قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > کیک و شیرینی > طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی برای همه مردم ما یادآور سال نو و عید نوروز است و همه را به یاد خاطرات خوش می‌اندازد. طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی را در ادامه بخوانید.

شیرینی نخودچی برای همه مردم ما یادآور سال نو و عید نوروز است و همه را به یاد خاطرات خوش می‌اندازد. حال که چند هفته بیشتر به پایان سال ۹۹ و آغاز بهاری نو نمانده تصمیم گرفتیم طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم برای ۴۰۰ عدد شیرینی نخودچی

آرد نخودچی یک کیلو
پودر شکر ۵۰۰ گرم
روغن جامد ۵۰۰ گرم
پودر هل یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی

► مرحله اول

برای تهیه شیرینی نخودچی ابتدا روغن جامد، پودر شکر و هل را در میکسر بریزید. سپس آرد نخودچی را اضافه کنید و اجازه دهید به‌خوبی مخلوط شوند.

► مرحله دوم

روی ظرف خمیر شیرینی نخودچی را با کیسه‌ای بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت استراحت کند.

► مرحله سوم

مقداری زعفران دم کنید که برای تزیین از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که زعفران باید غلیظ باشد تا روی شیرینی خودش را نشان بدهد.

► مرحله چهارم

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به کمک قالب شیرینی نخودچی شکل دهید و آن را در سینی فر بگذارید. دقت کنید که قطر خمیر از حدود یک سانتیمتر تجاوز نکند. با کمک یک خلال دندان قطره‌های زعفران را روی شیرینی قرار دهید و آن را به دلخواه تزیین کنید.

► مرحله پنجم

فر را از ده دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. شیرینی‌ها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در فر با درجه حرارت ۱۷۰ سانتیگراد قرار دهید تا به‌خوبی آماده شوند. مراقب باشید چون شیرینی نخودی زود خشک می‌شود. وقتی شیرینی‌ها آماده شدند، آنها از فر خارج کنید. صبر کنید تا کاملا خنک شوند سپس به ظرف سرو مورد نظرتان منتقل کنید. نوش جان.

چند نکته درباره پخت شیرینی نخودچی

حتما از مواد اولیه باکیفیت، مرغوب و تازه استفاده کنید.

سعی کنید به جای پودر هل آماده، خودتان در منزل هل تازه را آسیاب کنید تا عطر و بوی تازه و بهتری داشته باشد.

به جای روغن جامد می‌توانید از کره نیز استفاده کنید.

کیفیت آرد نخودچی در طعم نهایی این شیرینی بسیار موثر است.

اگر دوست دارید شیرینی نخودچی خانگی کمی سفت‌تر از حالت معمول باشد، می‌توانید مقدار ۱۰۰ گرم آرد را جایگزین ۱۰۰ گرم آرد نخود کنید.

نکاتی برای ترد و خوشمزه کردن شیرینی نخودچی

برای اینکه خمیر شیرینی نخودچی را از حالت پودری دربیاورید می‌توانید حداکثر ۳۰ الی ۴۰ گرم روغن جامد به آن اضافه کنید، هرچند این شیرینی بدون روغن خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد.

در صورت تمایل می‌توانید به اندازه نصف قاشق غذاخوری هل به خمیر شیرینی اضافه کنید.

آرد برنج کمک می‌کند تا شیرینی شما تردتر شود. به همین دلیل می‌توانید صد گرم از آرد نخودچی را کم کنید و به جای آن از آرد برنج استفاده کنید. 

این شیرینی را می‌توانید با زعفران یا پودر پسته و یا بادام و همچنین کنجد و دانه‌های سیاه دانه تزیین کنید.

به دلیل سفت نبودن خمیر این شیرینی معمولا قالب زدن آن کمی مشکل دارد بنابراین باید با توجه به نوع آرد مقدار آن را کم و زیاد کنید.

خمیر این شیرینی هر چقدر بیشتر بماند پخت بهتری پیدا می‌کند.

در تهیه این دستور پخت از منابع مختلف استفاده شده است.

منبع همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید