قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رابطه نوشیدن قهوه با سنگین شدن گوش

رابطه نوشیدن قهوه با سنگین شدن گوش

سال‌ها است که می‌دانیم قهوه می‌تواند با بیماری‌های کبدی و دیابت نوع ۲ مقابله کند و حتی طول عمر را افزایش دهد. اکنون پژوهشگران رابطه نوشیدن قهوه با سنگین شدن گوش را بررسی کرده اند

رابطه نوشیدن قهوه با سنگین شدن گوش
رابطه نوشیدن قهوه با سنگین شدن گوش

پژوهشگران در پژوهشی جدید اظهار داشته اند که مردانی که روزانه یک فنجان قهوه می‌نوشند، احتمال از دست دادن شنوایی خود در اثر پا به سن گذاشتن را کاهش خواهند داد.

محققان دانشگاه مادرید دریافتند مردانی که روزانه حداقل یک فنجان و حداکثر چهار و نیم فنجان قهوه می‌نوشند، احتمال دارد ۱۵ درصد کمتر از کسانی که قهوه نمی‌نوشند،  شنوایی خود را طی گذر زمان از دست بدهند.

این تحقیق که شامل بررسی اطلاعات ۳۷ هزار نفر در بانک اطلاعات زیستی بریتانیا بوده است، اظهار داشت که دلیل این ارتباط بین نوشیدن قهوه و شنوایی بهتر، ویژگی‌های ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی این نوشیدنی است.

این تحقیق با بررسی میزان مصرف قهوه در ۳۶ هزار و ۹۲۳ مرد و زن میانسال و سالمند را طی ۱۱ سال، اظهار داشت که نوع مصرف قهوه تفاوتی نمی‌کند، زیرا مصرف قهوه کافئین‌دار، بدون کافئین، و فیلتر شده یا نشده، همه به همین نتیجه مثبت انجامیده است.

اما در این پژوهش منافع مذکور فقط در بین مردان دیده می‌شد و زنان شرکت کننده در تحقیق شاهد نتایجی مشابه نبودند. محققان اظهار داشتند که این امر می‌تواند به تفاوت‌های فیزیولوژی میان زنان و مردان مرتبط باشد.

زنان از مزیت دوام شنیداری طبیعی برخوردارند، زیرا هورمون استروژن آنان را در برابر از دست دادن شنوایی مرتبط با پا به سن گذاشتن، محافظت می‌کند. مقادیر بالایی از این هورمون در جریان خون زنان در چرخش است و محققان می‌گویند به همین دلیل نوشیدن قهوه درباره آنان احتمالا «کمتر اثرگذار» است. 

برای مردان که سطح پایین‌تری از استروژن دارند، تاثیر مواد مکملی نظیر قهوه می‌تواند در کاهش خطر از دست دادن شنوایی در آینده، موثر باشد.

محققان گفتند: «مصرف قهوه به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که این ماده دارد، می‌تواند تاثیراتی مفید بر شنوایی داشته باشد .»

میزان شنوایی شرکت کنندگان در هنگام شروع تحقیق، و سپس در دو بررسی دیگر در سال‌های بعد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

این پژوهش موارد احتمالی موثر دیگر، نظیر موارد بهداشتی و عناصر مربوط به زندگی فرد، از جمله سیگار کشیدن شرکت کنندگان یا اشتغال در محیطی پر سر و صدا، را نیز مد نظر قرار دادند.

دکتر مارکوس ماچادو فراگوا، یکی از محققان این پژوهش، هشدار داد که به‌رغم منافع مذکور، این امر نباید دلیلی برای مصرف «بیش از اندازه قهوه برای جلوگیری از کاهش شنوایی شود؛ به ویژه برای افرادی که به مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف کافئین دچار هستند.»

اداره امنیت غذایی اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که افراد بزرگسال نباید روزانه بیش از ۴۰۰ گرم کافئین مصرف کنند که چیزی معادل با چهار فنجان قهوه است.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید