قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > معرفی جامع انواع ولت و کیف پولهای رمز ارز

معرفی جامع انواع ولت و کیف پولهای رمز ارز

یک کیف پول ارز دیجیتال، یک نرم افزار یا یک گجت الکترونیکی مخصوص نگهداری و مدیریت دارایی‌های رمز ارزی است. ارزهای دیجیتال معروف کیف پول اختصاصی خود را دارند؛ هر چند انتخاب بیشتر کاربران، استفاده از یک  والت ارز دیجیتال دارای پشتیبانی از کوین‌ها و توکن‌های متعدد است. این مقاله به طور کامل به معرفی جامع کیف پول های ارز دیجیتال و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟

برخلاف عقیده عموم کاربران، کیف پول ارز دیجیتال یک اپلیکیشن برای ذخیره کردن سکه های دیجیتال نیست! پس نحوه کار یک والت ارز دیجیتال با کیف پول های عادی که برای نگهداری اسکناس استفاده می‌کنیم کاملا متفاوت است. آن‌ها در عمل برای مدیریت کلیدهای عمومی و خصوصی کاربرد دارند و ابزاری به منظور تعامل با بلاک چین محسوب می‌شوند.

یک برنامه (نرم افزاری) یا گجت (سخت افزاری) کیف پول اقدام به ساخت پرایویت کی (Private Key) و پابلیک کی (Pubic Key) برای ما می‌کند. البته با توجه به نحوه کار بلاک چین می‌توان آن‌ها را به صورت دستی نیز ایجاد کرد؛ اما به مرور زمان، مخصوصا در صورت خرید و فروش ارزهای دیجیتال متعدد، کار دشوار می‌شود. یک کیف پول ارز دیجیتال ضمن ساخت سریع کلید خصوصی (و سپس کلید عمومی از روی آن)، ذخیره‌سازی آن‌ها را نیز به سادگی میسر می‌کند.

کار یک کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان به صورت دستی نیز انجام داد؛ شما می‌توانید بر اساس استاندارد آدرس یک بلاک چین اقدام به ایجاد دستی یک پرایویت کی برای خود کنید. سپس این کلید را به تابع هش مورد استفاده در آن بلاک چین بدهید تا برای‌تان یک پابلیک کی ایجاد کند. به همین سادگی! در عمل یک کیف پول رمز ارز دقیقا همین کار را برای ما انجام می‌دهد.

اهمیت استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

بدون این ابزار کار با بلاک چین یک ارز دیجیتال بسیار دشوار و برای کاربران تازه وارد امکان‌‌ناپذیر است. از طرفی برای کاربران حرفه‌ای نیز ریسک گم کردن Pubic Key و Private Key وجود دارد. کافی است در شناسه‌ای مثل “E9773D79C6D87DC0FB6C699B633389F4453213303DA61F20BD67FC233CC33262” یک کاراکتر جابه‌جا شود تا سرمایه گذار دارایی خود را برای همیشه از دست بدهد.

از طرفی دیگر، کاربرد یک کیف پول رمز ارز این روزها دیگر محدود به ارسال و دریافت ارز دیجیتال نیست؛ یک والت ارز دیجیتال اکنون دروازه‌ای برای ورود به دنیای وسیع کریپتو اعم از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک چین، سرویس‌های مالی غیر متمرکز (دیفای)، توکن‌های غیر مثلی و متاورس است. برای استفاده از تمام آن‌ها به یک کیف پول نیاز داریم.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

والت های ارز دیجیتال را از دیدگاه‌های مختلف می‌توان در گروه‌های گوناگونی قرار داد. در ادامه از سه دیدگاه مختلف به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. دو دسته‌بندی مهم آن‌ها «گرم و سرد» (Hot & Cold) است. هر یک در مقایسه با دسته مقابل خود دارای یک سری مزایا و معایب است که تنها با آگاهی نسبت به آن‌ها قادر به انتخاب صحیح خواهید بود.

کیف پول های گرم

یک کیف پول گرم ارز دیجیتال یا Hot Wallet در بیشتر مواقع به اینترنت متصل است؛ به همین دلیل بیشتر در معرض خطر هک شدن قرار دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال داغ‌ترین والت های ارز دیجیتال محسوب می‌شوند؛ چرا که سرور محل ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی کاربران در آن‌ها همواره به اینترنت اتصال دارد! کار کردن با آن‌ها مخصوصا برای تبدیل رمز ارزهای مختلف به یکدیگر بسیار ساده و سریع است، اما در مقایسه با کیف پول های سرد رمز ارز و حتی سایر انواع کیف پول های گرم امنیت پایین‌تری دارند.

در ادامه به دسته بندی و معرفی انواع کیف پول‌های گرم می‌پردازیم. شما باید طبق نیازمندی‌ها، عملکرد و ویژگی‌های هریک از آن‌ها، کیف پول مناسب خود را انتخاب کنید.

کیف پول های سرد

در ادامه والت های سرد یا Cold Wallet ارز دیجیتال همیشه به اینترنت متصل نیستند. برخی از آن‌ها اصلا هیچ گونه اتصالی به اینترنت برقرار نمی‌کنند و از این نظر امنیت بالایی دارند. در یک کیف پول سخت افزاری رمز ارز به عنوان یکی از دو نوع والت سرد، کلیدهای خصوصی در حافظه‌ای ایزوله ذخیره می‌شوند که در برابر نفوذ بدافزارها مصونیت بالایی دارد. در نوع دیگر یعنی کیف پول کاغذی ارز دیجیتال کلید خصوصی روی تکه‌‌ای کاغذ پرینت یا به صورت دستی نوشته می‌شود که به صورت ۱۰۰ درصدی در برابر هک مصون است.

سرمایه گذارانی که استراتژی‌شان هولد بلند مدت است، استفاده از آن‌ها را ترجیح می‌دهند. از طرفی دیگر، حتی تریدرها هم همواره با تمام سرمایه خود کار نمی‌کنند و در هر زمان بخشی از دارایی را درگیر یک معامله می‌کنند؛ آن‌ها نیز اصل سرمایه را در یک والت سرد ارز دیجیتال نگهداری و بخشی را برای ترید به یک هات والت منتقل می‌کنند.

کدام کیف پول ایمن تر است؟

حین انتخاب یک والت رمز ارز باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت، اما هیچ کدام یک از این معیارها به اندازه «امنیت» دارای اهمیت نیست؛ اگر یک والت ارز دیجیتال نتواند سرمایه شما را امن نگه دارد، سایر قابلیت‌های آن چه اهمیتی می‌توانند داشته باشند!؟

اگر برای شما نیز این معیار بسیار پررنگ است، در نظر داشته باشید بالاترین سطح امنیت مربوط به کیف پول های کاغذی رمز ارز است. آن چه روی تکه‌ای کاغذ نوشته شده را هرگز نمی‌توان هک کرد، مگر این که خود کاغذ در دسترس دیگران قرار بگیرد. پس بحث امنیت فقط هک شدن از راه دور نیست و ممکن است یک سارق به صورت فیزیکی به پرایویت کی‌های شما دسترسی پیدا کند. این دسترسی ممکن است به دست آوردن والت کاغذی حاوی کلیدها یا به دست آوردن گوشی هوشمند (بدون رمز عبور) شامل نرم افزار کیف پول باشد.

بعد از آن والت های سخت افزاری ارز دیجیتال قرار می‌گیرند. نکته مهم اینجاست که کارکرد آن‌ها به شکل غیر حضانتی است، پس به صورت عادی نیز در مقایسه با کیف پول های حضانتی ارز دیجیتال امنیت بالاتری دارند. از طرفی حافظه محل ذخیره‌‌سازی Private Key در آن‌ها ایزوله است و نسبت به دیگر انواع والت های غیر امانی نظیر اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ بسیار بیشتر در برابر هک شدن مصون هستند.

اما اگر نمی‌خواهید برای خرید یک کیف پول سخت افزاری هزینه کنید یا کار کردن با آن‌ها برای شما دشوار به نظر می‌رسد، بهترین انتخاب‌های بعدی از دسته‌بندی والت های گرم ارز دیجیتال با کارکرد غیر حضانتی هستند. باید از بین بهترین اپلیکیشن‌های موبایل یا دسکتاپ شناخته شده و معروف یکی را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید سطح امنیت کیف پول های گرم حضانتی از همه پایین‌تر است، پس بهتر است اصل سرمایه خود را در آن‌ها نگهداری نکنید.

نیازی به نگرانی نیست؛ کاربران زیادی سال‌ها است بدون مشکل، در حال استفاده از والت های موبایل هستند. کافی است به یک سری نکات امنیتی توجه و سپس با خیال راحت از یک والت موبایل برای نگهداری سرمایه خود استفاده کنید، هر چند همچنان توصیه می‌کنیم کلیدهای خصوصی مربوط به آدرس‌های حاوی سرمایه‌های سنگین و زیاد را در آن‌ها ذخیره نکنید. به عنوان مهمترین نکات امنیتی که کاربران کیف پول های ارز دیجیتال باید رعایت کنند می‌توان به نصب خود اپلیکیشن‌ها از منابع رسمی، عدم نصب نرم افزارهای دارای منابع نامعتبر یا مخصوصا کرک شده روی دستگاه، عدم ورود به وب سایت‌های مشکوک و عدم کلیک روی لینک‌ها و فایل‌های مشکوک اشاره کرد.

برگرفته از بیت ۲۴ (Bit24.cash)

دیدگاهتان را بنویسید