قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > اسرار خانه داری > لباس‌هایمان را چطور خشک کنیم؟

لباس‌هایمان را چطور خشک کنیم؟

خشک‌ کردن لباس‌ها زیر نور خورشید و با کمک جریان طبیعی هوا عمل ساده‌ای است که هم به صرفه‌جویی در مصرف برق منجر می‌شود و هم آلودگی را کاهش می‌دهد. بر عمر لباس‌ها نیز می‌افزاید. اینکه که به‌جای روشن کردن خشک‌کن برقی، لباس‌های مرطوب را به‌سادگی روی بند رخت یا رخت‌آویز پهن کنیم و منتظر بمانیم با کمک خورشید و جریان هوا خشک شوند، تاثیر نجات‌بخشی بر کره زمین دارد و برای بهداشت پوست و موی ما هم مفید است.

آویزان کردن لباس‌های شسته‌شده در فضای باز به دلیل سهولت و آثار خارق‌العاده‌ آن در از بین بردن آلودگی‌ها یکی از انتخاب‌های مهم زندگی‌اند که من و شما می‌توانیم انجامش دهیم. ساکنان اکثر کشورهای جهان، حتی کشورهای صنعتی که برای خرید خشک‌کن لباس منابع را دارند، هم این را خوب متوجه شده‌اند.

بر خلاف ایالات‌متحده آمریکا که خشک‌کن برقی جزئی از فرهنگ رختشویی شده است و دیدن لباس‌های آویزان روی بند رخت ابروی همسایه‌ها را بالا می‌پراند، برای بیشتر مردم جهان آویزان کردن لباس‌های خیس در هوای آزاد کاملا عادی است.

جهان در مقابل آمریکای شمالی

همان‌طور که در سینما و رسانه‌های اجتماعی بارها دیده‌اید، در ایتالیا، پهن کردن لباس‌ها روی بند یک عادت فرهنگی ریشه‌دار است.  در این کشور ۶۰ میلیون نفری که هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است، تنها سه درصد خانواده‌ها خشک‌کن دارند و تقریبا تمام ایتالیایی‌ها صرف‌نظر از سن، درآمد، آب‌وهوا و فصل، لباس‌ها و ملحفه‌های خود را روی بند و در هوای آزاد خشک می‌کنند. بند رخت‌های کشیده‌شده بین ساختمان‌ها در ایتالیا خود به یک جاذبه فرهنگی تبدیل شده‌اند.

البته ایتالیایی‌ها استثنا نیستند. به جز کانادا، هیچ یک از ۱۰ اقتصاد برتر جهان به اندازه آمریکا از خشک‌کن لباس استفاده نمی‌کنند و ثروتمندترین و مولدترین کشورها بدون وسیله‌ای که بسیاری از مردم آمریکای شمالی آن را ضروری می‌دانند، موفق شده‌اند رشد کنند.

چرا مردم لباس‌های خود را روی بند رخت خشک می‌کنند؟

این تفاوت در استفاده از خشک‌کن قدرت فوق‌العاده و اغلب ناشناخته فرهنگ را نشان می‌دهد. بسیاری از کشورها در مقایسه با آمریکای شمالی، برای استفاده از خشک‌کن دلایل بیشتری دارند؛ مثل خانه‌های کوچک‌تر یا آب‌وهوای سردتر اما این کار را نمی‌کنند.

در حالی‌ که حفاظت از محیط‌ زیست ممکن است بر تصمیم برخی افراد در نحوه خشک‌ کردن لباس روی بند تاثیر بگذارد، این عمل بسیار گسترده‌تر از آن است که تنها عملی در راستای حفظ محیط زیست تلقی شود. خیلی‌ها به‌درستی عقیده دارند که خشک‌کن لباس‌ها را خراب می‌کند و از عمرشان می‌کاهد.

ذخیره انرژی

بدون شک بسیاری از مردم جهان تشخیص می‌دهند که استفاده از خشک‌کن بر مصرف انرژی و آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد.

هنگامی‌ که عوامل مختلف و مطالعات رقیب در نظر گرفته شود، یک تخمین معقول این است که در خانه‌ آمریکایی‌ها، خشک‌کن‌ حدود هفت تا هشت درصد از برق واحدهای مسکونی را مصرف می‌کند.

در آمریکای شمالی، قیمت برق پایین است و انعکاس‌دهنده هزینه‌های واقعی آلودگی هوا نیست.

محافظت از  پارچه و لباس

یکی دیگر از مزایای خشک‌ کردن لباس‌ها در آفتاب این است که به لباس‌ها آسیب نمی‌زند. تنها ضرر خشک‌ کردن لباس‌ها زیر آفتاب این است که باد آن‌ها را ببرد یا اگر چند روز زیر نور خورشید بمانند، رنگشان بپرد.

خشک‌ کردن لباس در آفتاب با ظرافت بیشتری همراه است. گرما و چند صدبار چرخیدن در دستگاه خشک‌کن به پارچه فشار وارد می‌کند، دکمه و زیپ و قزن‌قفلی‌ها را به هم گیر می‌دهد و لباس‌ها را نخ‌کش می‌کند. حرارت بالا هم به الیاف پشمی آسیب می‌زند و به آن‌ حالت نمدی می‌دهد. یکی دو ساعت چرخیدن روی هم و سابیده شدن لباس‌ها عمرشان را کم و ظاهرشان را کهنه می‌کند.

این چرخه آسیب‌های بسیار ریزی هم به الیاف وارد می‌کند که معمولا با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیست.

 لکه‌بری و کشتن باکتری‌‌ها زیر نور خورشید

نور طبیعی خورشید در روشن کردن لکه روی لباس‌های سفید، ملحفه‌ها، حوله‌ها و کهنه‌هایی که به‌سرعت تغییر رنگ می‌دهند، عالی است.

خشک‌ کردن لباس‌ در آفتاب علاوه بر کم‌رنگ کردن لکه‌ها، با از بین بردن باکتری‌های باقی‌مانده آن‌ها را ضدعفونی هم می‌کند. تاثیر این روش زمانی بیشتر است که لباس‌هایتان را تا خشک شدن کامل، زیر نور مستقیم خورشید بگذارید.

خلاص شدن از شر بوهای ناخواسته

خشک‌ کردن لباس‌ زیر نور خورشید طی چند ساعت می‌تواند بوی نامطبوع دود، غذا و کپک را کاملا از بین ببرد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، لباس‌هایی که در آفتاب خشک می‌شوند، ترکیبات آلی تولید می‌کنند که ما را به یاد رایحه‌های گیاهی و عطر می‌اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید