قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مادران ونوزادان > فقط یک ‌درصد نوزادان به شیر حساسیت دارند

فقط یک ‌درصد نوزادان به شیر حساسیت دارند

بر اساس پژوهشی جدید، پزشکان حساسیت به شیر را در هزاران نوزاد اشتباه تشخیص می‌دهند و فقط یک ‌درصد نوزادان به شیر حساسیت دارند

حساسیت با دخالت پادتن ایمونوگلوبولین ایی اغلب ظرف یک ساعت پس از اولین مواجهه نوزاد با شیر از قبیل ماست معمولی، شیر خشک یا در ترکیب غذای کمکی، رخ می‌دهد

یافته‌ها حاکی از آن است که از حدود ۱۳۰۰ کودکی که در این پژوهش در انگلستان و ولز بررسی شدند، سه‌چهارم آن‌ها تا وقتی یک ساله شوند دست‌کم دو مورد از «علائم» حساسیت به شیر را نشان داده‌اند.

فقط یک ‌درصد نوزادان به شیر حساسیت دارند
فقط یک ‌درصد نوزادان به شیر حساسیت دارند

این علائم می‌تواند مواردی مانند گریه بیش از حد، استفراغ شیر، جوش‌های پوستی، اسهال، یبوست، و بروز اگزما را شامل شود‌ــ اما پژوهشگران می‌گویند این‌ نوع ناراحتی‌ها معمولا میان نوزادان‌ شایع‌اند و میزان شیوع آن‌ها سبب می‌شود تشخیص حساسیت واقعی دشوار شود.

یافته‌های پژوهشگران، که در نشریه حساسیت بالینی و آزمایشی (Clinical & Experimental Allergy) منتشر شد، حاکی از آن است که فقط یک درصد نوزادن به شیر حساسیت دارند و این عارضه اغلب بی‌مورد و نابجا تشخیص داده می‌شود.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، یک‌چهارم والدین هر ماه گزارش می‌دهند که کودکشان دست‌کم دو مورد از علائم احتمالی «خفیف تا متوسط» را دارد.

بیشترین تعداد علائم در سه ماهگی است‌ــ وقتی تمام نوزادانی که در این پژوهش بررسی شدند فقط از شیر مادر تغذیه می‌کردند.

در شش ماهگی، تعداد نوزادانی که دو علامت یا بیشتر داشتند چه در آن‌هایی که شیر گاو مصرف می‌کردند و چه در آن‌هایی که شیر گاو مصرف نمی‌کردند، تفاوتی نداشت.

یافته‌های این پژوهش بر مبنای پرسش‌نامه‌هایی بوده است که در آن‌ها، والدین هر ماه وضعیت سلامت عمومی و غذاهای مصرفی نوزادشان را تا وقتی یک ساله شود، گزارش می‌کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشتر علائم فهرست‌شده در راهنمای حساسیت به شیر گاو شایع و عادی‌اند و در اثر حساسیت واقعی به شیر ایجاد نمی‌شوند.

دکتر رزی وینسنت، نویسنده اصلی این مقاله پژوهشی، گفت: «ما میزان شیوع علائم حساسیت به شیر بر اساس آنچه در راهنما تعریف شده را در ۱۳۰۳ نوزاد بررسی کردیم.»

«راهنماها به موارد عادی در نوزادان برچسب حساسیت احتمالی به شیر می‌زنند که ممکن است به افزایش تشخیص بی‌مورد و نابجای حساسیت به شیر منجر شود.»  

او در ادامه افزود: «تصور کلی این است که فواید وجود راهنما از نبودش بیشتر است.»

«اما راهنماهای مفید باید پشتوانه‌ای از داده‌های مستدل داشته باشند تا از مضرات تشخیص بی‌‌مورد و نابجا اجتناب شود که ضررش بیشتر از آسیب تشخیص ندادن یا تاخیر در تشخیص حساسیت به شیر است که می‌خواهند از آن جلوگیری کنند.»

دکتر مایکل پرکین، پژوهشگر ارشد و پزشک حساسیت کودکان از موسسه پژوهشی سلامت جمعیت در دانشکده سنت‌ جورجز دانشگاه لندن، اضافه کرد: «نسبت دادن اشتباه این علائم به حساسیت به شیر گاو نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است با منع تغذیه از شیر مادر، باعث آسیب شود.»

حساسیت به شیر گاو در کودکان دو نوع مشخص دارد: با دخالت پادتن ایمونوگلوبولین ایی (IgE) و بدون دخالت پادتن ایمونوگلوبولین ایی (non-IgE).

حساسیت با دخالت پادتن ایمونوگلوبولین ایی اغلب ظرف یک ساعت پس از اولین مواجهه نوزاد با شیر از قبیل ماست معمولی، شیر خشک یا در ترکیب غذای کمکی، رخ می‌دهد. بروز حساسیت بدون دخالت پادتن ایمونوگلوبولین ایی کندتر رخ می‌دهد.

در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه بریستول، دانشکده سنت جورجز دانشگاه لندن، امپریال کالج لندن، کینگز کالج لندن، و موسسه پوست‌شناسی سنت جانز مشارکت کرده‌اند.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید