قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > علت چاقی بعد از ازدواج چیست؟ (۷ دلیل اصلی افزایش وزن پس از ازدواج)

علت چاقی بعد از ازدواج چیست؟ (۷ دلیل اصلی افزایش وزن پس از ازدواج)

بارها دیده‌ایم که اطرافیان‌مان پس از ازدواج چاق شده‌اند. اگر هم خود شما جزو این دسته از افراد هستید که به‌طور ملموس این قضیه را تجربه کرده‌اید. اما واقعاً ماجرا چیست؟ چه چیزی موجب چاقی بعد از ازدواج می‌شود؟

علت چاقی بعد از ازدواج چیست؟
علت چاقی بعد از ازدواج چیست؟

به گزارش میهنبد به نقل از مجله سلامتی شادیما؛ از آن‌جا که اضافه وزن بعد از ازدواج ماجرایی رایج است، حدس‌های زیادی پیرامون آن زده شده‌اند و عمدتاً هم این حدس‌ها اشتباه هستند. به‌عنوان مثال باور بسیاری از جوانان این است که رابطه‌ی جنسی موجب افزایش وزن بعد از ازدواج به‌خصوص برای خانم‌ها می‌شود.

علت چاقی بعد از ازدواج

واقعیت این است که برای چاقی بعد از ازدواج نمی‌توان فقط ۱ علت نام برد، گاهی چند علت و عامل دست‌دردست هم می‌گذارند و باعث چاقی بعد از ازدواج می‌شوند. همچنین ممکن است علت چاقی بعد از ازدواج برای شخص A متفاوت از علت چاقی بعد از ازدواج برای شخص B باشد. در کل علل و عوامل زیر را می‌توان علل چاقی بعد از ازدواج معرفی کرد:

۱- کم‌توجه‌شدن به اندام

عمده‌ی عللی که به‌عنوان علل چاقی بعد از ازدواج شناخته می‌شوند، بیش از آن‌که علل جسمی و به‌خصوص هورمونی باشند علل روان‌شناختی هستند. یکی از آن‌ها کم‌توجه‌شدن به اندام است. هم خانم‌ها و هم آقایان ممکن است از آن‌جا که دیگر ازدواج کرده‌اند و توانسته‌اند به معشوق‌شان برسند، مانند قبل به خود نرسند و توجه زیادی به اندام نداشته باشند.

به این ترتیب ممکن است چندان به میزان غذایی که می‌خورند توجه نکنند و همین است که موجب چاقی در آن‌ها می‌شود. در یک نظرسنجی هم که در آمریکا برگزار شده‌است، بیش از ۷۰ درصد از زنان گفته‌اند که بعد از ازدواج دیگر به تناسب اندام‌شان توجهی نداشته‌اند!

۲- کمبود وقت

بله کمبود وقت نیز می‌تواند علتی برای چاقی بعد از ازدواج باشد، اما چگونه؟

بسیاری از زوج‌های ایرانی هنوز هم سبک زندگی‌شان به‌مانند گذشته است. یعنی مرد نان‌آور خانه است و بیرون از منزل کار می‌کند و زن نیز کارهای خانه را انجام می‌دهد. هر دوی این افراد ممکن است به‌دلیل زیاد بودن کارها و البته به‌سبب عادت‌نداشتن به این سبک زندگی، چندان مانند قبل وقت کافی برای رسیدن به خود نداشته باشند و به این ترتیب به میزان غذایی که می‌خورند توجهی نکنند. به‌تدریج با این سبک زندگی چاقی هم از راه خواهد رسید.

۳- حس آزادی

حس آزادی یکی دیگر از علل چاقی بعد از ازدواج است. درصد عمده‌ای از آقایان تا پیش از ازدواج در خانه‌ی پدری زندگی می‌کنند و مقداری در بند هستند، اما بعد از ازدواج حس آزادی می‌کنند و تا حدی بر خود و خانه احساس مالکیت دارند. همین باعث می‌شود که آن‌ها قیدی برای خود احساس نکنند و از همین رو ممکن است بسیار بیشتر از قبل بخورند. این قضیه تا حدی برای خانم‌ها هم برقرار است.

۴-  خوردن غذا پابه‌پای همسر

مورد چهارم از فهرست ما در مورد علل چاق شدن بعد از ازدواج به خانم‌ها اختصاص دارد. واقعیت این است که اغلب آقایان از خانم‌ها بیشتر غذا می‌خورند. در روزهای پس از ازدواج، زن پابه‌پای همسرش غذا می‌خورد و از آن‌جا که مقدار جدید غذا بیشتر از قبل است، چاقی به سراغ او می‌آید.

۵- خوردن غذا با همسر

مورد پنجم تقریباً شبیه به مورد چهارم است، اما کلی‌تر است. در روزهای پس از ازدواج، خانم‌ها می‌خواهند که وعده‌های غذایی را با همسرشان صرف کنند. در چنین شرایطی، برای هماهنگ‌سازی خوردن غذا ممکن است خانم بیشتر گرسنگی تحمل کند و به این ترتیب به‌هنگام صرف غذا، مقدار بیشتری نسبت به همیشه صرف کند. همین باعث افزایش وزن پس از ازدواج می‌شود.

۶- کم‌تحرکی

معمولاً – و نه همیشه – خانم‌ها و آقایان بعد از ازدواج کم‌تحرک‌تر می‌شوند. ممکن است آن‌ها قبل از ازدواج با دوستان‌شان بیرون بروند و در کل فعالیت‌های انرژی‌بر داشته باشند، اما پس از ازدواج از آن‌جا که می‌خواهند پیش هم باشند معمولاً اکثر اوقات در خانه هستند و بنابراین پس از مدتی شاهد چاقی خواهند بود.

۷- افزایش استرس

معمولاً پس از ازدواج مسئولیت‌ها هم برای خانم و هم برای آقا افزایش می‌یابند. در چنین شرایطی، استرس و اضطراب هم افزایش می‌یابند. گفته می‌شود که زیاد شدن استرس عمدتاً همراه با افزایش اشتها است و از همین رو می‌توان گفت که یکی دیگر از علل چاق شدن بعد از ازدواج افزایش استرسِ ناشی از مسئولیت‌های جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید