قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > فهرست غذاهای ممنوع برای مبتلایان به کرونا

فهرست غذاهای ممنوع برای مبتلایان به کرونا

درباره اینکه در زمان ابتلا به ویروس کرونا، چه رژیم غذایی می‌تواند به بیماران کمک کند به همان اندازه مهم است که دانستن فهرست غذاهای ممنوع برای مبتلایان به کرونا

 هیچ‌چیز بهتر از این نیست که هنگام التیام یافتن از بیماری وعده‌های غذایی ساده و راحت جلوی دستتان باشد مخصوصاً زمانی که انرژی برای آشپزی کردن ندارید؛ اما مراقب باشید چون برخی از غذاهای راحت با تشدید علائم بیماری می‌توانند اثر منفی روی روند بهبودی داشته باشند.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، برای بهبود سریع‌تر، مواد غذایی غنی از مواد معدنی مانند ویتامین D و C و روی لازم است.

این رژیم غذایی برای مبتلایان به عفونت کووید-۱۹ و کسانی که در دوران نقاهت هستند هم توصیه‌شده است؛ اما اینکه چه غذاهایی نباید بخوریم هم به‌اندازه بایدها مهم هستند.

برای بهبود سریع‌تر، باید از مصرف غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند و درروند جذب ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری اختلال ایجاد می‌کنند پرهیز کنید.

فهرست غذاهای ممنوع برای مبتلایان به کرونا
فهرست غذاهای ممنوع برای مبتلایان به کرونا

غذاهای فراوری‌شده

اگر به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اید، غذاهای دارای سدیم بالا، مملو از مواد افزودنی و نگه‌دارنده‌ها آخرین چیزهایی هستند که باید در فهرست مواد غذایی شما باشد… همه این غذاها باعث التهاب می‌شوند که می‌تواند روند بهبودی را مختل کند.

التهاب، فشار روی سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند. پس چیپس سیب‌زمینی و سایر هله هوله‌های بسته‌بندی‌شده مشابه را که به طرز حیرت‌آوری سدیم در خود دارند ممنوع است.

 گوشت قرمز

هر آن چیزی را که درباره نیروزا بودن گوشت قرمز و ماهیچه در دوران بیماری شنیده‌اید فراموش کنید. مصرف فراوان گوشت قرمز حتی برای افراد سالم هم توصیه نمی‌شود چه رسد به مبتلایان به عفونت تنفسی. این گوشت سرشار از چربی اشباع‌شده است که دوباره باعث التهاب می‌شود. آواکادو، روغن زیتون و ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل‌آلا جایگزین خوبی برای گوشت قرمز هستند. برای جایگزینی پروتئین، به‌جای ماهی، از پروتئین گیاهی مانند لوبیا و عدس هم می‌توانید در وعده غذایی خود استفاده کنید.

سرخ‌کردنی‌ها

غذاهای سرخ‌شده دارای چربی زیادی هستند و اغلب بیش‌ازحد مصرف می‌شوند. این غذاها می‌توانند اثر ویرانگری روی بدن در حال التیام شما ایجاد کنند و فشار روی سیستم ایمنی را که از قبل بار زیادی بر دوشش گذاشته‌شده، افزایش دهند. غذاهای سرخ‌شده بر میکروبیوم، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌های ضروری در روده، تأثیر منفی می‌گذارد و عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. این غذاها همچنین کلسترول بد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا

قند اضافه‌شده به این نوشیدنی‌ها باعث افزایش خطر التهاب در بدن می‌شود. زمانی که در دوران نقاهت کووید- ۱۹ هستید، در واقع از یک رژیم غذایی ضدالتهابی پیروی می‌کنید، بنابراین از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و نوشابه خودداری کنید.

غذاهای پر ادویه

اگرچه ممکن است براثر عوارض بیماری کووید- ۱۹، حس چشایی و بویایی شما تحلیل رفته باشد اما افزودن مقادیر زیادی ادویه به غذا باعث برگرداندن آن نمی‌شود. در این زمان مانند دوران نقاهت سرماخوردگی یا آنفولانزا از خوردن غذاهای تند خودداری کنید. غذاهای تند گلو را تحریک کرده و باعث سرفه بیشتر می‌شوند. برای پاک‌سازی سینوس‌ها، سوپ و بخورید و به سراغ نوشیدنی‌های ملایم بروید.

توصیه مهم دیگر از جانب متخصصین تغذیه این است که در زمان بهبودی از هر نوع بیماری که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده است و انرژی بدن را پایین آورده از خوردن وعده غذایی حجیم خودداری کنید. در دفعات متعدد مقدار کمی غذا بخورید، درصورتی‌که پزشک شما اجازه داده است تا حد امکان نرمش کنید تا سیسم گوارش شما فعال بماند. خوددرمانی نکنید و در صورت مشاهده هر نوع تغییر شدید در وضعیت گوارشی خود با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید