قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سرگرمی > ضرب المثل > ضرب المثل کلک کسی را کندن

ضرب المثل کلک کسی را کندن

ضرب المثل کلک کسی را کندن ، به معنی دفع و رفع مزاحمت کردن است و در گذشته به علت بی نظمی و نابسامانی کشور و عدم وجود امنیت بیشتر مورد استعمال داشت و به همین جهت در اصطلاحات عامیانه به صورت ضرب المثل درآمده است .

کلک آتشدان کلی و سفالین است که آهنگران دوره گرد از آن برای سرخ کردن فلزات استفاده می کردند تا بتوانند آهن و فلز گداخته را در روی سندان و زیر چکش به هر شکلی که بخواهند در بیاورند .

کلک مزبوربه شکل تقریبی گلدانهای معمولی ساخته می شد و در زیر آن سوراخی داشت که لوله دمیدن را از زیر زمین به آن متصل می کردند . آن گاه در داخل مقداری آتش و بر روی آن زغال سنگ یا زغال چوب می ریختند و با تلمبه مخصوصی از زیر کلک به آن می دمیدند تا زغالها کاملاً سرخ شود .

سپس آهن مورد نظر را در درون آتش می گذاشتند و باز هم به شدت می دمیدند تا آهن نیز گداخته شده به شکل آتش درآید و از آن تیشه و داس و تبر و بیل و کلنگ و انبر و… بسازند .

شبها که هوا تاریک می شد وسکنه دهات و روستاها در خانه های خویش می خوابیدند .برخی آهنگران دوره گرد در دل شب به همان روستاها یا روستاهای مجاور می رفتند و دستبرد می زدند .

مردان دوره گرد هم برخی مواقع اسب و گاو می دزدید ند و شبانه به وسیله ایادی خویش حیوانات مسروقه را به نقاط دور دست می فرستاند و به قیمت نازل می فروختند .

همین مسائل موجب می شد که بعضی مواقع بین روستاییان و دوره گردها اختلاف بروز می کرد و گهگاه به منازعه و زد و خورد منتهی می شد .

در این موقع کشاورزان قبل از هر کاری جلوی چادر دوره گرد می رفتند و کلکش را می کندند و به دور می انداختند . وقتی کلک کنده شد دوره گرد مجبور می شد اثاث و زندگی را جمع وبه جای دیگر کوچ کند .

برای دیدن لیست ضرب المثل ها روی عکس زیر کلیک کنید:

داستان ضرب المثل
داستان ضرب المثل

دیدگاهتان را بنویسید