قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سلامت مردان > علائم کاهش تستوسترون در مردان

علائم کاهش تستوسترون در مردان

از سن ۴۰ سالگی به بعد، مردان هر سال کاهش مداوم و تدریجی هورمون تستوسترون را تجربه می‌کنند.در ادامه با ما باشید تا علائم کاهش تستوسترون در مردان و راه های درمان آنرا بررسی کنیم.

تستوسترون یک هورمون استروئیدی است که نقشی کلیدی در بسیاری از عملکردهای بدن انسان ایفا می کند. بر همین اساس است که باید این هورمون در سطوح مطلوب و عادی خود حفظ شود.

علائم کاهش تستوسترون در مردان
علائم کاهش تستوسترون در مردان

میزان هورمون تستوسترون در مردان بیشتر از زنان است و ویژگی های بدن یک مرد را شکل می دهد. تولید تستوسترون طی دوران بلوغ رخ می دهد، اما تا اواخر سال های نوجوانی به نقطه اوج خود نمی رسد.

با افزایش سن در مردان، سطوح این هورمون نیز به طور عادی کاهش می یابد. اما سطح تستوسترون می تواند به واسطه برخی بیماری ها مانند دیابت، چاقی، و فشار خون بالا نیز افت کند.

به گزارش فوکوس آنلاین (Focus Online)؛ افت این هورمون کاملا طبیعی است و بسیاری از افراد متوجه علائم آن نمی‌شوند، آن را جدی نمی گیرند و یا هیچ وقت به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

علائم کاهش تستوسترون در مردان

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پایین آمدن سطح این هورمون مردانه با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین و سندرم متابولیک همراه است. کاهش تولید اسپرم، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی، افزایش چربی شکمی، کاهش تراکم استخوان، خستگی، افسردگی و گرگرفتگی از علائم کاهش تستوسترون در مردان هستند.

جبران کمبود تستوسترون بسیار ساده است. هورمون درمانی جایگزین و یا درمان با تستوسترون تزریقی یا خوراکی نیز از سوی پزشکان پیشنهاد می‌شود. سایر روشهای جایگزین به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کند:

روشهای افزایش سطح تستوسترون

– وزن را در محدوده سالم نگه دارید چون مردان دارای اضافه وزن احتمالاً تستوسترون کمتری دارند.

– به طور منظم ورزش کنید. ورزش با وزنه را فراموش نکنید. هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. مکمل‌های ویتامین D را امتحان کنید. دریافت حدود ۳ هزار و ۳۰۰ واحد ویتامین D در روز باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود.

– از قهوه لذت ببرید. کافئین می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد.

– زینک بخورید. کمبود زینک در مردان با کمبود تستوسترون همراه است.

بیشتر بخوانید:

روش هایی طبیعی برای افزایش تستوسترون در مردان

دیدگاهتان را بنویسید