قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ضرورت اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو

ضرورت اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو

تحقیقات جدید دانشمندان بریتانیایی شواهد محکمی ارائه داده است که نشان می‌دهد تفاوت در میزان فشار خون بین بازوها با اکثر موارد حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ ارتباط دارد.

به گزارش دیلی‌میل‌، دانشمندان دانشگاه اکستر هشدار می‌دهند: بر طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، متخصصان بهداشت باید هنگام ارزیابی خطرات قلبی عروقی، فشار خون در هر دو بازو را اندازه‌گیری کنند. اما این امر در بیش از نیمی از موارد نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو، به معنی شناسایی بیشتر بیماران در معرض خطر و یک اقدام نجات‌دهنده است.

فشار خون با هر ضربان قلب بالا و پایین می‌رود و بنابراین با دو عدد بالا (سیستولیک) و پایین (دیاستولیک) اندازه‌گیری می‌شود.

افزایش عدد سیستولیک، نشان‌دهنده فشار خون بالا است؛ وضعیتی که علت اصلی حملات قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ‌های قابل پیشگیری است.

محققان توضیح می‌دهند: «تفاوت معنی‌دار بین فشار خون سیستولیک در دو بازو می‌تواند نشان‌دهنده تنگی یا سفت شدن رگ‌ها باشد و بر جریان خون تأثیر بگذارد. این تغییرات شریانی عامل خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودرس هستند.»

اگرچه تاکنون اختلاف ۱۵ میلی‌متر جیوه‌ای یا بیشتر فشار خون سیستولیک بین بازوها به عنوان آستانه خطر بیماری‌های قلبی عروقی تعیین شده بود، اما این مطالعه جدید نشان داد که حتی تفاوت ۱۰ میلی‌متر جیوه‌ای نیز نشان‌دهنده این خطر است.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید