قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > گیاهان دارویی > خواص دارویی گل سرخ

خواص دارویی گل سرخ

گلبرگ‌های گل رز همواره از دیرباز به دلیل عطر و ریزمغذی‌های فراوانش در صنعت غذا و دارو مورد توجه قرار گرفته اما نهنج گل رز، بخش دیگری از گیاه شگفتی‌آور است که محتوای ترکیبات مفیدش شهرت بسیاری به آن داده است. نهنج گل رز در واقع همان تخمدان گیاه است که در طبیعت به رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، نارنجی یا بنفش مشاهده می‌شود. این قسمت از گیاه مصارف گوناگونی دارد و به اشکال مختلفی از جمله خشک شده آن یا به صورت تازه برای تهیه غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خواص دارویی گل سرخ
خواص دارویی گل سرخ

فواید گل سرخ

گل رز، زمان گل دادن آن از فصل بهار تا اواسط تابستان است. گل های آن به رنگ سفید، صورتی، قرمز و بسیار خوشبو است. این گل سرشار از ویتامین E است و فواید دارویی فراوانی در زمینه مراقبت از پوست و درمان برخی ناراحتی های پوستی دارد. گل رز برای انواع مختلف پوست ها مناسب است، ولی بیشتر برای پوست های خشک و حساس از آن استفاده می شود. از دیگر خواص دارویی این گیاه تأثیری است که بر مویرگ ها زیر پوست دارد به طوری که قرمزی سطح پوست را که ممکن است به دلیل گشاد شدن مویرگ ها باشد، کاهش دهد.
از آب گل رز برای تسکین برخی ناراحتی پوستی و ضد عفونی کردن برخی عفونت های چشمی استفاده می شود و همچنین آرامبخش و ضد افسردگی است و تنش های عصبی، زخم های گوارشی، امراض قلبی را کاهش می دهد. عصاره رز برای ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتی های خونی و رحم مفید است. چای گل رز (البته شما می توانید برای تهیه آن یک دوم گرم گلبرگ رز را داخل ۱۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید و میل کنید) در تسکین گلو درد، کاهش عفونت مثانه و درمان اسهال تأثیر دارد.

ترکیبات گل سرخ

قسمت میانی گل رز (برآمدگی وسط گل برای نگهداری دانه ها) نیز سرشار از ویتامین های (E ـ D ـ C ـ B3 ـ A) است.

طرز استفاده گل سرخ

چای نهنج گل رز، یکی از نوشیدنی‌هایی است که نه تنها تهیه آن آسان بوده بلکه به سبب در دسترس بودن ماده اولیه آن، مصرفش توصیه می‌شود.برای تهیه این نوع چای، دو قاشق نهنج ساطوری شده گل رز را در یک فنجان آب‌جوش ریخته و مدت ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. باید توجه داشت از گل‌های رزی که آغشته به سموم هستند مصرف نشود و قبل از استفاده نهنج‌ها کاملاً شست‌وشو داده شوند. چای نهنج گل رز، سرشار از ویتامین ث است به همین دلیل تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی داشته و مصرف آن هنگام سرماخوردگی، سرفه و احتقان گلو را تسکین می‌دهد.
افرادی که از استئوارتریت زانو یا مفصل استخوان ران رنج می‌برند با نوشیدن منظم این چای گیاهی قادر خواهند بود درد خود را به میزان قابل توجهی التیام دهند. این دم‌کرده گیاهی، ویتامین آ، ویتامین ب۱، ویتامین ب۲، ویتامین ای، ویتامین کا و ویتامین دی فراوانی دارد و آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن و بیوفلاونوئیدهای آن برای پیشگیری از آرتریت بسیار مؤثر است. پکتین فراوان این نوشیدنی به عمل هضم و جذب موادغذایی توسط دستگاه گوارش کمک کرده و به بهبود اسهال کمک می‌کند.
استرول‌های گیاهی، کاروتنوئید و پلی‌فنول‌های فراوان موجود در چای نهنج گل رز ریزمغذی‌هایی گیاهی است که نه تنها بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مقاوم می‌کند بلکه مانع از سرطانی شدن سلول‌ها نیز می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان از چای نهنج گل رز البته برای مدت زمانی محدود، آرامش‌بخش سیستم عصبی بوده و سردرد را تسکین می‌دهد ضمن آنکه به کاهش دردهای سیکل ماهیانه نیز کمک می‌کند. پژوهش‌ها بیانگر آن است، پکتین موجود در این نوشیدنی با چربی‌های موجود در روده ترکیب شده و با کاهش میزان جذب چربی‌ها باعث تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود.
چای نهنج گل رز در تسکین خستگی چشم‌ها نیز مؤثر است. به این ترتیب که ابتدا یک دستمال را به خوبی شسته و پس از آغشته کردن آن به این نوع چای، چشم‌ها را بسته و آن را روی پلک‌ها قرار می‌دهند.مرکبات منبع غنی از ویتامین ث است اما قند فراوان آن یکی از مشکلات تغذیه‌ای بیماران دیابتی است بنابراین دم‌کرده نهنج گل رز جایگزین مناسبی برای تأمین ویتامین ث بدون دریافت قند محسوب می‌شود. افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها بخصوص عفونت‌های مجاری ادراری از دیگر فوایدی است که به این نوشیدنی نسبت داده می‌شود به‌طوری که تأثیر زیادی در کاهش تب دارد.

دیدگاهتان را بنویسید