قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > چطور یک برنامه کسب و کار طراحی کنیم؟

چطور یک برنامه کسب و کار طراحی کنیم؟

تا امروز هزاران مقاله و مطلب درمورد موفقیت کاری خوانده‌اید که شاید توانسته باشند تا حدی در پیشبرد اهداف شغلی کمکتان کنند. در این مقاله نیز قصد داریم به اینکه چطور یک برنامه کسب و کار طراحی کنیم؟ اشاره کنیم.

همه جا شنیده‌ایم که بهترین کارها و بیزنس‌ها با یک ایده عالی شروع می‌شوند. این تا حدی درست است. نیمی از موفقیت بیشتر بیزنس‌ها، ایده عالی اولیه است و نیم دیگر آن داشتن یک برنامه مناسب است.

چطور یک برنامه کسب و کار طراحی کنیم؟
چطور یک برنامه کسب و کار طراحی کنیم؟

۱- چرا به برنامه‌ نیاز دارید

یک برنامه بیزنس سند بازاریابی است که داستان شرکت شما را عنوان می‌کند: هدف آن، دستاوردها و اهداف. یک برنامه بیزنس به شما کمک می‌کند سرمایه به دست آورید. در حالت ایدآل، برنامه بیزنس شما باید ۲۵-۱۵ صفحه بوده و برحسب پیچیدگی بیزنس موردنظر و هدف برنامه، یک خلاصه اجرایی ۴-۲ صفحه‌ای داشته باشد که به دو سوال مهم که هر سرمایه‌گذار باتجربه‌ای می‌پرسد، پاسخ دهد:

• گزاره‌های ارزش بیزنس شما به بازار موردنظر چیست؟
• یک سرمایه‌گذار چطور برگشت سرمایه خود را دریافت می‌کند؟

برنامه بیزنس شما باید شامل یک برنامه اجرایی نیز باشد. برنامه اجرایی علاوه بر سایر مولفه‌ها، حاوی مراحلی است—لیستی از اهداف بیزنس که قرار است شرکت شما سر یک تاریخ مقرر به آن دست یابد.

۲- تحقیق، تحقیق، تحقیق

کارآفرینان عزیز، تکلیفتان را انجام دهید. سرمایه‌گذارانی که برنامه بیزنس شما را می‌خوانند می‌خواهند ببینند که درمورد قول‌هایی که به آنها می‌دهید، خوب فکر و تلاش کرده‌اید. پشتکار و کوشش شما باید بتواند این سوالاتی که سرمایه‌گذران احتمالی از خود و از شما می‌پرسند را پاسخگو باشد:

• رقبای شما چه کسانی هستند؟
• مشتریان شما چه کسانی هستند؟
• چه شرکت‌هایی در زمینه کاری شما موفق بوده یا شکست خورده‌اند؟
• چرا باید الان و نه یک سال آینده در شرکت شما سرمایه‌گذاری کنند؟

نکته اینجاست: اگر برنامه بیزنس شما تحقیقات کافی برای معرفی بیزنس شما به طور واضح و کامل به سرمایه‌گذارارن احتمالی را در خود نداشته باشد، چرا باید دیگران به شما اعتماد کرده و پولشان را دستتان بدهند؟

۳- بینش سرمایه‌گذار: تجربه برعلیه سرعت

گذشته را به خاطر دارید که تصور می‌رفت هر که برای اولین بار کاری را آغاز کند در آن موفق خواهد بود. اما این روزها ثابت شده است که اولین نفر بودن برای شروع کاری به معنی بهترین بودن در آن نیست.

سرمایه‌گذاران بسیاری این روزها دوست دارند سابقه‌ای از شما ببینند—مثلاً تاریخچه مشتریان و سود شرکت را. آیا مدت زیادی است که شرکت را بر پا کرده‌اید یا اینکه شرکتتان هنوز فقط ایده‌ای عالی است که به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد؟ این تغییر در استراتژی سرمایه‌گذاران چرخه دریافت بودجه را طولانی‌تر خواهد کرد: دوره بین ارائه برنامه بیزنس‌تان به سرمایه‌گذاران احتمالی و دریافت پول و سرمایه. طولانی‌تر بودن چرخه دریافت بودجه برای آندسته از کارآفرینانی که دوست دارند زودتر به پول برسند طاقت‌فرسا خواهد بود.

۴- به دنبال کمک متخصصین باشید.

آیا درآمد سالانه شرکت شما بالای ۵۰ میلیون تومان در سال است؟ آیا شرکتتان در مراحل ابتدایی است یا هنوز به مرحله سوددهی نرسیده است؟ سرمایه‌گذاران بسیاری به دنبال شرکتی مثل شرکت شما هستند. نکته مهم کمک گرفتن از متخصصین برای طرح‌ریزی برنامه بیزنس‌تان است.  یا از کارگاه‌های برنامه‌ریزی کاری استفاده کنید و یا متخصصی را استخدام کنید که در طرح برنامه بیزنس کمکتان کند تا مطمئن شوید تعیین بودجه و امور مالی به درستی صورت گرفته و هیچ شکاف و اشتباهی در آن وجود ندارد.

۵- مشاوران عالی داشته باشید و به حرفشان گوش دهید.

برنامه بیزنس شما باید تحت نظارت یک بورد مشاوره طرح‌ریزی شود. بورد مشاوره گروهی از متخصصین هستند که در فعالیت‌ها و عملکردهای روزانه شرکت نقشی ندارند. یک بورد مشاوره خوب به شما کمک می‌کند تیم کاری خود را دائماً در جهت رسیدن به اهداف ذکر شده در برنامه بیزنس خود نگه دارید و تغییرات و فرصت‌های ایجاد شده در بازار موردنظر را به شما گوشزد می‌کنند.

منبع مردمان

دیدگاهتان را بنویسید