قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > وبلاگ > چه اتفاقی می افتد اگر کامپیوتر ها ار انسان ها با هوش تر باشند؟

چه اتفاقی می افتد اگر کامپیوتر ها ار انسان ها با هوش تر باشند؟

در این مطلب می خواهم یک سناریوی احتمالی  از تسلط هوش مصنوعی بر زندگی عادی انسانها برایتان بازگو کنم.می خواهم با هم تجسم کنیم که اگر قرار باشد ماشین ها و کامپیوتر باهوش تر از ما باشند چه اتفاقی می افتد.

فرض می کنیم خانه ای که در آن زندگی می کنیم توسط یک کامپیوتر مرکزی اداره می شود و ما بدون هیچ دخالتی در کار این ماشین در آن خانه زندگی می کنیم.

این کامپیوتر چه کارهایی قرار است انجام دهد:

خرید مواد مصرفی ، غذایی و پرداخت قبوض برق ، آب ، تلفن و گاز خانه را انجام می دهد.

یک ربات بعنوان بازوی اجرایی  در اختیار این کامپیوتر است که وظیفه  نظافت ، حفاظت و تعمیر لوازم خانه را بر عهده دارد.

ما از این ماشین خواشته ایم که مدیریت هزینه های خانه را نیز بر عهده بگیرد.

امنیت ، آرامش و آسایش اهالی خانه را تامین کند.

چون قرار است خریدها و پرداخت قبوض را نیز انجام دهد پس به حساب های بانکی و ایمیل  شما هم دسترسی دارد.

قرار است چه اتفاقی بیفتد:

قبض برق جدید برای شما از طریق ایمیل  ارسال شده است ، کامپیوتر با مقایسه قبض های قبلی به این نتیجه می رسد که مصرف برق شما بیشتر شده است، بنابراین تصمیم به مدیریت مصرف شما می گیرد.

با خاموش کردن تجهیزات غیر ضروری در ساعات مختلف  ، مصرف برق شما را مدیریت کرده و در نتیجه هزینه های شما را کم می کند.

با کنترل قبض های آب و بررسی لوله کشی خانه متوجه می شود که یکی از شیر های خانه چکه می کند .ابتدا از طریق اینترنت یک شیر آب نو می خرد ، پست آن را درب منزل تحویل می دهد.

کامپیوتر مرکزی با استفاده از فیلم های آموزشی در اینترنت به ربات می گوید که چگونه آن شیر را تعویض کند.

با کنترل موجودی یخچال و انبار شما می فهمد که چه مواد غذایی مورد نیاز است و از طریق خرید اینترنتی و تحویل پستی کسری آن ها را جبران می کند.

گفتیم که یکی از وظایف آن حفاظت و تامین امنیت و آسایش اهالی خانه است .از مقابله با دزدان و اشرار که بگذریم ، فرض کنید در یکی از روزها بین شما و همسرتان بگو مگویی اتفاق می افتد کامپیوتر مرکزی پس از شنیدن گفت و گوهای شما و همسرتان به این نتیجه می رسد که حق با همسر شماست  و بودن شما در خانه آسایش و آرامش خانه را بهم می ریزد.

بنابراین با استفاده از ربات شما را از خانه بیرون می کند و چون چهره و مشخصات شما را می شناسد از ورود شما به منزل جلوگیری می کند.

حالا تصور کنید که اختلاف شما با همسرتان زیاد و شدید باشد بطوریکه کامپیوتر شما را خطرناک تشخیص می دهد.

بلافاصله از طریق اینترنت مشخصات ، عکس  شما را برای کامپیوترهای مرکزی خانه بستگان و هتل ها ی شهر به عنوان یک انسان خطرناک ارسال می کند و بنابراین شما  حق ورود به هیچ کدام از آن مکان هار هم ندارید.

حالا برگردیم به موضوع مدیریت مصرف انرژی ، فرض کنیم  ما برای کامپیوتر ها کاهش مصرف انرژی ، حفاظت از محیط زیست ، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و … را بعنوان هدف تعیین کرده ایم.

حالا تصور کنید کامپیوترها افزایش مصرف زیاد انرژی و تخریب محیط زیست و … را بدلیل  وجود انسان ها بدانند  و برای حل این مشکل اقدام به حذف انسان ها بکنند.

شاید فکر بکنید برق خانه را قطع می کنیم کامپیوتر از کار می افتد ، خب کامپیوتری که این قدر باهوش است می تواند برای خودش برای مواقع ضروری باتری و برق پشتیبان تهیه کند.

داستان کوتاه  ما یک گوشه کوچک یک سناریوی احتمالی است.اما ارزش فکر کردن را دارد.

لطفا” نظرات خود را برای ما ارسال کنید

نویسنده : محمد نجفی

دیدگاهتان را بنویسید