قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > صادرات تیرآهن | مراحل و مدارک

صادرات تیرآهن | مراحل و مدارک

تولیدکنندگان آهن آلات پس از کسب جایگاه در تولید به فکر صادرات می‌افتند. صادرات فولاد داستان جدیدی برای این مجموعه‌ها است و البته که مراحل صادرات تیرآهن چالش‌های مخصوص خود را به همراه خواهد داشت.

صادرات تیرآهن از نظر اقتصادی سود زیادی دارد.
صادرات تیرآهن از نظر اقتصادی سود زیادی دارد.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید که با کم و کیف بازار صادرات این محصول فولادی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید چرا که در این مقاله به مراحل و مدارک صادرات تیرآهن خواهیم پرداخت.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“دو نوع تیرآهن که صادرات بالایی دارند، عبارتند از: تیرآهن ۱۴ و تیرآهن هاش. در صادرات تیرآهن ۴ عامل مهم تاثیرگذار هستند که عوامل سیاسی و اقتصادی از مهم‌ترین این عوامل به شمار می‌آید.”

اهمیت ویژه صادرات تیرآهن

صادرات یکی از عوامل شکوفایی و رشد اقتصاد است. کشوری که اقتصاد بهتری داشته باشد شهروندان آن کشور از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار خواهند بود. البته بایستی توجه کرد آمار ظاهری صادرات می‌تواند فریبنده باشد و برای تحلیل درست باید در نظر داشت که هر چه قدر محصول صادراتی پیچیده‌تر و ارزش اضافه شده روی آن بیشتر و از خام بودن دورتر باشد بهتر است. از همین رو مثلا می‌توان صادرات تیرآهن را از صادرات شمش خام فولاد ارزشمندتر ارزیابی کرد.

"کارخانه‌ای که شمش فولاد را به تیرآهن تبدیل می کند"
“کارخانه‌ای که شمش فولاد را به تیرآهن تبدیل می کند”

عوامل تاثیرگذار بر صادرات تیرآهن

در صادرات این کالا عوامل سیاسی و اقتصادی، سطح قیمتی و کالاهای رقیبی که پتانسیل جایگزین شدن را دارند؛ ۴ عامل عمده اثرگذار هستند.

تنش‌های سیاسی و به تبع آن تحریم‌ها معاملات ایران با دیگر کشورها را با مشکل روبه‌رو کرده است و بخشی از بازار فولاد از دست رفته است. تلاش برای دور زدن تحریم‌ها نیز با هزینه‌هایی همراه بوده و به نظر نمی‌رسد به طور کامل جبران کننده بوده باشد.

همچنین تولیدکنندگان برای صادرات نیاز به مجوز وزارت صنعت معدن تجارت دارند و به این معنی است که پس از تامین تقاضای داخل مجاز به صادرات فولاد هستند.

انواع و ویژگی‌های تیرآهن صادراتی

دو نوع از این مقطع فولادی در صادرات بیش از بقیه مطرح بوده‌اند که هر یک را توضیح می‌دهیم:

تیرآهن صادراتی ۱۴

این محصول تحت استانداردهای ایران و اروپا یعنی IPE تولید می‌شود. ضخامت بال این مقطع فولادی به صورت یکنواخت بوده و در همه جای آن ثابت است.

تیرآهن صادراتی هاش

نوع هاش شبیه حرف H در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مصرف می‌شود و یکی از مدل‌های اسکلت فلزی و ستون ساختمان است. داشتن گواهینامه شرکت وروس اسپانیا به اعتبار این کالا افزوده است.

"نمایی از تیرآهن هاش را مشاهده می‌کنید."
“نمایی از تیرآهن هاش را مشاهده می‌کنید.”

مراحل صادرات تیرآهن

استعلام قیمت و سفارش دادن تا گردآوری مدارک صادرات تیرآهن، بارگیری و ارسال کالا مراحل مختلفی برای طی شدن است که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

سفارش اولیه و توافق

برای شروع مشخصات فنی محصول مورد نیاز مشتری دریافت می‌شود. بعد از این که روی قیمت نهایی توافق حاصل شد، گروه صادر کننده پس از یافتن کالا با مشخصات مورد نیاز قیمت آن را استعلام و ارائه می‌کنند.

اطلاع قیمت جهت واریز و ثبت سفارش

اعلام قیمت تیرآهن بسته به حضور کارگزار به دو صورت ریالی و دلاری در مراحل صادرات تیرآهن صورت می‌گیرد. در روش ریالی واریز وجه به حساب داخلی انجام می‌شود و کالا در لب مرز به کارگزار تحویل داده می‌شود. در این روش نیازی به دریافت اطلاعات دقیق مشتری توسط صادر کننده نیست.

در روش دلاری مشتری مبلغ را به حساب ارزی در خارج از کشور واریز می‌کند و اطلاعات دقیق مشتری برای صدور فاکتور ضروی است؛ ولی دیگر نیازی به کارگزار واسط نیست.

صادر کردن پیش فاکتور

مجموعه صادرکننده یک پیش فاکتور به زبان انگلیسی برای اطلاع خریدار از جزئیات سفارش ارسال می‌کند.

بسته بندی و آماده سازی برای ارسال

در این مرحله از مراحل صادرات تیرآهن بعد از این که محصول موردنظر خریداری شد؛ متناسب با نوع ارسال آن از ۳ مدل زمینی، هوایی یا دریایی بسته‌بندی می‌گردد.

مشخص شدن هزینه گمرک

مشخص کردن بهای کالای صادراتی جز وظایف فروشنده در مراحل صادرات تیرآهن است.

اخذ مجوز صادرات کالا

اخذ مجوزها از نهادهای مربوطه بر عهده مجموعه صادرکننده برای مدارک صادرات تیرآهن است.

دریافت اظهارنامه صادراتی

گروه صادرکننده بایستی بار فولاد را به گمرک حمل کند و کالای صادراتی را اظهار نماید.

قرارداد با بیمه و شرکت حمل و نقل

گروه صادراتی باید تا اینجای کار به فکر بیمه جهت سالم رسیدن محصول به مقصد بوده باشد؛ همچنین با یکی از شرکت‌های حمل و تحویل بار قرارداد بسته باشد.

اخذ گواهی بازرسی

با بستن قرارداد با یکی از شرکت‌های بازرسی کالا، می‌توان گواهی بازرسی را دریافت کرد.

صادر شدن فاکتور فروش

فاکتور فروش برای کالای صادراتی و صادر کردن کالا توسط اتاق بازرگانی در این مرحله از مراحل صادرات تیرآهن صورت می‌پذیرد و جز مدارک صادرات تیرآهن است.

بارگیری محصول

با پایان یافتن صدور کالا محصول در کشتی یا هواپیما یا نقلیه زمینی بارگیری می‌شود.

ارسال و تحویل کالا

در مراحل صادرات تیرآهن، برای ارسال و تحویل کالا نیز نحوه‌های مختلفی وجود دارد که روی آن هم باید توافق شده باشد. هزینه حمل بار از درب کارخانه به بعد بر عهده مشتری است و می‌توان برای تحویل در محل مقرر یا بندر، روی عرشه کشتی یا کنار کشتی توافق کرد.

در این تصویر تحویل تیرآهن ها ازعرشه کشتی باری مشاهده می شود
در این تصویر تحویل تیرآهن ها ازعرشه کشتی باری مشاهده می شود

مدارک لازم برای صادرات تیرآهن

مدارک لازم برای صادر کردن این محصول عبارت‌اند از:

کارت بازرگانی یا خدمات شرکت‌های بازرگانی

افراد می‌توانند به صورت حقیقی یا به صورت حقوقی کارت بازرگانی دریافت کنند تا صادرات خود را با نام و نشان منحصر به فرد خودشان انجام دهند.

البته در صورتی که کارت بازرگانی برای مدارک صادرات تیرآهن ندارید، می‌توانید از طریق خدمات شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی مانند شرکت‌های فروش آهن آلات و فولاد محصولات خود را صادر نمایید.

گواهی استاندارد کارخانه و آنالیز کیفیت

داشتن آنالیز کیفیت محصول و گواهی استاندارد برای صادرات این محصول فولادی در تمامی کشورها ضرورت دارد.

فاکتور رسمی

فاکتور رسمی که به آن گواهی خرید نیز گفته می‌شود؛ صورتحسابی است که مانند سایر فاکتورها در آن تاریخ قرارداد، نام و آدرس فروشنده و خریدار، شماره قراداد، میزان و شرح محصول، قیمت واحد و قیمت کل، تعرفه گمرک و تخفیف در آن به صورت مفصل قید شده است.

سند مشخصات بار

مشخصات محصول که به آن سند عدل‌بندی نیز گفته می‌شود، اطلاعات حمل‌و‌نقل کاهد مانند وزن، تعداد و جهت حمل را نمایش می‌دهد.

مدارک صادرات تیرآهن را از نهادهای مختلفی باید دریافت کنید
مدارک صادرات تیرآهن را از نهادهای مختلفی باید دریافت کنید

گواهی مبدا صادرکننده

این سند از مدارک صادرات تیرآهن تایید می‌کند که محصول ساخت ایران است و کیفیت کالا و مشخصات تولیدکننده را گزارش می‌دهد.

بارنامه حمل

بارنامه‌ها بسته به نوع حمل کالا انواع مختلف هوایی، دریایی، راه آهن و زمینی را شامل می‌شوند. این سند مالکیت را از فروشنده به مشتری انتقال می‌دهد.

سخن پایانی

در مراحل صادرات تیرآهن مشاهده کردید که هر مرحله می‌تواند با چالش‌هایی مواجه باشد، چیزی که در هنگام تهیه مدارک صادرات تیرآهن نیز به چشم می‌خورد. به همین علت صادرات تیرآهن کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز خواهد بود که زمان خود را صرف این ساز و کارها کنید.

لذا توصیه کارشناسان آهن پرتال این است که یا کسب وکار جدی برای این کار تشکیل بدهید و یا اینکه برای آسودگی خیال آن را به شرکت‌های بازرگانی فولاد بسپارید.

در صورتی که به مقالاتی از این دست علاقمند هستید با افتخار در بلاگ سایت آهن پرتال پذیرای شما کاربران گرانقدر هستیم.

منبع: https://ahanportal.com/blog/10201/

دیدگاهتان را بنویسید