قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > در پروازها چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

در پروازها چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

از کمبود اکسیژن و تماس با پرتوهای کیهانی گرفته تا از دست دادن حس چشایی، برخی مشکلات ناراحت کننده ای است که بدن شما در طول یک پرواز آنها را تجربه می کند. اما چگونه می توان از آنها جلوگیری کرد؟

در پروازها چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
در پروازها چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

 احتمال سرماخوردگی ۱۰۰ برابر می شود!

هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که در کنار کسی بنشینید که سینه اش خس خس کرده و مدام عطسه می کند. تحقیقات اخیر دکتر ریچارد داوود، کارشناس سلامتی در سفر، نشان میدهد که فضای عاری از رطوبت در کابین هواپیما احتمال مستعدشدن شما در ابتلا به عفونت های انتقالی از راه هوا را افزایش میدهد.

 شما بیش از پیش احتمال دارد سرما بخورید یا به عفونتهای تنفسی و ویروس هایی دچار شوید که در رطوبت کم زندگی میکنند. مسافرانی که سرفه می کنند، می توانند عفونت و در موارد نادر، سایر بیماری های شدید مانند سل را بلافاصله به محیط اطراف خود انتقال دهند.

 گفته می شود هردوتا سه دقیقه یکبار، حجم کل هوای درون هواپیما عوض می شود؛ البته خطوط هواپیمایی با تمیزی خود مشتری جلب میکنند و در برخی از هواپیماها، پس از هر پرواز، صندلی ها، میزها و سرویس بهداشتی کاملا تمیز می شوند.

آلودگی

یافته ها نشان میدهند باکتری های بیماری زا می توانند حتی تا یک هفته در کابین هواپیما روی سطوحی مانند صندلیها، میزها، سایه بان پنجره ها و دسته های صندلی زنده بمانند. نوعی باکتری موسوم به MRSA که عامل عفونت، بیماری پوستی، ذات الریه و عفونت خونی است، بیشتراز سایر باکتری ها، یعنی ۱۶۸ ساعت، زنده می ماند. عمر باکتری E.coliکه عامل عفونت دستگاه ادراری، بیماری های تنفسی و اسهال است هم ۹۶ ساعت است. براساس تحقیقات، آبی که در هواپیمانگهداری میشود، می تواند حامل این باکتری و سایر باکتری های مضر دیگر باشد و معمولا برای درست کردن چای و قهوه به اندازه کافی جوشانده نمی شوند تا این باکتری ها از بین بروند.

کمبود اکسیژن

اما فشار در کابین هواپیما زیر۷۵ درصد فشار اتمسفر طبیعی است و این کمبود اکسیژن می تواند منجربه هیپوکسی(کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها) و درنتیجه سرگیجه، خستگی و سردرد شما شود. فیلترهایی به نام «هپا» برای از بین بردن ذرات ناشی از گردش هوا که شامل باکتری و ویروس هم هست، مورد استفاده قرار میگیرند و ۵۰ درصد هوای درون کابین را فیلتر میکنند و تمرکز میکروب ها را تا ۵۰ درصد کاهش می دهند. شاید بزرگ ترین مشکل هواپیما زمانی باشد که پرواز تاخیر دارد و سیستم های تهویه آن خاموش هستند.

از دست دادن حس چشایی و شنوایی

یک سوم جوانه های چشایی شما در ارتفاعات بالا، بی حس می شوند و خشکی و فشار هوای درون کابین نیز روی گوش ها، سینوسها وحس چشایی شما تاثیر می گذارد. درجه حرارت پایین، نورخاکستری کابین و استرس بالا موجب ضعیف شدن حس چشایی مسافران می شود؛ به همین خاطر است که در ارتفاعات بالا، غذا بی مزه به نظر می رسد.

 پرتوهای کیهانی

مسافران هواپیما در یک پرواز حدودا هفت ساعته، با دوز اشعه ای معادل اشعه ایکس در تماس هستند. طوفان های خورشیدی، به احتمال زیاد، روی عموم کسانی که در مسیرهای روی سطح اقیانوس پرواز کنند، تاثیر می گذارند. این طوفان ها محرک بارش پرتوهای مضری هستند که سلامتی انسان را، نه فقط در هوا، بلکه روی زمین هم به خطر می اندازند.

کم آبی

گفته شده در یک پرواز سه ساعته، بدن به اندازه یک ونیم لیتر کم آب میشود و کاهش رطوبت هوا، غشاء بینی، دهان و گلو را خشک میکند.

نفخ و تورم

تغییر فشارهوا موجب تولید گاز در بدن می شود و درنتیجه دچار نفخ، یبوست و دیگر مشکلات معده و روده می شوید؛ درعین حال، کمبود تحرک در طول پرواز می تواند منجر به جمع شدن خون در اطراف ساق پاشده و خطر تشکیل لخته در وریدهای پا را افزایش دهد.

سلامتی در پرواز

 -ژل های ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشید یا قبل از غذاخوردن یا دست زدن به غذایتان و پس از رفتن به سرویس بهداشتی و شستن دستها، از دستمال های آنتی باکتریال استفاده کنید.

– اسپری بینی داشته باشید تا مخاط بینی خود را در طول یک پرواز طولانی، مرطوب نگه دارید و خطر انتقال بیماری های هوازی را کاهش دهید.

 – آب بنوشید؛ بی تحرکی در وضعیت خشک ونشسته موجب خروج آب از جریان خون و حرکت آن به سمت بافتها می شود که ورم کردن مچ پا از جمله علائم آن است. بیشتر مردم در یک پرواز شش تا هشت ساعته که باید یک لیترآب بنوشند، کمتر از زمانی که روی زمین هستند، آب می خورند. کم آب شدن بدن عواقبی مانند سردرد، خستگی، یبوست و خطر ابتلا به کیست در خانم ها را دارد.

منبع : مجله موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید