قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > تکنیک‌های موثر برای تغییر سبک زندگی

تکنیک‌های موثر برای تغییر سبک زندگی

کافی است به دور و برتان نگاهی بیندازید تا ببینید که هیچ چیز در محیط زندگی‌تان وجود ندارد که بدون تجسم و فانتزی انسانی خلق شده باشد. غیرممکن است انسان چیزی را در این دنیا به وجود بیاورد بدون آنکه که قبلا به آن فکر کرده باشد.

روان‌شناسان سال‌هاست که از تجسم خلاق به عنوان راهی برای  کمک به افراد در بهبود و توسعه مهارت‌ها، ایجاد وضعیت عاطفی و احساسی مطلوب و رسیدن به اهداف مهم زندگی استفاده می‌کنند. کسی که می‌خواهد پرتاب توپ در حلقه بسکتبال را بیاموزد با تجسم این توانایی در ذهنش می‌تواند اعتماد به نفس خود را برای موفق شدن در این هدف بالا ببرد.

کسی که دوست دارد پیانو بنوازد با تصور خودش در حال پیانو زدن این انگیزه را پیدا می‌کند تا قدم‌های موثری برای پیانونوازی بردارد. در واقع اینکه بتوانید چیزی را در ذهن خود عملی کنید این شانس که آن را در زندگی واقعی خود نیز داشته باشید بسیار بیشتر می‌شود.

حقیقت این است که همه ما دائما در حال تجسم چیزهایی در مورد آینده هستیم اما نسبت به آنها عمیقا آگاهی نداریم این مساله دقیقا شبیه عدم توجه ما نسبت به  نحوه نفس کشیدن است.

اما این عدم آگاهی نسبت به قدرت تجسم خلاق باعث می‌شود که فعالانه آن را برای رسیدن به اهداف امورد استفاده قرار ندهیم. با این حال همیشه این امکان وجود دارد که با آگاهی از این توانایی و قدرت ذهنی  از آن برای سختن زندگی بهتر استفاده کنیم. این به ما کمک می‌کند تا راه رسیدن به اهداف را هموار کنیم.

شبیه‌سازی مبتنی بر روند یا نتیجه

برای تجسم خلاقانه می‌توانید دو نوع شبیه‌سازی مبتنی بر نتیجه و مبتنی بر روند داشته باشید. در شبیه‌سازی مبتنی بر نتیجه به نمود حسی آنچه که انتظار به دست آوردنش را دارید تاکید می‌شود. در حالی که شبیه‌سازی مبتنی بر روند شامل تجسم مراحلی است که شما برای رسیدن به نتیجه نهایی طی می‌کنید. 

تحقیقات نشان می‌دهند که برای گرفتن بیشترین نتیجه و سود از شبیه سازی بهتر است که از هر دونوع شبیه‌سازی استفاده کنید. همچنین زمانی تجسم خلاقانه در زندگی‌تان موثرتر خواهد بود که شما در این تجسم از خود تصویری فعال بسازید و فقط یک مشاهده گر نباشید .

به عبارت دیگر شما نمی‌خواهید خودتان را در شبیه‌سازی ببینید بلکه قصد دارید آن را چنانکه گویی بخشی از تجربه آن هستید با چشمان خود ببینید.

تکنیک‌های تجسم خلاق 

استفاده از تجسم می‌تواند انگیزه‌ها و همچنین باور به توانایی‌های فردی در دستیابی به اهداف را افزایش دهد. با بهره‌گیری از ۳ تکنیک تجسم‌ خلاق شما می‌توانید قدرت شبیه‌سازی ذهنی خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا آنچه را به دنبالش هستید، واقعی و قابل دستیابی ببینید.

تصویر و توصیف

هرچقدر جزئیات تصویرسازی و تجسم خواسته بیشتر باشد، تصویر شبیه‌سازی شده حقیقی‌تر به نظر می‌رسد. این از آن روست که اتصالات عصبی جدیدی به دلیل تکرار تصویر تجسمی  ایجاد می‌شود و انگیزه‌‌های بیشتری برای دستیابی به اهداف به وجود می‌آید.

به عنوان مثال اگر شما به یک کیک شکلاتی فکر کنید و بعد دیگر به آن فکر نکنید به سرعت کیک شکلاتی را فراموش خواهید کرد. اما اگر به یک تکه کیک شکلاتی فکر کنید و چشم‌هایتان را ببندید و این کیک نرم و گرم با روکش خامه‌ای را تصویرسازی کنید و لذت خوردن آن را در ذهن تجربه کنید و دهانتان آب بیفتد؛ خواست و تمایل شما برای داشتن چنین کیکی افزایش پیدا می‌کند.

در اینجاست که پروسه حل مساله در ذهن شما شروع به کار می‌کند تا نقشه‌ای بکشید و به آنچه می‌خواهید برسید. به این ترتیب ممکن است به شیرینی فروشی نزدیک خانه بروید و کیک شکلاتی بخرید. بهترین راه برای ایجاد جزئیات و افزایش کیفیت شبیه سازی، ایجاد تصویر و توصیف آن با استفاده از تمام حواس خود است.

آنقدر جزئیات مطلوب خود را افزایش بدهید تا روند آن واقعی به نظر برسد طوری که گویی واقعا آن را تجربه می‌کنید.

شدت عاطفی

عواطف یا احساسات نوعی بازنمایی مبتنی بر حس در مغز هستند. زیرا ما بر اساس رویکرد شناخت‌درمانی می‌دانیم که عواطف بر افکار مقدم هستند. زمانی که شما چیزی را عمیقا احساس می‌کنید در واقع به درجه‌ای از باور رسیده‌اید.

انسان عموما به‌خاطر چیزی که می‌داند واقعی یا صحیح نیست عمیقا ناراحت نمی‌شود به همین دلیل است که می‌تواند چیزهای ناراحت کننده خیالی و غیرحقیقی را در تلویزیون و یا یک فیلم ببیند بدون آنکه به روانش آسیبی وارد شود. اما هر چه باور شما به حقیقت یا صحیح بودن چیزی بیشتر باشد، اثر عاطفی آن نیز بیشتر می‌شود.

برای قوی کردن یک شبیه‌سازی شما باید جزئیات آن را تاجایی که می‌توانید افزایش دهید تا چنین احساس کنید که در حال تجربه آن هستید طوری که گویی آن واقعیت دارد. زمانی که شروع به احساس آن کردید شما از آستانه‌ای که منجر به عمل می‌شود گذشته‌اید.

یک راهبرد که می‌تواند شدت عاطفه در شبیه‌سازی یک تصویر را افزایش دهد گوش دادن به موسیقی‌ای است که با شدت احساسی که شما به دنبال تجربه هستید هماهنگی دارد. اگر می‌خواهید در یک دوی ماراتن شرکت کنید می‌توانید به یک موسقی الهام بخش متناسب گوش دهید.

این موسیقی می‌تواند طوری شما را به هیجان بیاورد که گویی از خط پایان عبور کرده‌اید و قلب‌تان به شدت می‌زند.

در معرض تجربه‌

چیزی که در مغز شما ایجاد می‌شود از آنچه در مغز ذخیره شده است ناشی می‌شود. بسیار سخت است چیزی را تصور کنید که هنوز اتفاق نیفتاده است. شبیه‌سازی یک تصویر زندگی در مریخ از شبیه ‌سازی تصور خود در اتاق خوابتان سخت‌تر است.

گاهی برای ایجاد یک شبیه‌سازی تصویر سازی شده واقعی و با جزئیات در ذهن‌تان لازم است که خود را در دنیای واقعی با جزئیات بیشتری در معرض آن قرار دهید. مثلا اگر می‌خواهید درباره کاری که هیچ وقت انجام نداده‌اید مثل غواصی تصویر سازی کنید، ممکن است شبیه‌سازی با جزئیات برایتان سخت باشد چون شما چیز زیادی درباره آن نمی‌دانید.

بنابراین لازم است خود را بیشتر در معرض تجربه چنین چیزی قرار دهید. مثلا می‌توانید در این زمینه کتاب بخوانید، فیلم ببینید، به یک مدرسه غواصی بروید یا با افرادی که غواصی کرده‌اند صحبت کنید.

هرچیزی که دانش و آگاهی شما را نسبت به یک تجربه افزایش دهد به شما کمک می‌کند تا داده بیشتری درباره آن داشته باشید و بتوانید تجسم خلاق خود را از آن داشته باشید.

منبع:.psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید