قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > روش های درمان ازگود اشلاتر و درد پایین زانو

روش های درمان ازگود اشلاتر و درد پایین زانو

سلامتی یکی از موضوعاتی است که برای همه ما اهمیت بسیار زیادی دارد و وجود هر نوع دردی در بدن باعث می‌شود کارهای ما مختل شوند و حتی ممکن است نتوانیم بسیاری از آن‌ها را به صورت کامل انجام دهیم. به همین دلیل همیشه با بروز هرگونه مشکلی در بدن و دیدن علائم نامعلوم، به پزشک مراجعه می‌کنیم تا هرچه زودتر به حالت طبیعی برگشته و سلامتی خود را به دست آوریم.

ازگود اشلاتر یکی از بیماری‌های مفصلی و استخوانی مربوط به پا می‌باشد که ما در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با آن و روش درمان ازگود اشلاتر با تمرینات فیزیوتراپی توضیح دهیم. برای اطلاع از قیمت دستگاه فیزیوتراپی شما می‌توانید پس از صحبت با پزشک خود، مدل مورد نظر را انتخاب نموده و به سایت برجیس مراجعه نمایید.

ازگود اشلاتر چیست؟

ازگود اشلاتر یک عارضه است که هنگام استفاده بیش از حد از اندام مورد نظر پیش می‌آید. هنگامی که در برجستگی بالا و جلوی درشت نی، دقیقا جایی که زرد پی به کشکک زانو متصل خواهد شد، مشکلاتی را مشاهده کردید، به این بیماری مشکوک شوید.

این قسمت از بدن ممکن است دچار فشار و التهاب شده و نهایتا این شرایط منجر به شکستگی یا صدمات دیگر شود که تمامی اینها نهایتا به ازگود اشلاتر ختم خواهد شد.

عموما نوجوانان و بچه‌های بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند چراکه برجستگی جلوی درشت نی این رنج سنی مخلوطی از استخوان و غضروف است و این شرایط به دلیل رشد استخوان به وجود می‌آید. این موضوع درصد آسیب به این قسمت را افزایش می‌دهد چرا که هنوز استخوان شکل نگرفته و نرم‌تر است.

البته لازم به ذکر است که اگر دارای کودکانی هستید که فعالیت بسیاری دارند، باید به علائم ازگود اشلاتر توجه داشته باشید چراکه این کودکان به دلیل فعالیت بالایی که دارند، فشار زیادی را در ناحیه زردپی کشکک تحمل می‌کنند و این باعث آسیب‌های مکرر شده و نهایتا ممکن است به ازگود اشلاتر مبتلا شود.

نشانه‌های ازگود اشلاتر چیست؟

این بیماری استخوانی نیز مانند سایر بیماری‌ها دارای علائمی واضح است که با مشاهده آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و درمان خود را آغاز کنید. در ادامه این علائم را معرفی خواهیم کرد.

اولین و مهم‌ترین علامت ازگود اشلاتر احساس درد در یک یا هر دو زانوی شماست چرا که بیماری دقیقا از همان جا شروع خواهد شد. در ادامه اگر زمانی که می‌خواهید پای خود را صاف کنید و یا تمرین اسکوات را انجام دهید، احساس درد کردید، به این بیماری مشکوک شوید.

همچنین درد در هنگام دویدن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیز یکی دیگر از علائم ازگود اشلاتر می‌باشد. دردی که از این بیماری ناشی می‌شود با استراحت کاهش می‌یابد و همیشگی نیست و این ممکن است باعث شود شما آن را با خستگی اشتباه بگیرید.

ورم یا اصطلاحا توبروزیته استخوان درشت نی از نشانه‌های بارز آن است. قرمز و ملتهب شدن پوست روی این التهاب نیز ادامه علائم ازگود اشلاتر می‌باشد. در نهایت ممکن است بعد از ابتلا به این بیماری قدرت عضلات چهار سر ران را از دست بدهید.

دلایل ابتلا به ازگود اشلاتر و روش تشخیص آن چیست؟

سوالی که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد این است که چرا به ازگود اشلاتر مبتلا می‌شویم و دلیل به وجود آمدن این بیماری چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، کودکان در حال رشد و نوجوانان بیشتر در معرض این بیماری هستند و این به دلیل رشد بدن آن‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که میانگین سن این بیماری در پسران بین ۱۳ تا ۱۴ و در دختران بین ۱۰ تا ۱۱ سالگی است.

فعالیت بیش از اندازه و ورزش بدون برنامه و زیاد نیز یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا نوجوانان به ازگود اشلاتر می‌باشد چرا که آن‌ها انرژی بسیار زیادی دارند و برای تخلیه این انرژی ممکن است فعالیت‌های بیش از حد مجاز داشته باشند.

این را نیز باید بگوییم که پسران نسبت به دختران در معرض ابتلای بیشتری هستند و این به دلیل فعالیت بدنی بیشتر پسران می‌باشد. دخترها معمولا کمتر از جنس مخالف خود دارای حرکت و این جور فعالیت‌ها هستند.

در نهایت نیز باید به آسیب‌های ناشی از هر اتفاقی اشاره کنیم. اگر کودک شما به هر دلیلی از ناحیه زانو دچار آسیب شد، ممکن است به این بیماری نیز مبتلا شود.

برای اینکه بخواهید از این موضوع مطمئن شوید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا به صورت تخصصی شما را تحت معاینه قرار دهد. باید تمامی علائم خود را به صورت کامل برای پزشک شرح دهید تا بتواند به خوبی مشکل شما را تشخیص دهد.

در ادامه پزشک معاینات فیزیکی را شروع خواهد کرد و در این مرحله حتما هر دوپای شما را بررسی می‌کند تا پای سالم را با پایی که دارای درد است، مقایسه کرده و به نتیجه درستی برسد. همچنین باید وضعیت کلی پایین تنه و پاهای شما را بررسی نماید.

روش‌های درمان ازگود اشلاتر

تمامی بیماری‌های استخوانی داری روش‌های درمانی مختلفی هستند که ازگود اشلاتر نیز از این قائده مستثنی نمی‌باشد. اولین مرحله و روش درمان این بیماری پرهیز و استراحت است. در ابتدا همیشه پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا استراحت بیشتری داشته باشد و با انجام فعالیت‌های کمتر به بدن خود اجازه بهبودی و ترمیم دهد.

در ادامه نیز می‌تواند از روش‌های دیگر و یا استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی استفاده نماید.

روش دیگر درمان این بیماری استفاده از فیزیوتراپی است. از آنجایی که عوارض بی حرکتی کامل کم نیست، این روش درمان خیلی توصیه نمی‌شود و به جای آن استفاده از دستگاه فیزیوتراپی و انجام تمرین‌های آن زیر نظر فیزیوتراپیست، توصیه خواهد شد.

روش‌ها و تمرین‌های مختلفی وجود دارد که بیمار می‌تواند با انجام آن به بهبودی و سلامت دست پیدا کند ولی حتما باید تمامی آن‌ها را زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست انجام دهد. چراکه ممکن است با انجام حرکت اشتباهی، مشکلات بیشتری به وجود بیاید.

در نهایت نیز اگر بیماری به حدی باشد که نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد، این عمل تا زمانی که کودک بزرگ شود و رشد استخوانی او به حد تکامل برسد، انجام نخواهد شد.

اگر در انجام این عمل جراحی عجله کنید، ممکن است به صورت کلی صفحه رشد فرد متوقف شود و این می‌تواند مسائل خیلی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید