قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سرگرمی > ضرب المثل > معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن

معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن

در این مطلب با  معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن آشنا می شوید . پته در لغت به معنی گذرنامه، بلیط یا بند یا وسیله ای که در جوی های شیب دار آب می بستند تا آب را ذخیره کنند، می باشد.

هرگاه راز و سر کسی فاش شود از این ضرب المثل استفاده کرده و می گویند : «فلانی پته اش روی آب افتاد» یعنی اسرارش فاش و برملا گردید.

سابقا که لوله کشی نبود و آب مورد احتیاج شهرها در داخل جوب جریان داشت هرجا که لازم می شد مقداری از آب به داخل کوچه­ های مسیر یا خانه­ های مسکونی جریان پیدا کند ، سد و بند کوچکی از جنس چوب به نام پته در داخل جوی خیابان یا کوچه قرار داده آب را به قدر لازم به داخل حوض و آب انبارخانه هدایت می کردند.

افرادی بودندکه در سال­های کم آبی و خشکسالی، احتیاج مبرم به آب برای پر کردن حوض و آب انبار به منظور رفع نیازمندی­های داخلی، آنان را وا می­داشت که در غیر نوبت به حقوق دیگران تجاوز کرده از آب سهمی و نوبتی آنان، سو استفاده کنند.

و با قرار دادن پته ای مثل سنگ یا چوب، مسیر آب را از بالا می بستند و خودشان ظرف هایشان را پر از آب می کردند. گاهی وقت ها که این ها جلوی جریان آب را می گرفتند، یکباره جریان آب شدت می یافت و پته شان هم با جریان آب به سمت روستاهای مردم می رفت.

مردم هم که پته را روی آب می دیدند می فهمیدند که عده ای دزدکی آب را برای خودشان می برند. اینجا بود که گفتند: پته شان روی آب افتاد. یعنی رازشان فاش شد.

برای دیدن لیست ضرب المثل ها روی عکس زیر کلیک کنید:

داستان ضرب‌المثل
داستان ضرب‌المثل

دیدگاهتان را بنویسید