قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > روانشناسی در کانادا

روانشناسی در کانادا

معرفی رشته روانشناسی در کانادا

روان شناسی رشته ای مهارت محور است که به مطالعه ی رفتار انسان و فرآیندهایی می پردازد که در ذهن رخ می دهد.

دانشجویان روانشناسی در کانادا به مطالعه ی ذهن و مغز می پردازند و در طی درس های خود، شیوه ی تعامل حیوانات و انسان ها را از نظر می گذرانند. این رشته شامل شاخه های بسیار متفاوتی می شود؛ از روان شناسی اجتماعی گرفته تا شناختی و شخصیتی.

مهارت هایی که در این رشته یاد گرفته می شوند، به کار بسیاری از شغل ها می آیند. دانشجویان این رشته مهارت های پایه ای را در خصوص انجام تحقیقات روان شناسانه، استدلال و حل مسئله یاد می گیرند و پس از آن، از طریق مطالعه ی آزمایش‌هایی که قبلا در این رشته انجام شده است، با تاریخچه ی علم روان شناسی آشنا می شوند. در این مسیر، آن ها با نظرات روان شناسان نام آشنایی مانند زیگموند فروید، آلبرت باندورا، ایوان پاولوف، و ویلهم ووندت آشنا می شوند که نقش بسیار زیادی را در شکل گیری این رشته بازی کرده اند.

فارغ التحصیلان رشته ی روان شناسی، فهم خوبی را نسبت به رفتار بشر در اختیار خواهند داشت و نیز مهارت های لازم را برای تحقیق در زمینه فهم و تحلیل این رفتار بدست آورده اند.

اهمیت رشته روانشناسی در کانادا

در طی دوره ی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۶، انتظار می رود که شغل های تازه ای که برای روان شناسان در کانادا ایجاد می شود (و ناشی از افزایش تقاضا برای فارغ التحصیلان این رشته است) برابر با ۱۶۵۰۰ عدد باشد. همزمان، تعداد کسانی که علاقه مند به پر کردن این موقعیت های شغلی هستند (که شامل مهاجران و کسانی می شود که در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا تحصیل کرده اند) برابر با ۱۵۴۰۰ نفر باشد. بنابراین، می توانید مطمئن باشید که پس از تحصیل در کانادا در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا می توانید شغلی را که متناسب با مهارت هایتان باشد پیدا کنید و آینده ی خوبی را برای خود رقم بزنید.

به خاطر همین بازار کاری مناسب این رشته هم هست که اداره ی مشاغل کانادا، شغل های مرتبط با این رشته را در کد ۴۱۵۱ دسته بندی کرده است. این مسئله به این معنی است که بر اساس برنامه ی فدرال مهاجرت کارمندان ماهر، دولت کانادا تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا فارغ التحصیلان مجرب این رشته بتوانند ویزای اقامت دائم دریافت کنند و در کانادا ساکن شوند.

شرایط تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا

برای آن که بتوانید در دانشگاهی در کانادا در مقطع لیسانس رشته ی روان شناسی مشغول به تحصیل شوید، می بایست که دبیرستان خود را تمام کرده باشید و از درس هایی مثل زبان انگلیسی، ریاضیات و زیست شناسی نمره ی قابل قبولی را دریافت کرده باشید. میزان این نمره از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما به طور متوسط، این نمره نباید از ۱۵ کمتر باشد.

تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته ی روان شناسی در کانادا احتیاج به این دارد که دستکم مدرک لیسانس مرتبطی را با نمرات مناسبی به پایان رسانده باشید. ارسال رزومه (شامل سوابق تحصیلی، سوابق پژوهشی، سوابق کار با اساتید و یا دستیاری آن ها در تدریس و کارها و پروژه هایی که در ارتباط با رشته ی روان شناسی انجام داده اید)، دریافت توصیه نامه از اساتیدی که سابقه ی همکاری با آن ها را دارید و نیز نامه ی هدف (که شامل دلایل شما برای تحصیل در رشته ی روان شناسی در کانادا می شود) هم ضرورت دارد.

علاوه بر این مسائل می بایست به دو نکته دیگر هم توجه داشته باشید: ۱- تحصیل در کانادا نیازمند اخذ ویزای دانشجویی است که می توانید از طریق حضور در یکی از سفارت خانه های کانادا در یکی از کشورهای همسایه به دریافت آن مبادرت کنید و ۲- دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته ی روان شناسی شهریه دریافت می کنند. اما مبادا دلتان خالی شود! کمک هزینه هایی زیادی هست که می توانید از آن ها بهره مند شوید و در ادامه ی متن به آن ها خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته روانشناسی در کانادا

دوره های تحصیلی روان شناسی در کانادا به یکی از دو زبان فرانسوی و یا انگلیسی ارائه می شوند. بنابراین، برای تحصیل در رشته روان شناسی در کانادا می بایست از طریق شرکت در آزمون هایی مثل تافل و آیلتس (برای زبان انگلیسی) و آزمون هایی که خود دانشگاه ها برگزار می کنند (برای زبان فرانسوی)، مهارت خود را به یکی از این دو زبان ثابت کنید.

ارسال سوابق تحصیلی مقاطع پیشین (دبیرستان برای تحصیل در مقطع لیسانس و لیسانس برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی) نیز الزامی است. همچنین لازم است رزومه ی خود را که شامل سوابق علمی، پژوهشی و کاری شما می شود، توصیه نامه های اساتید و نامه ی هدف را که در آن به این مسئله می پردازید که علت علاقه تان به تحصیل در رشته روان شناسی در کانادا چیست، در سایت دانشگاه موردنظر خود آپلود کنید.

شهریه و مدت زمان دوره های آموزشی رشته روانشناسی در کانادا

به طور عمومی، پس از آن که لیسانس خود را به پایان برسانید، دریافت مدرک دکترا در رشته ی روان شناسی بین پنج تا هشت سال طول خواهد کشید. معمولا دریافت مدرک کارشناسی ارشد از شما دو یا سه سال زمان خواهد گرفت و پس از آن، دریافت دکتری چهار تا شش سال طول خواهد کشید. البته میزان دقیق این زمان به دانشگاهی بستگی دارد که علاقه مند به تحصیل در آن هستید و می توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد علاقه ی خود اطلاعات دقیق تری را بدست آورید.

تحصیل در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا به طور متوسط ۳۲۰۰۰ دلار در سال آب می خورد. البته این هزینه شامل هزینه هایی که می بایست بابت زندگی در کانادا بپردازید هم هست. اما بد به دلتان راه ندهید! در ادامه ی این متن به اسکالرشیپ ها، گرنت ها، کمک هزینه ها و بورسیه هایی می پردازیم که دانشگاه های کانادا به دانشجویان مستعد ارائه می کنند. اگر از سابقه ی تحصیلی مناسبی برخوردار باشید، می توانید این کمک هزینه ها را از آن خود کنید و بدون ترس از مسائل مالی، در هر دانشگاهی که مایل هستید به تحصیل بپردازید.

بورسیه تحصیلی رشته روانشناسی در کانادا

به دانشجویان بین المللی ای که علاقه مند به تحصیل در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا هستند، بورسیه ها، گرنت ها و اسکالرشیپ های متنوعی ارائه می شود. میزان این کمک هزینه از ۷۶۰ دلار تا ۱۳۲۵۰ دلار در نوسان است. این کمک هزینه می تواند در کمترین حالت شهریه ی دانشگاه شما و در بهترین حالت، هم شهریه و هم هزینه های زندگی را پوشش بدهد.

برای اختصاص دادن این کمک هزینه ها به خودتان، می بایست از اساتید مقاطع پیشین خود بخواهید که برای شما توصیه نامه بنویسند. در کنار این توصیه نامه ها می بایست رزومه ی قابل قبولی هم داشته باشید. می توانید مواردی مثل مقالات، کنفرانس ها، کارآموزی ها، سابقه ی تدریس، سابقه ی همکاری با اساتید و سابقه ی کاری خود را در این رزومه بگنجانید. ممکن است که دانشگاه ها از شما بخواهند که متنی را بنویسید و در آن استدلال کنید که چرا شایسته ی دریافت این کمک هزینه ها هستید.

آینده شغلی رشته روانشناسی در کانادا

محیط های کاری بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند که بعد از اتمام تحصیلتان در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا می توانید در آن ها مشغول به کار بشوید. از مطب مشاوره ی مختص به خودتان بگیرید تا کار در بیمارستان ها، خانه های سالمندان، موسسات ترک اعتیاد و مراکز سلامت و بهداشت روان. همچنین در نظر داشته باشید که می توانید در رشته ی روان شناسی در یکی از دانشگاه های کانادا به تدریس دروس مرتبط با روان شناسی بپردازید و یا در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوید و درباره ی مسائل مرتبط با این رشته به پژوهش بپردازید.

دانشگاه های دارای رشته روانشناسی در کانادا

موسسات فراوانی در سراسر جهان حضور دارند که به رتبه بندی دانشگاه ها می پردازند و بر اساس این که کیفیت تدریس دروس در این دانشگاه ها به چه صورت باشد و خدماتی که به دانشجویان ارائه می کنند در چه سطحی قرار داشته باشد، لیستی را ارائه می کنند که بهترین دانشگاه های موجود در یک رشته را نشان می دهد.

معیار QS یکی از این معیارهاست که سالانه لیستی را از بهترین دانشگاه های فعال در یک رشته ارائه می کند. بر اساس لیستی که این موسسه در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است، در سراسر کانادا هجده دانشگاه وجود دارد که رشته ی روان شناسی را ارائه می کنند. ده دانشگاه برتر این لیست عبارتند از:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه کویینز
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • دانشگاه مونترال

گرایش های رشته روانشناسی در کانادا

نگاهی به تاریخچه ی علوم نشان می دهد که دانش ها مسیری تکاملی را طی کرده اند، روز به روز پیچیده تر و کامل تر شده اند و از این طریق این مجال را برای بشر فراهم کرده اند که دنیای پیرامون خودش را بهتر بشناسد. در مورد رشته ای مثل روان شناسی که نه به محیط پیرامون انسان، بلکه به درون او نظر می کند هم، چنین مسئله ای صادق است.

دانش بشر از عواملی که بر ذهن، مغز و روان انسان تاثیرگذارند روز به روز بیشتر شده و از این راه بشر قادر شده است که سلامت روانی خود را هرچه بهتر تضمین کند. برای همین است که گرایش های فراوانی در این رشته به وجود آمده اند که به دانشجو کمک می کنند تا موضوع موردعلاقه ی خود را به راحتی انتخاب کند و در این موضوع به تخصص برسد. برخی از مهم ترین گرایش های رشته ی روان شناسی عبارتند از:

  • روان شناسی بالینی
  • روان شناسی شناختی
  • روان شناسی رشد
  • روان شناسی تکاملی
  • روان شناسی سلامت
  • نورو روان شناسی
  • روان شناسی اجتماعی
  • روان شناسی قانونی
  • روان شناسی مشاغل

بهترین استان های کانادا برای کار بعد از فراغت از رشته روانشناسی

به طور کلی، مهاجرانی که در رشته ی روان شناسی فارغ التحصیل شده اند و به دنبال کاری می گردند، می توانند بهترین فرصت های شغلی را در استان هایی مثل مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا پیدا کنند. این استان ها بالاترین نرخ استخدام مهاجران را در سراسر کانادا دارند. رشد اقتصادی و صنعتی شدن در این استان ها باعث شده است که به طور کلی تقاضا برای فارغ التحصیلان ماهر و به طور خاص تقاضا برای فارغ التحصیلان ماهر و مطلع رشته ی روان شناسی در کانادا افزایش پیدا کند.

در کنار فرصت های فوق العاده ی شغلی، کیفیت زندگی در این استان ها هم بسیار بالاست و هزینه ی زندگی نسبت به شهرهای بزرگ کانادا کمتر است. بنابراین، اگر به دنبال فرصت شغلی بهتر، هزینه های کمتر زندگی و کیفیت بهتر زندگی می گردید، می بایست شغلی را در مانیتوبا، ساسکاچوان و یا آلبرتا دست و پا کنید.

کد مشاغل رشته روانشناسی در کانادا

سازمان طبقه بندی ملی مشاغل کانادا، شغل هایی را که در ارتباط با رشته ی روان شناسی است تحت کد ۴۱۵۱ دسته بندی کرده است. بر اساس این دسته بندی، فارغ التحصیلان این رشته می توانند چنین شغل هایی را بر عهده بگیرند: روان شناس رفتاری، روان شناس بهبود رفتار، روان شناس کودک، روان شناس بالینی، روان شناس شناختی، روان شناس جوامع، روان شناس رشد، روان شناس مشاوره ای، روان شناس آموزشی، روان شناس تجربی، روان شناس صنعتی، روان شناس مدارس، روان شناس ورزش، روان شناس پژوهشگر و روان شناس سازمانی.

مسیر شغلی رشته روانشناسی در کانادا

برای آن که بتوانید در شغلی مرتبط با روان شناسی در کانادا مشغول به کار شوید، می بایست که در آزمونی شرکت کنید که بر اساس سیستم جامع رتبه بندی کانادا انجام می شود. این آزمون بر اساس سن شما، مهارت های تحصیلی و حرفه ای که به خود اختصاص داده اید، مهارت های شما در انگلیسی و یا فرانسوی، مهارت های همسرتان و سابقه ی کاری شما، نمره ای را به شما اختصاص می دهد. برای آن که بتوانید به عنوان روان شناس در کانادا مشغول به کار شوید، می بایست دستکم نمره ی ۶۷ را به خود اختصاص بدهید. بعد از گذراندن این آزمون، می توانید زندگی حرفه ای خود را به عنوان یک روان شناس در کانادا آغاز کنید.

وظایف شغلی رشته روانشناسی در کانادا

یک روانشناس یکی یا تعدادی از این مهارت ها را بر عهده خواهد داشت:

  • معاینه ی رفتار و تشخیص مشکلات موجود در آن
  • استفاده از آزمون های استاندارد روان شناسی برای ارزیابی
  • کمک به بیمارانی که از مریضی ها و اختلالات روانی رنج می برند
  • مشاوره به افراد و گروه ها به منظور بهره مند کردن آن ها از زندگی شخصی و اجتماعی بهینه تر
  • ارائه ی مشاوره به دولت ها و سازمان ها
  • به کار گرفتن تئوری ها و اصول روان شناسی به منظور درمان و توسعه ی این متدها

زمینه های کاری رشته روانشناسی در کانادا

پس از آن که نمره ی مناسبی را در آزمون سیستم جامع رتبه بندی کانادا به خود اختصاص دادید، می توانید در یکی از زمینه های زیر مشغول به کار شوید:

  • مطب شخصی
  • بیمارستان ها
  • خانه ی سالمندان
  • موسسات ترک اعتیاد
  • مراکز سلامت روان
  • دانشگاه ها
  • موسسات پژوهشی

حداقل و حداکثر حقوق روانشناسان در کانادا

به طور متوسط روان شناسان در کانادا سالانه ۹۷۴۵۱ دلار کانادا و هر ساعت ۴۹٫۹۸ دلار کانادا درآمد دارند. به طور معمول، تازه کارانی که وارد بازار شغلی می شوند سالانه ۵۹۳۸۷ دلار کانادا و صاحبان تجربه ی بیشتر در سال ۱۳۰۹۳۲ دلار کانادا حقوق دریافت می کنند.

درباره قیمت دلار کانادا بخوانید.

مهارت های مورد نیاز برای کار روانشناسان در کانادا

لازم است که یک روان شناس از مهارت های زیر برخوردار باشد تا در زندگی علمی و حرفه ای خود به موفقیت برسد:

  • مهارت ارتباط
  • مهارت تحقیق و پژوهش
  • پای بندی به اصول اخلاقی
  • صبر و حوصله در کار
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت تفکر انتقادی و تحلیلی
  • مهارت استدلال انتزاعی

دیدگاهتان را بنویسید