قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > چند روش طبیعی برای رنگ کردن موها

چند روش طبیعی برای رنگ کردن موها

برای اغلب افرادی که دوست دارند موهای خود را رنگ کنند، همیشه این سوال وجود دارد که بهترین و مناسب‌‌‏ترین رنگ مو کدام است و از چه برندهایی استفاده کنند تا موها کم‌‌‏ترین آسیب را ببینند.

اما رنگ‌‌‏های موجود در بازار اغلب شیمیایی و حاوی مواد نگهدارنده هستند که ممکن است باعث بروز بسیاری از حساسیت‌‌‏ها مانند خارش پوست سر، ناراحتی‌‌‏های ریوی، آرتروز روماتوئید و یا حتی سرطان مثانه شود.

حتی رنگ موهایی که تحت عنوان گیاهی در بازار وجود دارند هم در بسیاری از موارد حاوی مواد شیمیایی سمی و نگهدارنده هستند، مانند بعضی از محصولاتی که به نام حنا فروخته می‌‌‏شوند.

اما بدون استفاده از این قبیل رنگ موها هم راه‌‌‏هایی برای رنگ کردن وجود دارد که کاملا طبیعی و مقرون به صرفه هستند و از آسیب به مو و بدن جلوگیری می‌‌‏کنند.

علاوه بر این در این روش‎‌‌‏ها از موادی استفاده می‌‌‏شود که دسترسی به آنها آسان است. در اینجا به چند روش اشاره می‌‌‏کنیم:

  1. حنا

این ماده برای رنگ کردن موهای مشکی و نیز بلوند مناسب است. پودر حنا که هزاران سال است که به‌‌‏عنوان رنگ دهنده مورد استفاده قرار می‌‌‏گیرد، هنوز هم بسیار رایج است و طیف قهوه‌‌‏ای-قرمز آن از ماندگاری بالایی برخوردار است؛ به خوبی جذب مو شده و آن را حالت می‌‌‏دهد. برای رسیدن به رنگ تیره‌‌‏تر می‌‌‏توانید آن را با پودر برگ‌‌‏های گیاه نیل(وسمه) مخلوط کنید.

حنا
حنا

طرز تهیه مخلوط حنا:

پودر حنا را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا جایی که خمیر صاف و یکدستی بدست آورید. درصورت تمایل می‌‌‏توانید به مخلوط، تخم‌‌‏مرغ هم اضافه کنید.

ابتدا موهای خود را درست مانند رنگ کردن با رنگ‌‌‏های شیمیایی به قسمت‌‌‏های مختلف تقسیم کنید. آنها را خیس کنید و خمیر بدست آمده را با قلم‌‌‏مو به همه قسمت‌‌‏ها بمالید. سپس موها را با فویل یا نوارهای پلاستیکی بپیچید و در آخر کلاه مخصوص رنگ روی سرتان بگذارید.

هرچقدر مواد روی سرتان بیشتر بماند، رنگ تیره‌‌‏تری خواهید داشت؛ اما دست‌‌‏کم چند ساعتی صبر کنید. سپس آنرا با آب بشویید. پس‌‌‏از شستشو می‌‌‏توانید از نرم کننده‌‌‏های طبیعی استفاده کنید، اما به هیچ وجه از شامپو استفاده نکنید.

روغن‌‌‏هایی که می‌‌‏توان برای سرعت بخشیدن به رنگ‌‌‏دهی حنا به مخلوط افزود:

این دسته از روغن‌‌‏ها حاوی الکل مونوترپن‌‌‏ها هستند که به رنگ گرفتن موها سرعت بخشیده و آنها را تیره‌‌‏تر می‌‌‏کنند. از مطمئن‌‌‏ترین این روغن‌‌‏ها می‌‌‏توان به روغن برگ چای، روغن گل شمعدانی و روغن گل میخک اشاره کرد. تنها چند قطره از آنها کافی است.

  1. چای و قهوه:

این مواد تنها برای افراد سبزه‌‌‏رو با موهای تیره مناسب است.

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری قهوه را در یک فنجان آب حل کنید، قهوه را به روش معمول برای نوشیدن آماده کنید و بگذارید به مدت نیم‌‌‏ساعت سرد شود. برای خوش حالت‌‌‏تر شدن موها می‌‌‏توانید یک یا دوقاشق غذاخوری روغن زیتون و یا نارگیل به آن اضافه کنید. کل موها را به این مایع آغشته کنید. سپس موها را با فویل یا نوارهای پلاستیکی بپیچید و در آخر کلاه مخصوص رنگ روی سرتان بگذارید.

دست‌‌‏کم یک ساعت و نیم صبر کنید، سپس با آب بشوئید.

قهوه
قهوه
  1. آب لیمو:

یکی از طبیعی‌‌‏ترین روش‌‌‏های روشن کردن مو بدون بکارگیری دکلره، استفاده از آب لیمو است.

آب لیمو
آب لیمو

طرز تهیه:

یک فنجان آب لیموی تازه را با یک فنجان چای بابونه سرد مخلوط کنید و موهایتان را با این مخلوط بشویید و مقدار زمانی را زیر آفتاب در فضای باز سپری کنید. این کار را به مدت یک ماه هرهفته تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

  1. تثبیت کننده‌‌‏های گیاهی:
تثبیت کننده‌‌‏های گیاهی
تثبیت کننده‌‌‏های گیاهی

تثبیت کننده مورد علاقه‌‌‏تان را می‌‌‏توانید از طریق جوشاندن مواد رنگی و یا قرار دادن آنها زیر نور آفتاب به‌‏دست آورید.

در روش اول، پس‌‌‏از جوشاندن گیاهان، چای‌‌‏ها و ریشه‌‌‏های مختلف، آنها را سرد کرده، از صافی رد کنید، سپس موهای تمیز خود را یک بار با آن بشویید. از آنجاییکه این مواد تنها لایه بیرونی موها را می‌‌‏پوشاند، بایستی این کار را هرهفته تکرار کنید تا به نتیجه رویایی آن برسید.

این تثبیت کننده‌‌‏های گیاهی موهای شما را خوش حالت کرده و آنها را از آلودگی‌‌‏ها محافظت می‌‌‏کند.

تثبیت کننده‌‌‏های مناسب موهای تیره:

  1. آب سیب‌‌‏زمینی جوشانده سرد شده
  2. دمنوش مریم گلی و چای رزماری: مایه غلیظی از این دو تهیه کرده و به موهای خود بمالید و بدون شستن باقی بگذارید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا موهای سفید کاملا پوشانده شود.
  3. دمنوش برگ‌‌‏های تمشک، جعفری وسنبل
  4. دمنوش چای، گردو و قهوه
  5. دمنوش سرکه سیب، رزماری و قهوه

 تثبیت کننده‌‌‏های مناسب موهای بلوند:

  1. دمنوش یا چای تهیه شده از زعفران، زردچوبه، گل همیشه بهارو گل ماهور
  2. دمنوش جوپرک، ریشه شیرین بیان و زعفران
  3. چای بابونه
  4. پودر ریشه ریواس جوشانده، سرد شده و از صافی گذشته: برای تهیه این مایع سه قاشق غذاخوری پودر ریواس را با دو فنجان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. یک شب سرد کنید. روز بعد موهایتان را با آن بشویید.

تثبیت کننده‌‌‏های مناسب برای موهایی با رنگ‌‌‏مایه قرمز:

  1. قهوه سیاه غلیظ و سرد شده
  2. چای میوه گل سرخ، بامیه قرمز، گل همیشه بهار یا زعفران
  3. مخلوط نصف فنجان آب ریشه چغندر و نصف فنجان آب هویج: موها را با این ترکیب ماساژ دهید، یک ساعت صبر کنید و سپس بشویید. هفته‌‌‏ای دوبار این کار را تکرار کنید تا به ته‌‌‏رنگ طبیعی قرمز برسید.

تثبیت کننده‌‌‏های مناسب موهای سفید:

موی سفید
موی سفید

 دمنوش شاه‌‌‏دانه صحرایی و گل ختمی برای گرفتن زردی موهای سفید مفید است.

به‌‏خاطر بسپارید که مویی سپید نمادی از فرزانگی و بخشندگی‌‌‏ست.

منبع : اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید