قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > شالازیون چیست و نحوه درمان آن

شالازیون چیست و نحوه درمان آن

شالازیون برجستگی کوچکی در لبه پلک و زیر پوست است که در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح کننده چربی پلک و تجمع مواد ترشح شده ایجاد می‌شود. استفاده از کمپرس گرم و ماساژ ملایم ممکن است به تخلیه این مواد کمک کند اما در مواردی که با وجود این اقدامات، مشکل حل نشود باید به چشم پزشک مراجعه کرد تا با عمل جراحی شالازیون را تخلیه کند.

شالازیون چیست و نحوه درمان آن
شالازیون چیست و نحوه درمان آن

روش عمل شالازیون


در این عمل جراحی، ابتدا پلک با استفاده از قطره و آمپول بی‌حسی کاملاً بی‌حس می‌شود به طوری که بیمار دردی احساس نکند. سپس شالازیون با برش کوچکی از پشت پلک تخلیه می‌شود. 
این برش معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود جوش می‌خورد به علاوه چون برش در سمت داخل پلک قرار دارد محل آن از روی پلک دیده نمی‌شود. پس از تخلیه شالازیون، پلک پانسمان شده و تا چند ساعت روی چشم می‌ماند.
 گاهی اوقات به خصوص در کسانی که به دفعات دچار شالازیون می‌شوند، ترشحات تخلیه شده برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه برای آسیب شناسی فرستاده می‌شود.

توجه: در بچه‎های کوچک انجام جراحی شالازیون با بی‌حسی موضعی امکان پذیر نیست، در این موارد عمل جراحی با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می‌شود.

مراقبت‌های پس از عمل شالازیون


پس از برداشتن پانسمان، ممکن است متوجه ترشحات رقیق خونی بر روی پانسمان یا در داخل چشم شوید که این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد. معمولاً این ترشحات ظرف یک تا دو روز برطرف می‌شود.
همچنین پس از انجام جراحی در محل عمل، کبودی و تورم ایجاد می‌شود که این امر نیز طبیعی است. کبودی معمولاً ظرف ۱۰ روز تا دو هفته برطرف خواهد شد.
ممکن است چشم ‌پزشک به شما توصیه کند تا چند روز از قطره‌‌ها و پمادهای آنتی‌بیوتیک یا استروئیدی استفاده کنید. استفاده از این داروها باعث کاهش التهاب و بهبود سریع‌تر محل عمل می‌شود.
در صورت بروز درد در محل عمل می‌توانید از مسکن‎‌های رایج مانند استامینوفن استفاده کنید.

منبع بیمارستان نور

دیدگاهتان را بنویسید