قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > عکس‌العمل‌های ناخوشایند اما مفید بدن را بشناسید

عکس‌العمل‌های ناخوشایند اما مفید بدن را بشناسید

اگرچه برخی عملکردهای بدن ممکن است ناخوشایند و حتی چندش‌آور به نظر برسند، اما در واقع برای حفظ سلامت مفید هستند. بنابراین حتی اگر آنها منزجرکننده یا مزاحم بزرگی باشند، برای عملکرد سالم بدن به آنها نیاز دارید.

در این مقاله هافینگتون‌پست برخی از رایج‌ترین مکانیسم‌های بدن که باعث ایجاد انزجار می‌شوند، اما در واقع مفید هستند را می‌توانید بشناسید:

جرم گوش

اگر متوجه احساس گرفتگی در گوش خود شده‌اید، ممکن است به‌دلیل تجمع جرم گوش باشد که به آن سرومن نیز می‌گویند. با‌این‌حال، تا‌زمانی‌که این نوع جرم باعث آسیب و ناراحتی نشود، در واقع برای شما مفید است. جرم گوش نه تنها طبیعی است، بلکه ضروری است و در برابر چیزهایی که می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند، مانند گرد و غبار، مو یا حشرات کوچک محافظت ایجاد می‌کند.

نفخ شکم

در حالی که دفع گاز ممکن است خجالت‌آور و ناخوشایند باشد، اما نتیجه طبیعی فرآیند گوارش است. دفع گاز راهی است که بدن شما هم هوای بلعیده شده و هم محصولات فرعی تخمیر شده غذای هضم‌نشده را دفع می‌کند. حجم و دفعات نفخ می‌تواند بین افراد بسیار متفاوت باشد و تحت تأثیر رژیم غذایی، سطح فعالیت، مصرف آنتی‌بیوتیک و حتی ارتفاع قرار گیرد. علاوه‌ بر‌این، نفخ ممکن است نشان‌دهنده این باشد که رژیم غذایی شما سرشار از فیبر است و می‌تواند نشان‌دهنده بهبود سلامت روده و میکروبیوم باشد. در هر صورت، علت نفخ در صورت ادامه‌دار بودن، باید توسط پزشک بررسی شود.

آروغ‌زدن

آروغ‌زدن روشی است که بدن برای بیرون راندن گاز اضافی از معده انجام می‌دهد و حتی اگر به نظر ناخوشایند باشد، عملکرد طبیعی بدن است. اگر همیشه از آروغ‌زدن اجتناب می‌کنید، ممکن است دچار نفخ و تورم بیش از حد معده شوید. در حالی که آروغ‌زدن چند بار در روز دلیلی برای نگرانی نیست، اگر ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید چون می‌تواند با شرایط خاصی مانند سوء‌هاضمه، ورم معده، زخم و سندرم روده تحریک‌پذیر ارتباط داشته باشد.

ترشحات واژن

این نوع ترشحات در واقع نشانه یک سیستم تولید مثل سالم است. ترشحات واژن راهی است که بدن شما سلول‌های مرده و باکتری‌ها را دفع می‌کند، واژن را تمیز نگه می‌دارد و از عفونت جلوگیری می‌کند. با‌این‌حال اگر ترشحات شما بوی بدی دارد و باعث خارش می‌شود، باید توسط یک متخصص معاینه شوید.

مخاط بینی

مخاط بینی نقش مهمی در محافظت از راه هوایی فوقانی و تحتانی شما دارد. قوام لغزنده آن حاوی آنتی‌بادی‌ها و پروتئین‌های خاصی است که به مبارزه با میکروب‌های مضری که ممکن است وارد دستگاه تنفسی شما شوند، کمک کند. مخاط سالم معمولاً رقیق و شفاف است، اما اگر بیمار باشید، مخاط می‌تواند غلیظ شده و باعث مشکل در تنفس شود.

منبع :dw

دیدگاهتان را بنویسید