قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سرگرمی > ضرب المثل > داستان ضرب المثل گرگ باران دیده

داستان ضرب المثل گرگ باران دیده

داستان ضرب المثل گرگ باران دیده در باره افراد آزموده و سردوگرم چشیده و با اندیشه های عاقلانه از همه دشواری ها و بلاها رهایی یافته و راه و رسم زندگی را فرا گرفته اند، بکار می رود

داستان ضرب المثل گرگ باران دیده
داستان ضرب المثل گرگ باران دیده

فارسی زبانان و حتی برخی از بزرگان ادب فارسی، اصطلاح “گرگ بالان دیده” را که کنایه از افراد آزموده، سرد و گرم چشیده و دنیا دیده است به‌غلط “گرگ باران دیده” می‌گویند و می‌نویسند!

به کار بردن واژه “باران” در این اصطلاح، اساسا نادرست است؛ زیرا همه گرگ‌ها باران و برف دیده‌اند و بیان این امر بدیهی، هیچ خاصیتی ندارد و اگر باران دیدن، علت با تجربه شدن گرگ باشد، این شامل تقریبا همه حیوانات است نه فقط گرگ‌ها.
شکل درست این اصطلاح “گرگ بالان دیده” است.

بالان تله گرگ
بالان تله گرگ


اما “بالان” چیست؟

“بالان”، دام و تله مخصوص گرگ است و گرگی که چند بار از دشواری و خطر “بالان” و دام، نجات یافته باشد پختگی و آزمودگی لازم را در شکار پیدا کرده است و به سادگی گول نمی خورد.

افراد آزموده و سردوگرم چشیده نیز آنانی اند که با اندیشه های عاقلانه از همه دشواری ها و بلاها رهایی یافته و راه و رسم زندگی را فرا گرفته اند.

عامه مردم چون معنی واژهٔ “بالان” را نمی‌دانند، آن را به «باران» تغییر داده و بدین ترتیب اصطلاح را به «گرگ باران دیده» تبدیل می‌کنند.

برای دیدن لیست ضرب المثل ها روی عکس زیر کلیک کنید:

داستان ضرب‌المثل
داستان ضرب‌المثل

دیدگاهتان را بنویسید