قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

صنایع آهن و فولاد که بخش اعظم اقتصاد کشور را در برمی‌گیرند، تا به امروز به‌شدت تحت تأثیر رشد قیمت‌های جهانی، گران شدن دلار و شرایط سیاسی بوده است. با توجه به شرایط برجام و ارزش دلار، قیمت مقاطع فولادی مانند میلگرد طی سال‌های گذشته به‌شدت نوسانی بوده است.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401
پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

برای بسیاری از مشتریان و فعالان بازار آهن و فولاد، آمارها و نوسانات قیمت روزانه محصولات فولادی و شرایط بازار آهن از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع تحلیل این آمارها می‌تواند سیگنال‌های خوبی در مورد زمان درست خریدوفروش به مشتریان و فعالان بازار آهن بدهد.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“افزایش چشمگیر تولیدات و صادرات فولاد کشور چین، به پیش‌ بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ رنگ امید بخشیده است. درواقع با افزایش مجدد عرضه مقاطع فولادی بعد از واکسیناسیون همه نیروی کار چین، بخش بزرگی از نیاز کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته تأمین شده و قیمت جهانی فولاد و متعاقباً قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی کاهش پیدا می‌کند.”

با توجه به نوسانات یک سال اخیر در نمودار قیمت میلگرد و شرایط سیاسی و اقتصادی پیش رو، قصد داریم در این مقاله شرایط احتمالی قیمت این محصول فولادی در سال ۱۴۰۱ را بررسی کنیم.

پیش‌بینی نوسانات نمودار قیمت میلگرد سال ۱۴۰۱

بخش مهمی از احتمالات و پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۱، به رفتار بازار در سال ۱۴۰۰ و رخدادهای آتی کشور بستگی دارد. با توجه به وابستگی قیمت میلگرد به ارزش دلار و قیمت جهانی فولاد، پیش‌بینی برای آینده نزدیک چندان آسان نیست.

در این تصویر نمایی از میلگرد موجود در کارخانه ها را مشاهده می کنید
در این تصویر نمایی از میلگرد موجود در کارخانه ها را مشاهده می کنید

در یک مدت کوتاه، قیمت دلار می‌تواند تحت تأثیر تغییر ناگهانی شرایط سیاسی و خبرهای منتشرشده در جهان قرار بگیرد و بازار میلگرد را نیز دچار شوک کند. این امر موجب نوسانات ناگهانی قرار می‌گیرد که احتمالاً بسیاری از آن‌ها پیش‌بینی نشده‌اند. این شوک در برخی مواقع تعادل بازار را برهم زده و نقطه تعادل جدیدی به وجود می‌آورد. این در حالی است که پیش‌بینی بلندمدت بازار فولاد قابلیت اطمینان بیشتری دارد و ساده‌تر است.

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد

پیش‌بینی‌ها همواره با در نظر گرفتن متغیرها انجام می‌شود. متغیرها در اینجا، عوامل مؤثر بر قیمت هستند که چند مورد از آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسید. قیمت دلار همواره تحت تأثیر ارزش دلار نیمایی بوده است. این در حالی است که به دستور دولت، ارزش دلار نیمایی به قیمت دلار آزاد نزدیک خواهد شد. با توجه به اینکه ارزش دلار آزاد همیشه بیشتر از دلار نیمایی بوده است، به‌احتمال زیاد شاهد گران شدن مقاطع فولادی و میلگردها خواهیم بود. از طرف دیگر، قیمت دلار به‌شدت تحت تأثیر شرایط سیاسی و وضعیت برجام است.

تحلیلگران و دولت‌مردان ایرانی، پیشنهاد توافق موقت را نوعی عدم تمایل برای اجرای توافق در آینده نزدیک تفسیر کرده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد احتمال برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار در سال آینده بسیار پایین است. درواقع تداوم تحریم‌ها را می‌توان تداوم کمبود مواد اولیه و هزینه‌های بالا برای تولید و حمل‌ونقل مقاطع فولادی دانست. در کنار ارزش دلار و قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بر اساس خبرهای منتشرشده، دولت در حال افزایش بودجه طرح‌های عمرانی است که این امر افزایش تقاضا در بازار آهن را به دنبال دارد. با افزایش تقاضا، ارزش میلگرد افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که فصل‌های گرم در راه هستند و میزان ساخت‌وساز و تقاضای مقاطع فولادی در فصل‌های بهار و تابستان به‌رسم هرساله افزایش می‌یابد. این به معنای روند صعودی نمودار قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰ است.

طبق خبرها، چین در فکر سرمایه‌گذاری بر روی توسعه خطوط ریلی در ایران است. درحالی‌که این امر نیز باید تقاضای بیشتری در بازار آهن ایجاد کند، نباید فراموش کرد که کشور چین بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد در جهان است. بنابراین، احتمال افزایش تقاضا و قیمت در بازار از طریق سند همکاری چین و ایران تقریباً صفر است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مواد اولیه
  • عرضه و تقاضا
  • هزینه حمل‌ونقل
  • سیاست‌های داخلی و خارجی
  • قیمت نفت
  • صادرات و واردات

و…

نمودار قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان در سال ۱۴۰۰

یکی از کارآمدترین ابزارهای پیش‌بینی قیمت مقاطع فولادی، تحلیل تکنیکال قیمت با استفاده از داده‌های آماری است. با استفاده از تحلیل تکنیکال، نموداری از قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان به دست آورده‌ایم که گویای شرایط بازار میلگرد در ۸ ماه آغازین سال ۱۴۰۰ است. میلگرد ۱۴ اصفهان که ازجمله سایزهای محبوب و پرفروش بازار آهن است، از ابتدای سال تا آبان ماه با شیب ملایم و نوسانات متعدد روند افزایشی داشته است. با توجه به نمودار آورده شده، بالاترین قیمتی که میلگرد ۱۴ اصفهان در طول سال تجربه کرده، پایین‌تر از ۱۸ هزار تومان بوده است؛ در زیر نمودار قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان را در ۸ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌کنید.

در این تصویر نمودار قیمت میلگرد را در سال 1400 مشاهده می کنید
در این تصویر نمودار قیمت میلگرد را در سال ۱۴۰۰ مشاهده می کنید

درواقع قیمت این میلگرد تنها دو بار موفق به عبور از محدوده ۱۶ هزار تومان شده است. با توجه به اینکه افزایش قیمت در فصل تابستان صورت گرفته است، می‌توان تقاضای بیشتر در این فصل را اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نسبت به عوامل دیگر دانست. آمارها نشان می‌دهند که ارزش مالی میلگرد ۱۴ اصفهان مجدداً از مهرماه روند صعودی پیدا کرده و نوسانات آن همواره در محدوده ۱۴-۱۶ هزار تومان بوده است. با توجه به تغییرات روزانه قیمت میلگرد، شما می‌توانید قیمت روز میلگردها و سایر مقاطع فولادی را در سایت آهن پرتال پیگیری کنید و خریدی آگاهانه داشته باشید.

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ چه روندی خواهد داشت؟

با توجه به شرایط کنونی بازار و بررسی‌های صورت گرفته بر اساس فاکتورهای مؤثر بر قیمت مقاطع فولادی، به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در بازار میلگرد طی نیمسال اول روند افزایشی داشته باشد. این امر می‌تواند به دلیل افزایش تقاضای بازار در فصل گرما، تورم حاکم بر بازار داخلی و قیمت دلار باشد. طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، میزان صادرات کشور چین که تأمین‌کننده محصولات فولادی بسیاری از کشورهای دنیا بوده است، کاهش چشمگیری داشته است. این امر توانسته است بر قیمت جهانی فولاد تأثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت مقاطع فولادی در سراسر دنیا شود.

با توجه به واکسیناسیون شدن نیروی کار در چین، میزان تولید و صادرات افزایش پیدا کرده است و به‌احتمال‌قوی، شاهد کاهش ۲۰-۳۰ درصدی قیمت جهانی محصولات فولادی تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهیم بود. باوجود این تغییر جهانی، همچنان نمی‌توان تأثیر منفی تحریم‌ها و دلار بر صنعت فولاد ایران را نادیده گرفت و به نظر می‌رسد که حتی باوجود کاهش قیمت جهانی، همچنان افزایش قیمت در بازار ایران مشاهده خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله نگاهی داشتیم به وضعیت بازار فولاد در یک سال گذشته و وضعیت صنعت فولاد و قیمت احتمالی میلگرد را در سال ۱۴۰۱ موردبررسی قرار دادیم. بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهند که پارامترهای متعددی در ابعاد جهانی می‌توانند سرنوشت بازار فولاد را تحت تأثیر قرار دهند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، شرایط سیاسی کشور و وجود تحریم‌ها است. با توجه به تداوم نوسانات و شرایط ناپایدار بازار، شما می‌توانید تحلیل‌های ماهانه و قیمت‌های روزانه میلگرد را در سایت آهن پرتال مطالعه کرده و با خریدی آگاهانه و سودمند، هزینه ساخت‌وساز و پروژه موردنظر خود را کاهش دهید.

منبع: https://ahanportal.com/blog/10139/

دیدگاهتان را بنویسید