قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > دلیل حساسیت های پوستی چیست؟

دلیل حساسیت های پوستی چیست؟

سیستم ایمنی بدن شما، که از پروتئین ها، سلول ها، اندام ها و بافت های خاص تشکیل شده است، مسئول حفظ سلامت شماست. وظیفه اصلی آن دفاع از بدن شما در برابر میکروارگانیسم ها و میکروب ها است.

می خواهید بدانید که چگونه کار می کند؟ هنگامی که ذرات خارجی مانندحساسیت زاها  وارد بدن شما می شوند، گلبول های سفید خون شما آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E را برای مبارزه با حساسیت زا ها ارسال می کنند. این آنتی بادی سپس هورمون ها و مواد شیمیایی را برای خنثی کردن مواد خارجی ارسال می کند.

آلرژی پوست نتیجه ای است که سیستم ایمنی بدن شما معتقد است که پوست شما چیزی را که مضر است لمس کرده است –در این مقاله بیشتر درباره عوامل حساسیت زای پوست و نحوه درمان ها بیشتر بدانید.

دلیل حساسیت های پوستی چیست؟
دلیل حساسیت های پوستی چیست؟

چرا حساسیت پوستی اتفاق می افتد؟

هنگامی که پوست شما یک واکنش آلرژیک به چیزی ایجاد می کند می تواند کمی نگران کننده باشد. التهابات پوستی که روی پوست شما ظاهر می شود، ممکن است ناراحت کننده باشند، یا شایدباعث  خجالت شما باشد، به خصوص اگر دربخش  بزرگتری از  پوست شما ظاهر شوند.

عوامل زیر بیشترین علت حساسیت های پوستی هستند:

  • طلا (تری سولفات سدیم طلا) – یک فلز گرانبها است که اغلب در جواهرات یافت می شود
  • نیکل (هیدروکربن نیکل سولفات) – یک نوع فلز است که شما اغلب می توانید در دکمه های روی لباس و حتی جواهرات پیدا کنید
  • تیمورزال – یک ترکیب جیوه به عنوان نگهدارنده در برخی از واکسن ها و برخی از آنتی سپتیک های محلی استفاده می شود.
  • روغن حنا مشتق از رزین درخت، این عطر در اغلب موارد در لوسیون و عطرها استفاده می شود.
  • سولفات نئومتیسین – آنتی بیوتیک موضعی که معمولا در پماد ها ی کمک های اولیه استفاده می شود، همچنین می تواند گاهی در دئودورانت، لوازم آرایشی، مواد غذایی حیوانات خانگی و صابون یافت شود.
  • Formaldehyde – نگهدارنده ای که در موادی از قبیل رنگ، محصولات کاغذی، پاک کننده های خانگی، داروها، محصولات آرایشی یافت می شود.
  • مخلوط رایحه و عطر – گروهی از هشت رایجترین عنصر حساسیت زای موجود در محصولات آرایشی، مواد غذایی، ضد عفونی کننده، حشره کش، عطر، صابون و محصولات دندانپزشکی است.
  • کلرید کبالت – فلزموجود در رنگ مو، محصولات پزشکی، ضد عرق و اشیاء فلزی موجود در دکمه ها و ابزارها یافت می شود.
  • کواترنیم ۱۵ – نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی مانند شامپو، ضدآفتاب، کرم ضد آفتاب ، برق ناخن و واکس .
  • نور خورشید – فوران نور پلیمورفیک سبب ظهور التهابات ناراحت کننده می شود زمانی که پوست شما به نور UVB و UVA خورشید واکنش  منفی نشان می دهد.
  • گیاهان – بسیاری از گیاهان وجود دارند که عامل اصلی آلرژی پوست هستند.
  • لاتکس – در بسیاری از مواد مانند کاندوم و دستکش لاستیکی یافت می شود.
  • لباس ممکن است لباس های خاصی وجود داشته باشد که می تواند باعث آلرژی پوست شود، احتمالا به علت مواد شیمیایی اضافه شده برای محافظت از لباس ها از چروک، آب رفتگی و غیره.

چطور آلرژی های پوستی را درمان کنیم؟

علائم آلرژی پوست مانند خارش، قرمزی و تورم ممکن است بدون درمان پزشکی از بین بروند.برای درمان آلرژی های پوستی می توانید روشهای زیر را بکار ببرید:

۱-از دوش آب سرد استفاده کنید.

۲- روغن زیتون – غنی از ویتامین C است و دارای آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند به بهبودی پوست از آسیب های آلرژیک کمک کند. همچنین می تواند باعث کاهش خارش شود.

۳-جوش شیرین : باعث کاهش خارش پوست و التهابات پوستی می شود.نصف قاشق چایخوری را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر بدست بیاید.خمیر را روی منطقه مورد نظر بمالید و اجازه بدهید خشک شود.سپس بشویید.

۴-لباس های تنگ نپوشید ، لباس تنگ باعث تحریک بیشتر منطقه مورد نظر می شود.

۵-درمان های پزشکی.

بیشتر بخوانید:

محصولات خانگی که مشکل پوستی ایجاد می کنند

یک دیدگاه

  1. سلام من ی آلرژی خ شدیددارم ک بیشتر مقابل نور خورشید آزارم میده و یا با انجام کوچیکترین فعالیتبدنی و یا بعضی وقتا مث الان حتی هنگام خاب واقعا کلافه شدم دکتر رفتم فقط ی مقطع کوچیک خوب بود ک الان دیگه همون مقطع کوچیک هم نمبتونه اثری داشته باشه
    اگه راه حل درست و حسابیی سراغ دارید ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید