قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سرطان پوست ملانوم چیست؟

سرطان پوست ملانوم چیست؟

ملانوم که به ملانوم بدخیم هم معروف است، نوعی سرطان پوست است که می‌تواند به اعضای دیگر هم سرایت کند. ملانوم به اندازه سرطان‌های پوست غیرملانومی شایع نیست ولی “بنیاد پوست بریتانیا” آن را یکی از “خطرناک‌ترین” سرطان‌های پوست توصیف می‌کند؛ ملانوم بیشتر موارد به صورت لکه‌ای تازه روی پوست ظاهر می‌شود ولی ممکن است از خال‌های موجود هم شروع شود. ملانوم در هر جای بدن ممکن است ظاهر شود ولی بیشتر در پشت مردها و پای خانم‌ها مشاهده می‌شود.

سرطان پوست ملانوم چیست؟
سرطان پوست ملانوم چیست؟

ملانوم بیشتر سالمندان را مبتلا می‌کند ولی در قیاس با دیگر انواع سرطان در جوان‌ترها هم به دفعات دیده می‌شود. بروز ملانوم در مردان و زنان از ۲۰ تا ۲۴ سالگی به بعد پیوسته افزایش پیدا می‌کند ولی بطور متوسط، موارد جدید در خانم‌های جوان خیلی بیشتر است. در سالمندان برعکس است و در مردها بیشتر دیده می‌شود.

به دنبال چه باید گشت؟

توصیه می‌شود که همه ماهی یک‌بار پوستشان را در یک اتاق پر نور جلوی آینه قدی بررسی کنند تا بزرگ شدن یا تغییر غیرعادی را زود تشخیص دهند.

دکتر آنجالی مهتو متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا توصیه می‌کند “تمام بدن از جمله پوست سر، باسن، اعضای تناسلی، کف و لای انگشتان دست و پا را از نزدیک” و در صورت نیاز با کمک یک فرد معتمد بررسی کنید.

علائم هشدار

  • عدم تقارن: یک طرف خال با طرف دیگر فرق دارد
  • حاشیه: حاشیه نامنظم، دالبری یا نامشخص
  • رنگ: رنگ خال یکدست نیست و متغیر است
  • قطر: خال‌هایی که اندازه‌شان بزرگ‌تر از شش میلی‌متر است
  • تغییر: خالی که اندازه، شکل و رنگش تغییر می‌کند

نشانه‌های دیگری که باید حواستان به آنها باشد:

خال‌های جدید، خالی که خیلی با خال‌های دیگر فرق دارد یا هر ضایعه پوستی که از آن خون بیاید یا بهبود پیدا نکند. دکتر مهتو می‌گوید: “در صورت هر گونه نگرانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد که پوست را کامل معاینه کند و شاید خال را بردارد یا از لکه یا رشد غیرعادی، نمونه بردارد”.

منبع BBC

دیدگاهتان را بنویسید