی خود را جا می گذارد.
  • شاهزاده سیندرلا را پیدا کرده و کفش کریستالی را به پای او می کند.

تفسیر

از میان گزینه ها کدام را انتخاب کرده اید؟ چرا این صحنه بیش از دیگر صحنه ها روی شما تأثیر دارد؟ اگر نگاه دقیق تری به هر کدام از این قسمت ها بیندازیم بیشتر به ارتباط مبان آن صحنه و نقاط ضعف و قدرت شخصیت خود پی می بریم.

  • سیندرلا از مادر خوانده اش کتک می خورد و این زن بدجنس و دخترانش به شدت او را آزار می دهند. قسمتی را که سیندرلا مشغول شستن زمین است و مادر خوانده و دخترانش او را مسخره می کنند، به یاد دارید؟ هر کسی با دیدن این صحنه دلش به حال سیندرلا می سوزد و برای او ناراحت می شود. اما جدا از تمام سختی هایی که سیندرلا در آن منزل تحمل می کرد. همواره قدرت و غرور را در رفتار و کردار او حس می کردید. این قسمت از داستان بیش از دیگر قسمت های آن شما را تحت تأثیر قرار دادو چون خودتان هم در ناخود آگاهتان می دانید که علی رغم تمام دشواری ها و سختی هایی که در زندگی دارید. قدرت مقابله با آنها را نیز دارید. گاهی از مشکلات خسته می شوید و از همه چیز گله می کنید، اما می دانید که می توانید از عهده ی مشکلات برآیید و روز های بهتری را برای خود رقم بزنید.
  • سیندرلا با کمک آن فرشته مهربان به یک پرنسس زیبا و تمام عیار تبدیل می شود . فرشته ای مهربان با چوب دستی عجیب و قریبش دنیای سیندرلا را برای همیشه تغییر داد. اما اینجا، در دنیای واقعی کار به سادگی این داستان انجام نمی شود. بزرگترین اشکال شما این است که مسائل مهم زندگیتان را نادیده می گیرید و وقتی برای برنامه ریزی برای آینده و یا بررسی عواقب کارهای امروزتان نمی گذارید. به نظر می رسد گاهی فراموش می کنید فرشته مهربانی با چوب دستی اش وجود ندارد که بتواند در چشم به هم زدنی تمام مشکلات شما را حل کند. تنها کسی می تواند به شما کمک کند خودتان هستید. پس سعی کنید زودتر خودتان را باور کنید و تواناییی هایتان را افزایش دهید تا قبل از اینکه دیر شود بتوانید زندگی خوبی برای خود بسازید.
  • سیندرلا در نیمه شب با صدای زنگ متوجه می شود که فرصتش به پایان رسیده است، پس به سرعت قصر را ترک می کند اما هنگام خروج از قصر کفش کریستالی خود را جا می گذارد. شما تا حدود زیادی به دیگران وابسته هستید. معمولاً حوصله اینکه برای حل مشکلات وقت بگذارید را ندارید. با خودتان می گویید: « بالاخره یه طوری میشه!» معمولاً مسائل را به حال خود رها می کنید تا خودشان درست شوند و یا کسی پیدا شود که آن ها را برای شما درست کند. کارهایتان را انجام نمی دهید چون با خودتان می گویید بالاخره یک نفر پیدا می شود که آن کار را برای من انجام دهد به نظر شما ساده ترین و بهترین روش ممکن برای حل مشکلات این است که صبر کنید تا کسی پیدا شود و آن کار را انجام دهد. اما این را بدانید که بالاخره روزی می رسد که خودتان باید امور زندگیتان را ادراه کرده و تنها نوازنده ارکستر زندگی تان شوید.
  • شاهزاده سیندرلا را پیدا کرده و کفش کریستالی را به پای او می کند. تقریباً تمام آدم ها از پایان خوش لذت می برند.شما هم از این دسته افراد هستید، لذا مشکل همین جاست . شما بیش از حد به زندگی معمولی، ساده و راحت قانع هستید، تمام جنبه های زندگی شما معمولی هستند؛ شغل معمولی، حقوق معمولی ، دوستان معمولی، خانواده معمولی و … سعی کنید چیزهایی را پیدا کنید که شما را خاص و منحصر به فرد کنند. به یاد داشته باشید خداوند شما را خص و منحصر به فرد آفریده است؛ پس واقعاً این گونه باشید.

پایان خوب و خوش

افسانه ها معمولاً پایان خوشی دارند. آن ها باید این گونه باشند ، اما چه می شود اگر پایان خوشی که از یک افسانه یا قصه انتظار دارید، آن طور که شما می خواهید اتفاق نیفتد؟

خودتان را جای سیندرلا تصور کنید ، در خانه مادر خوانده بی رحم و خشن خود در کنار شاهزاده ایستاده اید. دختر مادر خوانده تان روی صندلی نشسته و مامور شاهزاده روبه روی او نشسته و می خواهد کفش کرستالی را به پای او امتحان کند . دختر پایش را داخل کفش می کند ، شما مطمئن هستید که کفش متعلق به شماست. پس حتماً اندازه ی پای شما خواهد بود. اما در کمال تعجب می بینید که کفش کریستالی کاملاً اندازه ی پای خواهر خوانده ی شماست. در این زمان چه واکنشی به این اتفاق نشان می دهید؟ احساس و واکنش خود را با جزئیات آن بیان کنید.

تفسیر

در قصه سیندرلا، کفش کریستالی تنها چیزی است که او از صمیم قلب کاملاً باور دارد ، چون فقط و فقط متعلق به اوست و هیچ کس دیگری نمی تواند ادعای مالکیت بر آن داشته باشد.

وقتی خودتان را جای سیندرلا می گذارید می توانید احساس او در شرایط مشابه را درک کنید. واکنشی که به این موقعیت نشان می دهید . همان واکنشی است که اگر ببینید یک نفر می خواهد چیزی را که حق طبیعی شماست از شما بگیرد ، نشان می دهید . راه های بسیاری وجود دارند که بتوانید در برابر چنین فردی بایستید و واکنش نشان دهید. شما چه واکنشی نشان می دهید؟ چگونه حق خود را برای خودتان حفظ می کنید؟

ـ از شاهزاده می خواهم ، این فرصت را در اختیار من هم قرار دهد تا کفش را امتحان کنم.

شما یکی از بهترین روش های ممکن را انتخاب کرده اید. خونسردی خود را حفظ کرده و به این فکر کرده اید که در این موقعیت درست ترین کار ممکن چیست. هم احساس واقعی خود را ابراز کردید، هم تسلیم رفتارهای دیگران نشدید و سعی کردید چیزی که آن را حق طبیعی خود می دانید به دست آورید. این بسیار خوب است که حتی در بدترین شرایط نیز به خودتان مسلط هستید و می توانید فکر کرده و روش درست و منطقی را امتحان کنید.

اما اگر شاهزاده بگوید که در تمام قلمرو این کفش فقط به پای یک نفر می خورد و خواهر خوانده شما همان کسی است که کفش اندازه پایش می شود . در این صورت چه واکنشی نشان می دهید؟ به یاد داشته باشید که همیشه اولین راهی که به ذهنتان می رسد، به نتیجه دلخواه شما ختم نمی شود و گاهی باید راههای بیشتری را امتحان کرد.

ـ بد شانسی ام را می پذیرم و به زندگی ام ادامه می دهم.

صبر و بردباری یکی از نشانه های خردمندی و دانایی است اما گاهی اوقات باید برای بدست آوردن چیزی اطمینان دارید متعلق به شماست بجنگید.در زندگی موقعیت های بسیاری پیش می آید که دیگران بخواهند چیزی را که حق مسلم شماست از شما بگیرند و آن را برای خود کنند.در چنین مواقعی صبوری کردن و صرفا نظاره گر بودن بزرگترین اشتباه است، اگر برای حفظ و بدست آوردن داشته هایتان تلاش نکنید هرگز نمی توانید زندگی ایده آلتان را بدست آورید، در این صورت باید همواره در حسرت دوری از چیزهایی که حق طبیعی شما هستند بنشیند و افسوس بخورید.

ـ کفش را به زور از دست خواهر خوانده ام می گیرم ، حتی اگر ناچار شوم با او کتک کاری کنم

خوب است که برای حفظ حقوقتان تلاش می کنید و اجازه نمی دهید کسی چیزهایی را که برای شما هستند، از شما بگیرد. اما به یاد داشته باشید همیشه راه های بهتری هم وجود دارند. اگر بخواهید با جنگ و دعوا به خواسته هایتان برسید ادامه ارتباط با دیگران برایتان کمی دشوار می شود. اگر چنین کردید و شاهزاده از واکنش شما به خواهر خوانده تان خوشش نیامد چه می کنید؟ باید احساساتتان را ابراز کنید ، هرگز اجازه ندهید کسی به حق شما تجاوز کند، اما یادتان باشد این کار را از طریق راههای منطقی و درست انجام بدهید.

 

منابع:

مجله موفقیت – زهرا خراسانی

گروه تولید محتوای میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید