قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی

نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی

فیروزه کوبی در اصفهان هنر نصف جهان یکی از هنرهای اصیل ایرانی است و به کنار هم چسباندن قطعات ریز سنگ فیروزه هنر نصف جهان به حالت موزاییکی روی ظروف گفته می شود.نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی به این صورت است که ابتدا سطح زیرکار از جنس مس یا برنج توسط دستگاه پرس ساخته می شود. سپس فیروزه کوب قطعه های ریز فیروزه را جداسازی کرده و بر سطح ظرف, لاک گردویی پودر شده می ریزد. لاک توسط چراغ الکلی حرارت داده می شود و تکه های هم اندازه فیروزه روی آن چسبانده می شود. سپس ناهمواری های سطح ظرف توسط سنگ آب سان,صاف و براق می گردد. در ادامه به صورت کامل تری به نحوه ساخت و ویژگی های ظروف فیروزه کوبی خواهیم پرداخت.

مشخصات ظروف فیروزه کوبی مرغوب

فیروزه کوبی هنر نصف جهان هنر عشق و زحمت فراوان است. سنگ فیروزه انگیزه ای برای خلق اثری هنری بوده تا فرهنگ و هویت کشورمان را به رخ بکشد. کشور ایران منبع اصلی سنگ فیروزه است که مرغوب ترین نوع آن,از معادن نیشابور استخراج می شود. در ادامه مشخصات بارزی که از ویژگی های ظروف مرغوب فیروزه کوبی هستند، ذکر خواهیم کرد:

  •  فیروزه ها باید محکم نصب شده و هنگام دست کشیدن روی سطح ظرف,یکدست باشند.
  • تکه های فیروزه نباید از ظرف جدا شوند.
  • هر چه ظرف فیروزه کوبی پرکارتر باشد, ارزش بالاتری خواهد داشت.
  • هرچقدر قطعات سنگ منظم تر کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد, کار باکیفیت تر است.
  • ضخامت ظرف در همه جای آن باید یکسان باشد.

مراحل و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی

در مرحله ابتدایی فلز ظرف از جنس مس, برنج یا نقره توسط فرد فیروزه کوب در هنر نصف جهان انتخاب شده تا طراحی با استفاده از دستگاه پرس ب روی آن انجام شود. در ساخت ظروف کوچک, باید ضخامت فلز نازک و در ظروف بزرگتر, ضخیم باشد تا در پرداخت نهایی آسیب نبیند. مرحله سفت کاری جزو مراحل آماده سازی زیر ساخت است که در آن قسمت های فیروزه کوبی با زاویه ۹۰ درجه حدود ۲ الی ۳ میلی متر پایین می روند. این مرحله برای جلوگیری از آسیب دیدن ظرف انجام می شود و مقاومت بخش فیروزه کوب را بالا می برد. در مرحله پایانی زیر ساخت کار، کیفیت برجستگی ها و فرو رفتگی ها بررسی و در صورت نیاز اصلاحاتی انجام می شود. سنگ ها پس از شستشو در دستگاه و خشک شدن, از نظر اندازه ظرف تفکیک می شوند.
قبل از انجام فیروزه کوبی ,ظرف حرارت داده شده و لاکی از چوب درخت گردو روی آن اعمال می شود. سپس پودر لاک گردویی و کالفین توسط حرارت ذوب شده و این عمل چندین بار تکرار می شود تا ضخامت لایه لاکی بیشتر گردد. البته حرارت زیادی موجب سوختن لاک و عدم چسبندگی آن می شود. حال نوبت چسباندن فیروزه های خرد شده است. فیروزه را اندکی گرم کرده و برای بالا بردن سرعت کار، مقداری از آن را روی ظرف می ریزند تا در قسمت لاکی فرو رود,سپس با استفاده از انبر، محل سنگ ها را درست می کنند. سنگ های فیروزه ساییده و همسطح ظرف شده و با کاغذ سمباده، نرم و صیقلی می شوند. مرحله نهایی روکش پلی استر است که به صورت لایه محافظ عمل کرده و از آسیب، خط و خش و فرو رفتگی جلوگیری می کند.

کاربرد ظروف فیروزه کوبی

فیروزه کوبی با اینکه یکی از هنرهای نوپا است؛ اما طی سالیان گذشته، در ایران و حتی خارج از کشور علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده است. شهر اصفهان مهم ترین مرکز هنر فیروزه کوبی شناخته می شود. سنگ فیروزه کانی کمیاب به رنگ فیروزه ای است و به عنوان نگین برای جواهرات و ظروف استفاده می گردد. از هنر فیروزه کوبی علاوه بر ظروفی مانند گلدان, شیرینی خوری و غیره در ساخت طلا و جواهرات مانند گردنبند، دستبند و انگشتر استفاده می شود. این سنگ زیبا در برخی نماهای سنگی مساجد نیز مشاهده می شود. ظروف زیبایی مانند آجیل خوری، گزخوری، آینه و شمعدان فیروزه کوبی برای هدیه به عزیزان و قرار دادن در دکوراسیون خانه و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت ظروف فیروزه کوبی

فیروزه کوبی, دقت و حوصله زیادی می طلبد، به همین دلیل ظروف این هنر جذاب با قیمت بالایی به فروش می رسند. کیفیت کار و استفاده از مواد اولیه مرغوب, تأثیر بسزایی در قیمت نهایی محصول دارد. هرچقدر لاک بین سنگ ها کمتر معلوم باشد, کیفیت و تمیزی کار بیشتر است. در صورت ساییدن غیر اصولی سنگ، سطح ظرف بیش از اندازه گود می شود. همچنین هرچه چیدمان سنگ های فیروزه منظم تر باشد, نشان از کیفیت کار و ارزش بالای آن دارد.

راهنمای خرید ظروف فیروزه کوبی در اصفهان

هنگام خرید ظروف فیروزه کوبی در اصفهان هنر نصف جهان باید به ویژگی های ظاهری آن توجه ویژه ای کرد. در محصولات مرغوب باید ضخامت سطح و گوشه های ظرف در همه جا یکسان باشد. اگر مواد اولیه فیروزه کوبی اصل و با کیفیت باشد، محصول نهایی ارزش بالایی خواهد داشت. در غیر این صورت اگر در انتخاب مواد اولیه کوتاهی شود، کیفیت کار پایین می آید. همچنین اگر برای چسباندن سنگ ها از چسبی غیر از چوب گردو کالفین و تربانتین استفاده شود, کیفیت و ارزش کار افت خواهد کرد. پس هنگام خرید به کیفیت سنگ فیروزه نیز توجه کنید. فیروزه اصل به رنگ آبی آسمانی است و برخلاف نوع تقلبی در برابر آفتاب و آتش تغییر رنگ نمی دهد. علاوه بر این فیروزه اصل در برابر خط و خش، مقاوم است؛ ولی نمونه تقلبی آن آسیب پذیر است.

فیروزه کوبی در اصفهان هنر نصف جهان

ظروف فیروزه کوبی در اصفهان هنر نصف جهان ، زیبایی خیره کننده ای دارند و به راحتی توجه افراد را در هر کجای منزل به خود جلب می کنند. با توجه به تقاضای بالای این ظروف در بازار,انواع تقلبی آن ها نیز موجود شده است. سنگ های فیروزه بی کیفیت یا مصنوعی وجود دارند که تشخیص آن برای افراد بی تجربه ممکن نیست؛ لذا توصیه می شود ظروف فیروزه کوبی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی هنر نصف جهان با آدرس اینترنتی https://honarenesfejahan.net  با ۱۴ سال سابقه درخشان در زمینه صنایع دستی و فروش ظروف فیروزه کوبی در اصفهان همواره آماده پذیرش سفارش های شماست. محصولات این مجموعه دارای گارانتی معتبر و شناسنامه اصالت کالا هستند و امکان تعویض محصول با محصولات دیگر موجود در سایت به مدت ۲ سال وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید