قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > این هفت علامت یعنی شکر زیاد مصرف می کنید!

این هفت علامت یعنی شکر زیاد مصرف می کنید!

منظور از شکر در این مقاله، کلیه مواد قندی و شیرینی هایی است که در مواد غذایی، شیرینی جات و نوشیدنی های قنددار وجود دارند و مصرف آنها باعث بالا رفتن قند خون می‌‏شوند.

در دنیای امروزعملا غیرممکن است که اصلا شکرمصرف نکرد. اما می توانیم و باید، مقدار شکر مصرفی خود را تنظیم کنیم.

خوشبختانه، به‌‏سادگی می‌‏توان فهمید که چه‌‏موقع زیادی شکر مصرف کرده‌‏ایم . هفت علامت زیر را به‌‏دقت بخوانید :

۱) نوسان خُلق

مصرف شکر سطح انرژی و خلق ما را به‌‏هم می‌‏ریزد. ابتدا قند خون‌‏ را بالا می‌‏برد و از نظر ذهنی، حس خوشایندی را در ما ایجاد می‌‏کند. اما با پایین آمدن قند خون، احساس خیلی بد و ناخوشایندی را خواهیم داشت. با مصرف مجدد مواد قندی، دوباره احساس بهتری پیدا می‌‏کنیم و این دور باطل ادامه دارد.

۲) ولع مداوم برای خوردن مواد قندی

خوردن شکر، شما را وسوسه می‌‏کند تا مواد قندی و کربوهیدراتی بیشتری را مصرف کنید. وقتی مقدار زیادی شکر می‌‏خورید، مقدار زیادی دوپامین در مغز ترشح می ‌‏شود. دوپامین، یک ماده انتقال دهنده پیام‌‏های عصبی دربدن است که یکی از نقش‌‏های این هورمون، ایجاد حس لذت در مغزاست. دوپامین حس خوبی را در شما ایجاد می‌‏کند، در نتیجه تمایل برای ادامه‌‏دار بودن این احساس، باعث می‌‏شود تا مواد قندی بیشتری بخورید.

مصرف شکر، قند خون‌‏ را بالا می‌‏برد و از نظر ذهنی، حس خوشایندی را در ما ایجاد می‌‏کند.
مصرف شکر، قند خون‌‏ را بالا می‌‏برد و از نظر ذهنی، حس خوشایندی را در ما ایجاد می‌‏کند.

3) افزایش وزن

کالری شکر بالاست و حجم معده را هم پُر نمی‌‏کند، پس به راحتی به کالری اضافی تبدیل می شود. همچنین مصرف بیش از حد مواد قندی باعث می‎‌‏شود تا در پاسخ طبیعی سلول‌‏ها به ترشح انسولین- مهم‌‏ترین هورمون تنظیم کننده قند خون- اختلال ایجاد شود که نتیجه آن چاقی است. مجموع این عوامل، زمینه ابتلا به دیابت تیپ ۲ را نیز فراهم می‌‏کنند.

۴) مغز مه‌‏آلود « تیرگی شعور »

حتما این حس را تاحالا تجربه کرده‌‏اید… نمی توانید تمرکز کنید یا خوب جمله‌‏بندی کنید، انگار خون به مغزتان نمی‌‏رسد ! مه مغزی که به آن مه روانی هم می‌‏گویند، یکی از دلایل حواس پرتی‌‏های روزمره است و می‌‏تواند به علتی مثل کاهش قند خون نیز ایجاد شود. از طرفی همان‌‏طور که قبلاً گفته شد چند ساعت بعد از خوردن مواد قندی، سطح قند خون افت می‌‏کند که این کاهش ممکن است به چنین آشفتگی ذهنی منجر شود.

۵) مشکلات پوستی

خوردن بیش ازحد شکر باعث به‌‏هم‌‏ریختگی هورمونی شده و بعضی اثرات التهابی را دربدن ایجاد کند، مثل جوش، اگزما « نوعی حساسیت پوستی »، چرب شدن یا خشکی پوست.

اگر پوست حساسی دارید، فقط چند روز پس از مصرف بیش از حد مواد قندی تاثیرات آن را خواهید دید. ولی خوشبختانه با کاهش مصرف آن، ناراحتی های پوستی مربوطه نیزناپدید خواهند شد.

۶) کاهش حساسیت غدد چشایی

خوردن بیش ازحد قند و شکر، حساسیت غدد چشایی شما را کم می کند. یک بار که غدد چشایی شما به شکر عادت کند از آن به بعد غذاهای قنددار به اندازه کافی احساس شیرینی به شما نمی دهند، بنابراین مجبورید مواد قند بیشتری بخورید تا حس نیازتان به طعم شیرین ارضا شود. سعی کنید مصرف قند را کم کنید تا طیف وسیع‌‏تری از انواع طعم‌‏ها را در غذا حس کنید.

۷) افزایش احتمال بیماری

مصرف قند اضافی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده، و درنتیجه توانایی بدن برای مقابله با بیماری و استرس را کم می‌‏کند. قبل از اینکه سرماخوردگی و آنفولانزا را با داروهای بدون نسخه درمان کنید، به‌‏فکر کاهش مصرف شکر باشید. فراموش نکنید که میوه‌‏ها و سبزی‌‏ها نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن‌‏تان کمک می‌‏کنند.

 منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید