قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > روانشناسی موفقیت : پاداشهای ماندگار و بی محاسبه

روانشناسی موفقیت : پاداشهای ماندگار و بی محاسبه

اهمیت چرایی کار و زندگی

خیلی ها معتقدندکسی که چرایی انجام کارها و زندگی اش را بداند، می تواند با هر شرایطی بسازد و خودش را بالا بکشد . وارن بافت، بزرگترین سرمایه گذار دنیا، می گوید :« قبل از اینکه کار و زندگی را شروع کنید، باید بدانید که چرا می خواهید کار کرده و زندگی کنید؟» او اکیداً سفارش می کند تا وقتی که جواب این پرسش را نیافتید، کاری را شروع نکنید. اما دلیل اینکه به چه دلیل این چراها این قدر مهمند، آن است که وقتی پاسخ هایی قطعی و روشن به این چراها داشته باشید، در همه حال قادر به کار کردن و ادامه دادن خواهید بود.

انگیزه موفق شدن ها

حالا که درباره اهمیت این چراها بیشتر دانستید، می خواهیم وارد بحث مهم تر دیگری شویم و آن، این پرسش است که« انگیزه واقعی ما از موفقیت و موفق شدن چیست؟» این سؤال می تواند، یک سوال فلسفی و شخصی قلمداد شود؛ اما باور کنید بسیار مهم است. تا وقتی که پاسخ های شما به این چراها ، پاسخ های قطعی و روشن نباشند، مدام در مسیر موفقیت و پیشرفت فردی، زمین گیر می شوید و مدام، انگیزه هایتان ته خواهد کشید و در نتیجه مدام متوقف می شوید و نیاز دارید کسی از راه برسد و شما را شارژ کند.

ما زنده به آنیم…

و اما انگیزه واقعی ما از موفق شدن و موفقیت و پیشرفت چیست؟ لابد می گویید: « پول بیشتر، زندگی بهتر، آسایش و امنیت و شأن اجتماعی بالاتر و …» البته من با شما موافقم، اما می خواهم از انگیزه ای فراتر برای شما صحبت کنم که اگر باشد، دیگر هیچ وقت در مسیر موفقیت ، زمین گیر نخواهید شد و با کشف و شکار آن، می توانید همیشه حرکت کنید و مصداق این بیت باشید که می گوید: « ما زنده به آنیم که آرام نگیریم/موجیم که آسودگی ما عدم ماست»

حالی که متفاوت است

شاید بهتر باشد برای ادامه بحث، سوال را این طور مطرح کنم که «بالاترین و بهترین پاداش موفقیت فردی چیست؟» حال بگویید تا حالا ورزش کرده اید؟ یا اینکه به کوه رفته اید؟ البته من ورزشکاری حرفه ای نیستم، ولی بارها به کوه رفته ام. هدف شاید فتح یک قله باشد یا چند ایستگاه بالا رفتن یا … اما وقتی کوه پیمایی تمام می شود و از آن ارتفاع، پایین می آیید، مسلماً با فردی که کوه را نپیموده است. خیلی خیلی فرق می کنید. شاید هم خسته باشید و نیاز به استراحت و خوردن غذا هم داشته باشید، اما حالتان با حال باقی مردم شهر خیلی متفاوت است.

پاداش های متفاوت

کسانی که سخت ورزش می کنند، پاداش های مختلفی گیرشان می آید. شاید مدال طلا، نقره یا برنزی بگیرند، شاید رکوردی جابه جا کنند، شاید بتوانند قرارداد ورزشی خوبی ببندند و زندگی شان را از این رو به آن رو کنند و … اما کسی که حرفه ای ورزش کرده است. حالش با افراد دیگری که ورزش نمی کنند. زمین تا آسمان متفاوت است. حال خوبی دارد، سبک قدم بر می دارد، حس می کند زمین زیر پایش راه نمی رود که می چرخد، احساس پر بودن دارد و درست مصداق اینمثل است که می گویند:« عقل سالم در بدن سالم است».

بمب های روحیه

حال آدم ها ، نوسانات مختلفی دارد؛ از مثبت مثبت تا منفی منفی. حال مثبت مثبت را می شود صد در نظر گرفت و حال منفی منفی را می توان صفر فرض کرد. شما در ساعت ها و لحظه های مختلف، عددهای مختلفی دارید که نشان می دهد حالتان، مثبت،منفی یا خنثی است. تا حالا حالتان، خوب خوب و مثبتِ مثبت بوده است؟ حتماً جوابتان مثبت است و عمیقاً درک می کنید که چه حال فوق العاده و روحیه بالایی دارد؛ اصلاً آدم در حال مثبتِ مثبت یک بمب روحیه است که می تواند از پس هر کاری برآید.

ارزش یک پاداش ماندگار

خیلی راحت و خلاصه می گویم:« مهمترین پاداش موفق شدن و پیشرفت فردی و نیز داشتن عادت های خوب و سازنده ، حال خوبی است که به ما دست می دهد و همان عدد بالایی است که حال مثبت و عالی ما را، توصیف می کند. عمیق ترین پاداش، همینی است که به شما می گویم و اگر می خواهید بدانید که ارزش این پاداش چقدر است ، به کسانی که آن را ندارند خوی نگاه کنید و ببینید انسان های منفی اندیش و بهانه محور، چه حال و روزی دارند و البته در کنار این اتفاق خارق العاده، پاداش های دیگری هم دریافت خواهید کرد؛ تحسین و تقدیر اجتماع، دریافت پاداش های نقدی، به دست آوردن شهرت اجتماعی خوب، دست و پا کردن یک شغل و … همه این ها فوق العاده اند؛ اما هیچ کدامشان به پای ان حال خوبی که دارید نمی رسند».

حکایت چونگ

شما فکر می کنید که کارآفرینان برتر، چرا باز سعی می کنند کار و خدمت جدیدی را ارائه بدهند؟ آنهایی که میلیارد ها تومان و دلار پول دارند. چه انگیزه ای برای ادامه خواهند داشت؟ در حقیقت این جماعت، اگر انگیزه اصلی شان، همان پول و شأنیت اجتماعی و این جور چیزها بود ، به محض رسیدن به اولین موفقیت ها، همه چیز را می باختند . کیم وو چونگ، بنیان گذار دوو و نویسنده کتاب ارزشمند سنگ فرش هر خیابان از طلاست، داستان یکی از شریکانش را تعریف می کرد که به محض اینکه شرکت آنها به ارزش یکی، دو میلیون دلار رسید،وی تصمیم گرفت سهم خود را دریافت کرده و تا آخر عمر استراحت کند؛ البته این شریک، بعد ها خجالت می کشد که به یکی از بزرگترین کارآفرینان قرن بیستم سر بزند؛ چون می دانست چه کار احمقانه ای انجام داده است.

به همین سادگی

می دانید چرا بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران، بعد از کسب موفقیت های چشمگیر، سریع متوقف می شوند؟ چون انگیزه آنها تغییر می کند، آنها تا پیش از این، از کار، مهارت و هنرشان لذت می بردند و همین لذت بردن برایشان کفایت می کرد. اما بعدها موفقیت هایی بدست آورده اند، انگیزه راستین و ماندگار قبلی را فراموش کرده و انگیزه های پول و تحسین و رکورد و شأنیت بیشتر را جایگزینش کرده اند و چون این انگیزه ها ی ثانویه گاهی هستند و گاهی نیستند، در نتیجه از درجه پیشرفت آنها کم شده است؛ به همین سادگی !

درک عمیق یک حقیقت ساده

این حقیقت را تا پیش از این می دانستیم، اما درک نکرده بودیم. تا اینکه یک روز تعطیل، درست مثل یک جنازه دراز کشیده بودم و می دانستم که حال و روحیه خوبی ندارم و حتی تکان نمی خورم. بعد از ظهر همان روز، بلند شدم و خیلی از کارهای عقب مانده ام را انجام دادم و کمی هم خانه را مرتب کردم.

حال و روحیه ی من در بعد از ظهر این روز تعطیل، بسیار با حال و روزم در صبح آن روز، متفاوت بود و عمیقاً به این درک رسیدم که هیچ پاداشی، بالاتر از یک حال و روحیه فوق العاده نیست. حال و روحیه ای که بر اثر انجام کارهای لازم و نیز موفق شدن و خود سازی حرفه ای اتفاق می افتد.

لطفا امتحانش کنید

باقی پاداش ها در مقابل این جایزه، به نظر من بازیچه ای بیشتر نیستند. شما نیز امتحانش کنید؛ کارهای اولویت دار را با این انگیزه انجام بدهید تا حال خوبی پیدا کنید. برای پی بردن به بزرگی و ارزش این پاداش نیز به کسانی که آن را نداشته و ندارند، خوب نگاه کنید و ببینید چه حال بدی دارند یا اینکه یک روز در یک در یک مهمانی یا جمع دوستانه یا محل کار، با حالت دمغ و افسرده ظاهر شوید تا ببینید چقدر مورد ترحم یا انزجار قرار می گیرید. مطمئن باشید به جایزه های دومی هم خواهید رسید؛ زودتر از زمانی که فکرش را می کنید. اما حتی وقتی به این جایزه های ثانویه هم برسید، باز هم انگیزه شما خاموش نخواهد شد؛ چرا که دست به دامان انگیزه ای پایدار و ماندگار شده اید.

منابع:

مجله موفقیت-زهرا خراسانی

گروه تولید محتوای میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید