قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سلامت زنان > چه زمانی باید نگران درد پستان‌ها بود؟

چه زمانی باید نگران درد پستان‌ها بود؟

درد پستان اغلب طبیعی بوده و می‌تواند بخشی از چرخه قاعدگی، تغییرات هورمونی، کیست‌های خوش‌خیم، مصرف داروها، ورزش یا فرایند شیردهی باشد. اما چه زمانی باید نگران درد پستان‌ها بود؟

به گزارش بیزینس‌اینسایدر و طبق اعلام بنیاد ملی سرطان پستان در آمریکا (NBCF)، درد پستان که به نام ماستالژی نیز شناخته می‌شود، معمولاً از علائم سرطان نیست. با این حال، اگر درد پستان با گذشت زمان بیشتر شود، بیش از دو هفته ادامه پیدا کند یا همراه با بثورات، ترشحات نوک سینه یا برآمدگی جدید باشد، NBCF توصیه می‌کند که باید به پزشک مراجعه کنید.

درد پستان در دوران قاعدگی، تحت عنوان درد چرخشی پستان به دلیل تغییر در سطح هورمون‌‌ها و معمولاً در هر دو پستان ایجاد می‌شود. این درد که اغلب در نتیجه افزایش استروژن و پروژسترون در دوران پریود است، به طور معمول سه تا پنج روز قبل از پریود ظاهر می‌شود و ممکن است درست بعد از شروع یا ادامه چرخه شما فروکش کند.

برخی از زنان نیز در حدود زمان تخمک‌گذاری درد پستان را تجربه می‌کنند و به طور معمول با شروع چرخه قاعدگی درد برطرف می‌شود. بسیاری از آن‌ها نیز در دوران یائسگی درد پستان را تجربه می‌کنند؛ زمانی که هورمون‌ها اغلب به طور نامنظم افزایش یافته و کاهش می‌یابند. برای کنترل این دردها، باید لباس‌های گشاد و سوتین‌های راحت و حمایتی مانند سوتین‌های ورزشی بپوشید و قبل از مصرف هر دارویی برای کاهش درد، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز ‌هاپکینز، کیست‌ها نیز باعث ایجاد درد شدید در یک منطقه خاص از پستان می‌شوند. کیست‌ها معمولاً شبیه توده‌های نرم تقریباً به اندازه یک انگور هستند و بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شوند. توده‌‌های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می‌شوند. برخلاف کیست خوش‌خیم، اکثر تومورهای بدخیم، بدون درد هستند.

درد شدید پستان همیشه لزوماً جای نگرانی ندارد. به خاطر داشته باشید که توده همیشه شاخصی از سرطان پستان نیست، حتی اگر باعث ناراحتی شود.

با این حال اگر شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل، تغییر در تقارن پستان، فرورفتگی یا قرمزی پوست و ترشحات نوک پستان (سفید، قهوه‌ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون‌رنگ) هستید، با پزشک خود فورا تماس بگیرید. با انجام سونوگرافی، ماموگرافی، اسکن MRI یا نمونه‌برداری (مشاهده بافت پستان در زیر میکروسکوپ)، می‌توان از وجود یا عدم وجود توده‌های سرطانی مطمئن شد.

تشخیص به موقع سرطان پستان نکته‌ای بسیار کلیدی است. اگرچه معمولاً شروع ماموگرافی در حدود ۴۰ سالگی توصیه می‌شود، اما کلینیک مایو توصیه می‌کند اگر در معرض خطر بالایی از سرطان پستان هستید، ممکن است زودتر نیاز به ماموگرافی داشته باشید.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید