قالب وردپرس افزونه وردپرس

خوردن هیجانی چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی برای حل مشکل خود به دنبال درمان های پزشکی با رژیم گرفتن هستند. اما نمی دانند یا انکار می کنند که مسایل روانشناختی هم بر این موضوع ، تاثیر می‌گذارند.

مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن ، گرفتار خوردن هیجانی هستند ؛ یعنی زمانی دست به خوردن می زنند که هیجان هایی مثل غم ، خشم و اضطراب به آنها هجوم می آورند.

از نظر فیزیکی ، هنگامی که دچار استرس می شویم ، هورمونی بنام کورتیزول در بدن ترشح می شود که با تغییراتی که در بدن ایجاد می کند ،موجب افزایش اشتها می شود وطبیعتا این افزایش اشتها باعث می شود انرژی بیشتری در اختیار بدن قرار بگیرد تا بدن بتواند با استرس مقابله کند.

افرادی که در معرض استرس مداوم و مزمن هستند ، سطح کورتیزول بدنشان به شکل مداوم بالاست وهمین مساله می تواند باعث خوردن خارج از کنترل شان شود.

از نظر روانشناختی برای ما غذا خوردن ، با راحتی ، خوشحالی و لذت همراه است و وقتی غذا می خوریم حس بهتری داریم؛ پس فردی که هیجانات منفی زیادی دارد ممکن است برای اینکه حس بهتری داشته باشد یا از هیجان منفی دور شود ، خوردن را ترجیح بدهد

اما اغلب پس از اتمام خوراکی یا غذایش احساس پشیمانی می کند و به رژیم های افراطی رو می آورد ؛ اما چون رژیم غذایی هم نتیجه دلخواه را ندارد ، هیجان منفی را بیشتر می کند ود نهایت این چرخه همچنان ادامه دارد.

نشانه های خوردن هیجانی چیست ؟

این افراد به جای اینکه هر موقع معده شان خالی بود و نیاز به غذا داشتند ، گرسنه شوند، به شکل ناگهانی احساس گرسنگی می کنند و به جای اینکه وعده‌های متعادل در طول روز داشته باشند تمایل به ریزه خواری و مصرف غذاهای نامناسب دارند.

در واقع در آنها میل به خوردن معمولا پس از یک هیجان منفی مثل خستگی ، غم ، خشم ، احساس گناه و ناکامی به وجود می آید. از دیگر نشانه های خوردن هیجانی این است که این افراد احساس می کنند بر خوردنشان کنترلی ندارند و نمی توانند آن را متوقف کنند ، اما از آن طرف آنان پس از خوردن ، از کار خود بسیار پشیمان می شوند.

خوردن هیجانی چطور درمان می شود ؟

یکی از مهمترین روش های مقابله با خوردن هیجانی ، این است که بدانیم چه محرک هایی باعث می شوند که به سراغ غذا برویم. برای این منظور می توانید یک جدول تنظیم کنید و هربار که میل غیر قابل کنترل به غذا خوردن پیدا کردید ، آنرا یادداشت کنید.

یعنی بنویسید که در چه موقعیتی هستید و چه فکر و احساسی دارید.آگاه بودن از این الگو به شما نشان می دهد چه هیجان هایی را باغذا خوردن از خود دفع می کنید و نیز خودش خاصیت درمانی دارد؛ چون تا قبل از شناخت آن ، بدون توجه به احساسات خود سریعا به سراغ غذا می رفتید، اماحالا سعی دارید که این چرخه را بشکنید.

استفاده از روش های آرام سازی ، ریلکسیشن ، ورزش و سایر روش های کاهش استرس می تواند راهکار مناسبی برای کاهش هیجانات منفی شما باشد؛ درواقع ورزش عامل بسیار موثری است که علاوه بر کاهش وزن به شما کمک می‌کند اضطراب ، افسردگی ، مشکلات خواب و هیجانات منفی را کاهش دهید.

نهایتا درمان های روانشناختی فردی یا گروهی درمانی ها به شما کمک می کند تا برنامه کاهش وزن خود را منظم اجرا کنید هیجانات خود را بشناسید وبه جای فرار کردن ، آنها را بپذیرید و روی آنها کار کنید استرس را کاهش دهید ، سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید و تغییرات مثبتی در زندگی روانشناختی خود ایجاد کنید که مطمینا به حل مشکل اضافه وزن شما کمک خواهد کرد.

زینب خجوی – مجله موفقیت

گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

بیشتر بخوانید:

چطور از پرخوری عصبی جلوگیری کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید