قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تشخیص وضعیت سلامت از روی ناخن ها

تشخیص وضعیت سلامت از روی ناخن ها

به گزارش پایگاه خبری کلینیک کلیولند؛ تشخیص وضعیت سلامت از روی ناخن ها امکان پذیر است و علائم بسیاری از مشکلات کبدی، ریوی و قلبی می‌تواند در ناخن ها ظاهر شود. بنابراین در صورت مشاهده کوچکترین تغییرات در ظاهر ناخن‌ها، بهترین اقدام شما مراجعه به پزشک در اسرع‌وقت است.

تشخیص وضعیت سلامت از روی ناخن ها
تشخیص وضعیت سلامت از روی ناخن ها

اگر می‌خواهید سرنخی در مورد سلامت کلی بدن خود بدست بیاورید، به ناخن‌های خود نگاه کنید.

استرس:

همانطور که ممکن است موهای شما پس از یک بیماری یا یک دوره طولانی استرس بریزند، ناخن‌های شما نیز می‌توانند علائمی را نشان دهند. در بیشتر مواقع، استرس باعث می‌شود که خطوط پهلو به پهلو روی ناخن‌های شما ظاهر شود.

خال یا ملانوم:

نگرانی در مورد رنگ ناخن یکی از رایج‌ترین شکایاتی است که متخصصان پوست می‌شنوند. این تغییر رنگ می‌تواند معمولاً خال خوش خیم یا ملانوم سرطانی باشد. اگر پوست زیر قسمت سخت ناخن که نوک انگشتان را می‌پوشاند، به رنگ قهوه‌ای دربیاید، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آرتروز: 

کیست‌های کوچکی که در مجاورت یا روی کوتیکول ناخن رشد می‌کنند، ممکن است در اثر ابتلا به آرتروز ایجاد شوند. این موارد خوش‌خیم هستند و بهترین راه برطرف کردن آنها، توسط جراح دست است.

پسوریازیس:

 این بیماری پوستی معمولاً با لکه‌های پوسته‌پوسته و قرمز مشخص می‌شود و می‌تواند ناخن‌ها و انگشتان پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگر روی ناخن تغییر رنگ قرمز یا زرد دارید، باید با متخصص پوست خود مشورت کنید. ایجاد حفره در ناخن نیز اغلب در افراد مبتلا به پسوریازیس شایع است.

بیماری کلیه: 

در برخی مبتلایان به این بیماری، بستر ناخن‌‌ها که در افراد سالم به‌وضوح قابل رویت است، محو می‌شود و در این حالت ناخن منظره سفید رنگ پیدا خواهد کرد. این عارضه بیشتر در بیمارانی که آلبومین سرم آنها کاهش می‌‌یابد، دیده می‌‌شود. درمان این عارضه به درمان نارسایی کلیه بستگی دارد.

سایر بیماری‌های زمینه‌ای:

مشاهده نوار تیره‌رنگ روی ناخن، همیشه به معنای در خطر بودن جانتان نیست. اگر از ۷۰ سالگی عبور کرده باشید، می‌‌توانید این نوار تیره‌رنگ را به عنوان یکی از نشانه‌‌های پیر شدن درنظر بگیرید. اما اگر جوان هستید، باید برای پیدا کردن دلیل این مشکل، جدی‌‌تر با پزشک مشورت کنید. نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد یا ابتلا به دیابت، ممکن است زمینه را برای ایجاد این نوار تیره‌رنگ روی ناخن‌هایتان فراهم کرده باشد.

جلوگیری از شرایط زمینه‌ای که بر ناخن های شما تأثیر می‌گذارد، همیشه امکان‌پذیر نیست، اما شما می‌توانید با هیدراته ماندن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل، مصرف کافی ویتامین B و روی، از ناخن‌های خود مراقبت کنید

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید