قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > فلوشیپ و فوق تخصص های ارتوپدی

فلوشیپ و فوق تخصص های ارتوپدی

رشته های فوق تخصص بسیاری در زمینه ­ی تخصص پزشکی ارتوپدی وجود دارد و بنابراین، فلوشیپ های ارتوپدی نیز متنوع­ اند. بیشتر رزیدنت ها تا پایان سال سوم آموزش رزیدنتی خود تصمیم می­گیرند که آیا در فلوشیپ ادامه تحصیل دهند یا خیر.

محبوب ترین فلوشیپ ها جراحی دست، پزشکی ورزشی و جراحی ستون فقرات می­باشند. هر برنامه ­ی فلوشیپ معتبر، فارغ از رشته­ ی فوق تخصص، عموما یکسال به طول می­انجامد. برخی از برنامه های بسیارآموزشی، شامل یک سال پژوهش نیز می­شوند. رشته های فوق تخصص ارتوپدی دارای آزمون گواهینامه ­ی بورد تخصصی مخصوص خود نیستند.

تنها فلوشیپ در رشته­ ی جراحی دست به رسمیت شناخته می­شود و گواهینامه ­ی صلاحیت به آن تعلق می­گیرد. در دیگر رشته های فلوشیپ، پزشک صرفا آموزش تخصصی بیشتری می­بیند.

فلوشیپ و فوق تخصص های ارتوپدی
فلوشیپ و فوق تخصص های ارتوپدی

بازسازی ارتوپدی بزرگسالان

اگر به دنبال کسب تجربه­ ی بیشتر در زمینه­ ی بازسازی مفاصل بزرگسالان هستید، این فلوشیپ مناسب شماست. در این فلوشیپ تمرکز زیادی بر جراحی های پیچیده­ ی تعویض کامل مفصل و آرتوپلاستی ریویژن برای جراحی های ناموفق تعویض مفصل، دارد. در این فلوشیپ شما در زمینه­ ی درمان جراحی آرتریت و دفورمیتی مفصل، متبحر می­شوید. برخی از برنامه های آموزشی تنها بر مفاصل زانو و ران تمرکز می­کنند و برخی دیگر، شامل مفاصل دیگر مانند مچ پا، شانه و آرنج نیز ­می­شوند.

پا و مچ پا

این فلوشیپ، آموزش تخصصی در زمینه­ ی درمان اختلالات پا و مچ پا را – از بونیون و شکستگی های ساده گرفته تا دفورمیتی ها و زخم های پیچیده – فراهم می­سازد. رشته ­های فوق تخصص پا و مچ پا، از پر نیاز ترین جراحی های ارتوپدی در سراسر کشور هستند.

پا و مچ پا
پا و مچ پا

دست و اندام فوقانی

اگر از مهارت های حرکتی دقیق و ظریفی برخوردار هستید و به کار با میکروسکوپ یا لوپ علاقه دارید، رشته­ جراحی دست ممکن است برای شما مناسب باشد. این رشته­ ی فوق تخصص بر جراحی دست و مچ دست تمرکز دارد و به درمان تروما (شکستگی ها، آسیب های تاندون، آسیب های عصب، اتصال مجدد نواحی قطع شده، فلاپ ها)، دفورمیتی، آرتریت، سرطان، عفونت، بیماری مادرزادی و آسیب شغلی می­پردازد.

برخی از فلوشیپ ها منحصرا بر دست و مچ دست تمرکز می­کنند؛ اما برخی دیگر، شامل درمان دیگر بخش های اندام فوقانی مانند شانه و آرنج نیز می­شوند. در این رشته های فوق تخصصی، میکرو جراحی های دقیقی مانند اتصال مجدد انگشتان – که خود به ترمیم یا بازسازی ظریف عصب و رگ نیاز دارد – انجام می­گیرد.

ارتوپدی اطفال

رشته ­ی جراحی ارتوپدی اطفال، به آموزش درمان تمامی اختلالات و آسیب های موسکلواسکلتال مربوط به کودکان می­پردازد. این اختلالات شامل بیماری های اسکولیوزیس، فلج مغزی، مننگومیلوسل، استئوژنز ایمپرفکتا و دیگر اختلالات پیشرفته که می­توانند به جراحی های متعدد نیاز داشته باشند، می­شود. بخش بزرگی از آموزش در این رشته بر مراقبت شکستگی های کودکان و درمان اختلالات دیگری مانند چرخش پنجه­ ی پا به داخل، پا چنبری، اسکولیوزیس و در رفتگی مادرزادی مفصل ران، تمرکز دارد.

انکولوژی موسکلواسکلتال

این فلوشیپ به آموزش درمان جراحی و غیر جراحی نئوپلاسم های استخوان و بافت نرم – مانند سارکوم ها، رابدومیوسارکوم ها- و تومورهایی که به استخوان متاستاز داده ­اند، می­پردازد. بسیاری از دانشجویانی که به تحصیل در این فلوشیپ می­پردازند به پژوهش و درمان در حیطه­ ی سرطان علاقه­ مند اند و از اینکه عضوی از تیم درمانی چند رشته ­ای سرطان باشند، لذت می­برند. گستره­ ی سنی بیماران این رشته از کودکان تا افراد مسن، متفاوت است.

جراحی ستون فقرات
جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات

پزشکان فوق تخصص جراحی ستون فقرات، در درمان اختلالات ستون فقرات – از بخش گردنی تا بخش لومبوساکرال – آموزش پیشرفته دیده اند. آن ها به ترمیم و بازسازی دفورمیتی های ستون فقرات که در نتیجه ­ی تروما، عفونت، سرطان و بیماری های دژنراتیو ایجاد شده، می­پردازند. در حال حاضر این رشته­ ی ارتوپدی با کمبود متخصص روبه­ رو ست.

پزشکی ورزشی و آرتروپلاستی

جراحان ارتوپدی که در پزشکی ورزشی و آرتروپلاستی آموزش دیده ­اند، در حرفه ­ی خود بر مراقبت از ورزشکاران در تمامی سنین و چگونگی درمان آسیب های ورزشی تمرکز می­کنند. بیشتر تجربه­ ی جراحی این پزشکان با آسیب های زانو و شانه و کمتر با مچ پا، آرنج و مفصل ران ارتباط دارد. بیشتر فلوشیپ های پزشکی ورزشی، آموزش گسترده ­ای در زمینه­ ی آرتروسکوپی و تکنیک های پیشرفته­ ی آرتروسکوپیک فراهم می­سازند. در بسیاری از فلوشیپ ها، دانشجو باید زمانی را به مراقبت از یک تیم بپردازد. این تیم می­تواند یک تیم محلی دبیرستانی، دانشگاهی و یا حتی یک تیم حرفه ­ای باشد.

تروما

این فلوشیپ به آموزش در زمینه­ ی مدیریت آسیب های ترومایی پیچیده ­ی اندام ها و پلویس می­پردازد. این آسیب ها شامل ترومای بلانت و نفوذ کننده و همچنین حوادث صنعتی می­شود. شکستگی استخوان های بلند و شکستگی های مفصلی پیچیده – شامل شکستگی های لگن و استابولوم – از مشکلات شایعی هستند که در بخش تروما دیده می­شوند. دانشجویان این رشته در زمینه­ ی درمان شکستگی استخوان بلند و مفصل و همچنین شکستگی های حلقه­­ ی لگن، آموزش گسترده می­بینند. افرادی که متقاضی این فلوشیپ هستند، باید از جهت یابی فضایی عالی و هماهنگی چشم و دست خوبی برخوردار باشند. به عنوان عضوی از تیم تروما، شما چگونگی اولویت بندی مشکلات متعدد ارتوپدی و دیگر مشکلات جراحی را می­آموزید.

اگر مایل به مشاوره با دکتر ارتوپد هستید، به وبسایت درمانکده بروید و از بهترین دکترهای متخصص ارتوپد تهران نوبت بگیرید یا آنلاین مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید