قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > شستشوی سر با شامپو بله یا خیر

شستشوی سر با شامپو بله یا خیر

درحالیکه بخش بزرگی از صنایع آرایشی و بهداشتی به مواد شوینده مو اختصاص دارد، مد تازه‌ای در بین برخی ستار‌‌ه‌های هالیوودی به راه افتاده که استفاده از شامپو- یا مواد شیمیایی دیگر- برای تمییز کردن مو را تقبیح می‌کند.

شستشوی سر با شامپو بله یا خیر
شستشوی سر با شامپو بله یا خیر

این گروه از افراد عقیده دارند که شوینده‌های شیمیایی شامپو روغن طبیعی موجود در مو را از بین می‌برد و در نتیجه باعث خشکی و از بین رفتن سلامت مو می‌شود. نامی که بر این مد تازه گذاشته شده «نو-پو» (یا همان نه به شامپو) است.

اما آیا استدلال طرفداران «نو-پو» درست است؟ به گزارش مجله بهداشتی و پزشکی مد لاین، پاسخ این سئوال بسته به نوع موی شما دارد.

دکتر انجلا لمب، مدیر یک مرکز پوست در شهر نیویورک می‌گوید که یک جواب برای همه کاربرد ندارد: «کاملا بسته به این دارد که موی شما چه جنسی دارد. برخی از موها، با شامپوها سازگار و برخی دیگر نیستند.»

مو از پروتئین ساخته شده و در ریشه‌های آن غدد روغنی است که باعث چرب ماندن مو و در نتیجه مقاومت آن در برابر شکستگی و کثیفی می‌شوند. طرفداران عدم مصرف شامپو می‌گویند که از مواد شوینده طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه سیب و …برای تمییز کردن مو‌ها استفاده می‌کنند.

آنها عقیده دارند که اگر مو، روغن طبیعی خود را حفظ کند، دیگر نیازی به مواد مصنوعی حالت‌دهنده مو نیست. دکتر لیزا دونفوریو، استادیار پزشکی دانشگاه ییل می‌گوید: «اگر از مواد مصنوعی برای حالت دادن به موهایتان استفاده نکنید، در نتیجه برای شستن و پاک کردن آنها از مو هم نیازی به شوینده‌های مصنوعی ندارید.»

اما پاک کردن مواد خارجی (مانند ژل، روغن و اسپر‌ه‌های حالت‌دهنده) تنها دلیل استفاده از شامپو و صابون برای شستن مو نیست. به عنوان مثال پوست سر باید از روغن مو، عرق خشک‌شده  یا گرد و خاکی که جذب سر می‌شود پاک شود. دکتر رابرت دورین، متخصص کاشت مو از ایالت نیویورک می‌گوید که استفاده از محصولات خانگی به جای شامپو، پوست سر را تمیز نمی‌کند.

به گفته دکتر دورین، امکان ابتلا به قارچ یا باکتری‌های عفونی دیگر در بین افرادی که سرشان را با شامپو نمی‌شویند بالاتر است: «استفاده از شامپو میزان خارش و جوش‌های پوست سر را کم می‌کند و از عوارضی مثل پسوریازیس(صدفک)، حساسیت و شوره سر جلوگیری می‌کند.»

اما همچنان نظر جامعی در خصوص اینکه چند بار در هفته باید سر را با شامپو شست وجود ندارد. به گفته دکتر لمب شما بهتر از هر کس دیگری سر و پوست خودتان را می‌شناسید و می‌توانید با آزمون و خطا متوجه شوید که چند بار شستشوی مو و سر در هفته برای سلامت شما کافی است.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید