قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > محبوب ترین روش زیبایی دندان با کامپوزیت، ایمپلنت، ارتودنسی و لمینت دندان

محبوب ترین روش زیبایی دندان با کامپوزیت، ایمپلنت، ارتودنسی و لمینت دندان

 در ابتدا باید درباره ی دندانپزشکی زیبایی کمی به شما توضیح دهیم. دندانپزشک زیبایی کسی است که بر همه ی کارهای ترمیم و زیبایی دندان به خوبی تسلط دارد. متخصص زیبایی دندان طراحی لبخند زیبا و انجام کار‌های مربوط به بهبود کیفیت و  انواع روش های زیبایی دندان و حتی دهان را انجام می دهد.و روش هایی که دندان پزشک زیبایی برای زیبا سازی دندان ها استفاده می کند شامل لمینت دندان، کامپوزیت دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی، بلیچینگ و روکش های دیگر دندان و روش های دیگر است. در زیر محبوب ترین روش های زیبایی دندان را بیان می کنیم:

محبوب ترین روش های زیبایی دندان :

لمینت دندان

یکی از محبوب ترین روش های اصلاح طرح لبخند که بیشترین شباهت را به دندان های اصلی دارد لمینت دندان است. جنس لمینت دندان از سرامیک هست به همین دلیل به آن ها لمینت سرامیکی دندان هم گفته می شود. برای استفاده از لمینت دندان ابتدا باید دندان های آسیب دیده درمان شوند و سپس لمینت روی دندان قرار گیرد. لمینت دندان نسبت به سایر روکش ها نازک تر است به همین دلیل هم بیشتر به دندان اصلی شبیه است.

البته باید بگوییم با وجود نازکی از لحاظ دوام و استحکام نسبت به بقیه بسیار بهتر است. با توجه به برند های معتبر لمینت دندان که در بازار مختلف هستند قیمت لمینت دندان هم فرق می کند. مثلا قیمت لمینت دندان آمریکایی نسبت به قیمت لمینت های دیگر بشتر است و آن هم به این دلیل است که روش قالب گیری و ساخت آن سخت تر است و باید پس از قالب گیری به آمریکا فرستاده شود.

پس از ساخت لمینت دندان متناسب با فرم دهان هر شخص برای دندان‌پزشک شما ارسال شود و روی دندان های شما اجرا شود. پس به دلیل زیبایی، کیفیت بهتر، طول عمر زیاد، پروسه درمان و….قیمت لمینت دندان گرانتر از بقیه است. لمینت دندان حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارد و رنگ آن هم قابل انتخاب است.

اینله و آنله

اینله و آنله در گذشته از طلا ساخته می شدند ولی امروزه از کامپوزیت پرسلن یا مواد سرامیکی ساخته می شود، و با چسب مخصوص روی دندان نصب می شود. اینله و آنله روشی برای پر کردن دندان های اسیب دیده و سوراخ شده که ساختار دندانی کافی برای حمایت از پرکردگی وجود نداشته باشد. در صورتی که به کاسپ دندان آسیبی وارد نشود، اینله مستقیماً روی سطح دندان قرار می‌ گیرد. با این حال، زمانی که کاسپ یا بخش قابل توجهی از دندان آسیب دیده باشد، دندانپزشک شما ممکن است از این روش‌ ها برای پوشاندن کل سطح دندان استفاده کند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به دو روش استفاده می شود. ولی اصلی ترین آن همان روکش هایی هستند که توسط لابراتوار های دندان پزشکی بعد از قالبگیری از دندان ها ساخته می شوند. روش درمان آن مانند لمینت دندان است. به این صورت که دندان پزشک پس از ترمیم دندان ها از آن ها قالبگیری می کند و به لابراتوار های دندان سازی ارسال می کند. دندان ساز ها هم مواد کامپوزیتی را داخل قالب مورد نظر می ریزند و شکل دندان تشکیل می شود. سپس آن را به دندان پزشکی می فرستد و بیمار جهت قرار دادن آن روی دندان به دندان پزشکی مراجعه می کند.

طول درمان کوتاه تری تسبت به لمینت داردو مانند لمینت طیف رنگی گسترده و قابل انتخاب دارد. اما از لحاظ زیبایی ظاهری مانند لمینت سرامیکی نیست زیرا کمی ضخیم تر است البته این موضوع به فرم فک و حالت لب ها هم  مربوط می شود و برای بعضی ها ممکن اسنت از لمینت هم زیبا تر باشد. اگر بودجه ی کافی برای لمینت دندان را ندارید، می توانید از کامپوزیت دندان استفاده کنید. زیرا این روش هم جزو محبوب ترین روش های زیبایی دندان است اما از لحاظ هزینه کامپوزیت دندان نسبت به هزینه لمینت دندان کمتر است.

روش دومی که برای کامپوزیت استفاده می شود برای پر کردن دندان های ترمیم شده پس از پوسیدگی و یا دندان هایی که شکستگی جزئی دارد و یا دندان هایی که درون آنها حفره ای ایجاد شده باشد است به کار می رود. این دندان ها از قدیم با استفاده از آمالگام پر می شدند که البته هنوز هم آمالگام در دندان پزشکی ها کاربرد دارد. اما به دلیل رنگ تیره ای که آمالگام دارد از لحاظ اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان ها قابل تایید نیست.

با استفاده از کامپوزیت که هم رنگ دندان است می توان دندان را پر کرد سپس قبل از اینکه با اشعه فرابنفش آن را سفت کنند به کامپوزیت شکل مناسب می‌ دهند. تا به اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان ها کمک شود. این روش که به آن باندینگ نیز گفته می‌شود، به طور موثر آسیب دندان را پوشش می‌دهد و ظاهر یک دندان سالم را حفظ می‌کند.

روکش دندان

روکش های دندان جنس های مختلفی دارند و همان طور که گفتیم کامپوزیت و لمینت دندان هم می تواند جزو روکش های دندان باشند. معمولا روکش های دندان از سرامیک پزشکی و یا ماده ای به نام رزین ساخته می‌ شوند. کاربرد روکش ها اساسا برای این است که با آن دندان های آسیب دیده، شکسته و یا لب پر شده، دندان های کج و یا فاصله ی بین دندانها، و حتی دندان هایی که رنگ آن ها تیره شده را می پوشاند و به آن ها زیبایی می بخشد و منظم و در خشان می کند. تشخیص اینکه چه نوع روکشی مناسب بیمار است اولا بستگی به تشخیص دندانپزشک و سپس به بودجه ی شخص بستگی دارد.

سفید کردن دندان یا بلیچینگ

خیلی از افراد هستند که از مدل دندان های خود راضی هستند و فرم دندان آن ها هم از لحاظ خودشان و هم از لحاظ دندانپزشک خوب است. تنها چیزی که در زیبایی دندان هایشان اختلال ایجاد می کند رنگ دندان ها است. به همین دلیل سفید کردن دندان یکی از محبوب ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی به شمار می آید. به علت جنس دندان افراد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و خوردن غذا های حاوی رنگدانه مثل نوشابه و قهوه و چای، و یا کشیدن سیگار در دراز مدت رنگ دندان ها سفیدی و در خشانی خود را از دست می دهد.

بلیچینگ دندان پروسه ی طولانی ندارد و تنها با یک جلسه مراجعه به دندان پزشکی انجام می شود. متخصص زیبایی دندان ابتدا پلاک، تارتار و سایر مواد زائد را از سطح هر دندان پاک کرده. سپس دندان‌ ها را با ماده سفید کننده مخصوص سفید می کند تا ظاهر روشن تری نسبت به رنگ اصلی دندان به دست آورد. سفید کردن دندان در خانه هم امکان پذیر است اما هم بسیار مدت درمان آن طولانی می شود و هم اثری که کار دندانپزشک می گذارد را ندارد.

ایمپلنت

اگر شخصی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، باید به جای آن دندانی را جایگزین کرد و این مسئله فقط برای زیبایی نیست و از لحاظ سلامتی هم امری ضروری است. ایمپلنت دندان به این صورت است که دندانپزشک یک پیچ کوچک تیتانیومی را در محل دندان از دست رفته وارد فک می کند که به عنوان تکیه گاه تاج عمل می‌ کند. ایمپلنت‌ ها بسیار شبیه به دندان اصلی هستند به طوری که تشخیص آن ها از دندان های دیگر سخت است.

البته دندانپزشک همیشه سعی می کند که دندان های اصلی را حفظ کند ولی اگر مجبور به کشیدن آن شدن ایمپلنت دندان گزینه ی مناسبی است. وقتی استخوان و بافت پشتیبان با ایمپلنت ترکیب شود، به طور دائم ایمپلنت در جای خود ثابت می ماند و هماهنگ با فک و لثه می شود. کاشت ایمپلنتی کمی سخت است و باید بهداشت در طول درمان به خوبی رعایت شود تا عفونتی شکا نگیرد. همچنین پس از کاشت آن و یا هر نوع عملیات دندانپزشکی دیگر رعایت بهداشت باید بیش از پیش باشد. زیرا همه ی اجسامی که در دندان شما قرار می گیرد از ترکیبات شیمیایی هستند که هرگز خاصیت و مقاومت دندان اصلی را ندارند. در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. ایمپلنت هم جز محبوب ترین روش های زیبایی دندان به حساب می آید و باعث ایجاد طرح لبخند زیبا می شود.

ارتودنسی

ارتودنسی روشی است که نا هماهنگی دندان ها و فرم بد فک را اصلاح می کند. یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های اصلاح طرح لبخند است. ارتودنسی می تواند تمامی مشکلات دندان ها و انحرافات فک را درمان کند البته در این روش رنگ دندان تغییر نمی کند. درمان ارتودنسی طولانی است و اگر می خواهید زود به طرح لبخند زیبا برسید یکی دیگر از محبوب ترین روش های زیبایی دندان را استفاده کنید مثلا کامپوزیت یا لمینت دندان. ارتودنسی برای تمامی سنین مناسب است مخصوصا نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال و برای افراد با ست بالاتر درمان طولانی تر می شود. قیمت ارتودنسی برای فک پایین و فک بالا جدا حساب می شود و به نسبت درمانی گران است. اما همیشگی است و بعد از چند سال نیاز به ترمیم ندارد.

اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب است؟

  • کسانی که دندان هایشان به دلایل مختلف شکسته و یا ترک خورده است.
  • کسانی که بین دندان های آن ها فصله است که در اصطلاح آن به آن دیاستما می گویند. این شکاف های دندانی علاوه بر تاثیر بر زیبایی دندان باعث انباشته شدن غذا ها و تشکیل پلاک دندانی و در نتیجه پوسیدگی می شود.
  • افرادی با دندان هایی که رنگ آن ها تیره و یا زرد شده باشند.
  •  لب پر شدن دندان ها پرکردگی های قدیمی که دهان را نازیبا نشان می‌ دهد.
  • نا مرتب و کج بودن دندان ها.

چه کسانی نمی توانند بسیار از کارهای زیبایی دندان را انجام دهند؟

  • کسانی که دندان قروچه می کنند نمی توانند لمینت یا کامپوزیت انجام دهند.
  • کسانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنند.
  • افراد سیگاری زیرا خیلی زود لمینت و کامپوزیت و یا بلیچینگ دندان را از بین می برد.
  • افرادی که دندان های ناسالمی مثل پوسیدگی و یا بیماری های لثه دارند.
  • کودکان یا کسانی که دندان هایشان به طور کامل در نیامده.

چگونه بفهمیم به اصلاح زیبایی دندان نیاز داریم؟

اگر دندان‌ های ترک خورده، کج یا تغییر رنگ داده دارید که باعث شده لبخند زیبایی نداشته باشید و اعتماد به نفس شما را از بین برده، از دندانپزشک بخواهید بین بهترین روش های زیبایی دندان، روش مناسب را به شما پیشنهاد دهد. پس از انجام هر ن.ع روش اصلاح طرح لبخند از دندانپزشکتان بخواهید روش نگهداری از آن را هم برایتان شرح دهد تا طرح لبخدتان ماندگار تر باشد.

مواردی که برای اصلاح طرح لبخند باید بدانید

 یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه های اصلاح طرح لبخند و یا لبخند هالیوودی، بلیچینگ یا سفید کردن دندان است.

برای انتخاب درست لمینت دندان یا کامپوزیت دندان حتما نظر دندان پزشک خود را در نظر بگیرید و در انتخاب رنگ کامپوزیت و رنگ لمینت هم رنگی را انتخاب کنید که طبیعی باشد و به دندان های دیگرتان بیاید.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، غذا هایی که رنگ دارند کم مصرف کنید و روزی دو بار حداقل بعد وعده های غذایی مسواک و روزی یک بار نخ دندان بکشید. و با دندان های خود اجسام سفت نشکنید و یا با اجسام تیز روی دندان ها نکشید.

هر کدام از این درمان ها نیاز به مراقبت دارد ولی زمان مراقبت پس از هر یک ار روش های زیبایی دندان با هم فرق دارد. مثلا ایمپلنت دندان چه در طول درمان و چه پس از ان تا مدتی نیاز به مراقبت ویژه دارد.

به طور منظم مثلا هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک جهت چکاپ مراجعه کنید.

ابتدا هزینه ی لازم برای تمامی مراحل درمان را بپرسید مثلا اگر در پرداخت هزینه لمینت سرامیکی مشکلی ندارید، لمینت دندان را انتخاب کنید. قیمت لمینت سرامیکی گران تر است. اگر بودجه محدودی دارید و نمی توانید قیمت لمینت دندان را بپردازید از قیمت کامپوزیت دندان مطلع شوید و هزینه کامپوزیت دندان را بپردازید و اجرا کنید.

یکی از ایرادات دندان‌پزشکی زیبای این است که هزینه ی آن تحت پوشش بیمه نیست و هزینه های اصلاح طرح لبخند هم زیاد است.

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب دکتر تقوایی تماس بگیرید .

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

برچسب ها : دکتر عطیه تقوایی,لمینت دندان,اصلاح طرح لبخند,ایمپلنت دندان,کامپوزیت دندان,کامپوزیت ونیر,دندانپزشک,قیمت لمینت دندان

دیدگاهتان را بنویسید