قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > درمان‌های خانگی برای رفع خشکی پوست دست

درمان‌های خانگی برای رفع خشکی پوست دست

هوای سرد و خشک، شستن مکرر دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده اغلب باعث ترک‌خوردن دست‌ها ناشی از خشکی پوست می‌شود. 

به‌گزارش نشریه آلمانی فوکوس‌آنلاین؛ وقتی هوا سرد است، غدد چربی پوست، چربی کمتری تولید می‌کنند. از طرفی، بسیاری از محصولات مراقبتی حاوی مواد افزودنی هستند که همیشه نمی‌توانند این خشکی را برطرف کنند.
برای مراقبت از دستان خود نیازی به محصولات گران‌قیمت ندارید. اکثریت قریب‌به‌اتفاق افراد معمولا بهترین راه‌حل‌ها را برای رفع خشکی پوست، در خانه دارند.

استفاده از روغن‌های طبیعی یکی از این راه‌ها است. چربی‌های طبیعی به پوست در حفظ رطوبت کمک و آن را از تأثیرات محیطی و باکتری‌ها محافظت می‌کند. روغن زیتون، نارگیل یا بادام بهترین هستند و احتمالاً برخی از آنها را در خانه دارید. دستان خود را با روغن انتخابی مالش دهید. بهتر است روغن را درست قبل از خواب بمالید. همچنین استفاده از دستکش‌های نخی نازک برای بهبود جذب روغن توصیه می‌شود.

روش دیگر، حمام روغن برای دست است.

در موارد شدیدتر خشکی پوست، دستان خود را برای چند دقیقه در حجم زیادی از روغن خیس کنید. برای این کار باید حداقل پنج دقیقه وقت بگذارید. روغن زیتون یک گزینه مناسب است. روغن باید کمی گرم باشد. سپس باقی‌مانده روغن را به‌مدت پنج دقیقه دیگر روی پوست بگذارید و دستان خود را نشویید، فقط با دستمال به‌آرامی آنها را خشک کنید.

ماسک دست بلغور جو دوسر نیز از دیگر روش‌ها است.

بلغور جو دوسر حاوی بسیاری از ویتامین‌های B است که می‌تواند به داشتن پوستی زیبا و سالم کمک کند. یک خمیر غلیظ را می‌توان از حدود یک فنجان بلغور جو دوسر و کمی آب ولرم تهیه کرد. این خمیر را به‌صورت ضخیم روی پوست ترک‌خورده دستان خود بمالید و دستان خود را با یک پارچه بپوشانید. ماسک دست باید ده دقیقه باقی بماند. سپس دستان خود را بشویید.

کرم آووکادو نیز بسیار مفید است.

آووکادو همچنین حاوی ویتامین‌های زیادی است که بازسازی سلولی را تسریع می‌کند. علاوه‌بر‌این، محتوای چربی بالای آووکادو، از پوست محافظت می‌کند. با کمی روغن زیتون، از آووکادو یک خمیر خامه‌ای تهیه و آن را روی دستان خود پخش کنید. این ماسک باید حدود یک ربع عمل کند و سپس بدون صابون شسته شود.

آب ولرم و صابون با pH خنثی نیز فراموش نشود. برای اینکه بیشتر از این به غدد چربی پوست حمله نکنید، بهتر است به‌جای آب داغ، دست‌های خود را با آب ولرم بشویید. مواد افزودنی در صابون‌ها می‌توانند پوشش اسیدی پوست را از بین ببرند و در نتیجه خشک‌شدن دست‌ها را تسریع کنند. صابون دوستدار پوست و با PH خنثی (مقدارpH  خنثی برای پوست ۵.۵ است) این اثر منفی را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید