قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > غذاهایی که مقصر ابتلا به یبوست هستند

غذاهایی که مقصر ابتلا به یبوست هستند

همانطور که غذاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از یبوست مصرف کنید، غذاهایی نیز وجود دارند که می‌توانند یبوست را بدتر کنند.

غذاهایی که مقصر ابتلا به یبوست هستند
غذاهایی که مقصر ابتلا به یبوست هستند

به‌‌گزارش Medicinenet؛ شما باید هنگام یبوست از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید:

موز

جالب است بدانید که موز نارس می‌تواند باعث یبوست شود اما موز رسیده می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. موز سبز نارس هنوز مقدار زیادی نشاسته دارد که هضم آن برای بدن سخت است.

آدامس

این درست نیست که اگر یک تکه آدامس را قورت دهید، هفت سال طول می‌کشد تا هضم شود. با این حال، اگر تعداد زیادی آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید، یا اگر چند تکه آدامس را همراه با غذاهای غیرقابل هضم دیگر مانند دانه‌ها ببلعید، می‌تواند توده‌ای ایجاد کند که در موارد نادر دستگاه گوارش را مسدود می‌کند. این انسداد گوارشی باعث یبوست می‌شود.

کافئین

کافئین محرکی است که می‌تواند اسهال در فرد ایجاد کند. اما اگر بدن فردی کم‌آب باشد، کافئین موجود در قهوه، چای سیاه، کوکاکولا و شکلات یبوست را بدتر می‌کند.

برنج سفید

برنج سفید منجر به یبوست می‌شود زیرا پوسته، سبوس و جوانه آن از بین رفته است. اما برنج قهوه‌ای به تسکین یبوست کمک می‌کند زیرا پوسته، سبوس و جوانه آن پاک نشده است.

خرمالو

خرمالوی شیرین معمولاً خوب است، اما خرمالوی قابض یا نارس حاوی مقادیر بالایی تانن است که حرکت غذا از طریق روده را کند کرده و یبوست را تشدید می‌کند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز به دلایل مختلفی باعث یبوست می‌شود: سرشار از چربی است، بنابراین زمان بیشتری طول می‌کشد تا دستگاه گوارش آن را پردازش کند، دارای فیبرهای پروتئینی سختی است که هضم آن برای معده دشوار است، سرشار از آهن است که می‌تواند باعث یبوست شود.

شکلات

شکلات به‌خصوص برای افرادی که از سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) رنج می‌برند، ممنوع است. تصور می‌شود که مقدار زیادی چربی در شکلات روند هضم را کند می‌کند.

برخی مکمل‌ها

بسیاری از افراد برای حفظ سلامت خود از مکمل‌های آهن و کلسیم استفاده می‌کنند، اما همین مکمل‌ها شاید علت یبوست باشند. در حالت ایده‌آل، یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید تمام مواد مغذی مورد نیاز یک فرد را تامین کند. اگر پزشک به شما توصیه می‌کند که این مکمل‌ها را مصرف کنید، غذاهای حاوی فیبر اضافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید